Госпожата каза да си рисуваме: родители разказват как оценяват децата им по... немски в престижно софийско училище

От основното 20-то училище са си отишли 37 учители само за две години и резултатите спадат - алармират те. Според директорката няма проблем нито с текучество, нито с немския

Александра Маркарян 19 май 2023 в 07:00 27951 5

20-то Основно училище

Снимка Александра Маркарян

20-то Основно училище "Тодор Минков" в София.

"Децата са много щастливи, защото са им казали, че ще ги оценяват на рисунки: "Госпожата каза да си рисуваме и в края на часа ще ни ги събере".

В тези думи на дете към майка му не би имало нищо нередно, ако детето разказваше как е минал часът му по изобразително изкуство. Само че не е така. Става въпрос за часа по немски език в софийско училище с добра репутация, в чието представяне изпъква засиленото чуждоезиково обучение.

Децата са щастливи, защото поредната новодошла госпожа по немски няма да ги "тормози", но родителите са в безизходица заради огромно текучество на учители в 20. Основно училище "Тодор Минков". Казват, че атмосферата за работа е отровна, че учителите работят в страх и упрекват директорката, че учителите са принуждавани да напуснат, макар по документи всичко да е изрядно.

Самата Галина Тимова отрича пред OFFNews да има каквито и да било проблеми (интервю с нея може да прочетете по-долу). Отрича и децата да са били оценявани по рисунки, но не може да даде обяснение как родители биха си го измислили и защо би им било да разказват измишльотини пред медия.

"37 учители са напуснали за около две години. Тя ги принуждава психически. Училището е малко и този брой надвишава половината учители в него. С освободените или напуснали служители от персонала той е над 60", разказва майка пред OFFNews. Тя и още родители на ученици търсят гласност за проблема с надеждата, че тя би могла да доведе до разрешаването му. Досегашните им усилия за запазване на утвърдените преподаватели, включително с подписка със 140 подписа, събрани за ден и половина - не дават резултат.

Родителите, с които се срещаме, молят за анонимност, защото се опасяват да не отмъстят на децата им. "Направили сме едно малко общество от родители, които недоволстват, но директорката действа агресивно след това. Не искаме това да се насочи към определен клас или деца" - обяснява майка.

Предоставят ни обаче жалба до Регионалното управление на образованието в София, която не е анонимна. Подписана е от Д. Трендафилов и е отправена към началничката на РУО д-р Ваня Кастрева на 28 март 2023 г. В нея се твърди, че зам.-директорът по административно-стопанската дейност на училището е без педагогическо образование, но поема часове на отсъстващи учители по немски език в прогимназиалния етап и че "по време на водените от него часове по немски език децата упражняват умения в игра на морски шах и бесеница". В жалбата си те цитират и името му - Любен Стаменов.

Пред OFFNews той отрече да провежда часовете така, а от негово име директорката Тимова увери, че владее чуждия език на ниво С.2, в което жалбоподателят се съмнява и настоява за проверка на компетентностите на Стаменов, на документацията за проведените от него часове по немски, на завършеното от него образование, на нивото на владеене на езика и др.

"Уважаема г-жо Кастрева, децата ни не са опитни мишки, хегемонията и арогантността на г-жа Тимова са безгранични и всички родители сме възмутени от безобразията, които се случват в 20. ОУ и за които започнахме да сигнализираме" - апелира Трендафилов.

Към момента, в който водим разговора, не е постъпил отговор от РУО.

Галина Тимова е директор от около две години и половина. Проблемите за родителите започват, когато започват смени на учители, особено по немски. Авторитетна учителка с много висока квалификация - Светлана Карабельова - е наказана дисциплинарно, а дъщеря ѝ Александрина Кантурска - също учителка по немски в 20-то - е отстранена, разказват родителите. Те я определят като млад, амбициран и харесван от тях и децата учител. Но внезапно я сменят по средата на учебната година.

Поводът за отстраняването на Кантурска е, че е назначена да преподава немски, докато все още не е взела дипломата си. А тя е учила английска и немска филология", отбелязва майка. Но и така да е, "защо посред годината се освобождава млад, амбициозен, проспериращ преподавател" - опитват се да разберат родителите от директорката, но определят опита си като неин "монолог", завършил с репликата: "Аз знам по-добре кое е полезно за вашите деца".

Дали обаче е било добре за деца на 8, 9 години внезапно да сменят учителката им, към която са се привързали?

"Плакаха много, когато тя внезапно си тръгна. ... Госпожа Кантурска ни каза, че не е имала и минути, за да предаде на новия учител. В часа ѝ е нахълтала директорката с новата учителка и ѝ е казала „Предавай си нещата“. Не е имало никаква приемственост", разказва майка. Твърдение, което Тимова отрича пред OFFNews.

При разговора на родителите с нея директорката обещава да доведе по-добър учител на мястото на освободената Кантурска, но "по-добрата" титулярка "с влизането си излезе за две, три седмици в болничен". Започват да се редуват нови и нови заместващи преподаватели, които "отбиват номера", включително хора, които не говорят немски - разказват родителите.

"Пускат на децата детски филмчета. Просто ги пазят. Дори сливат класове, по два класа, петдесет и няколко деца в часове по немски. И говорим за немско училище. Не знаем какво още да направим. Искаме чуваемост" - казва майка.

Децата - по думите на родителите - вече нямат и достатъчно взети часове по езиците. "Например не са имали немски, а час на класния ръководител. По езиците влиза новата психоложка и господин зам.-директорът. При деца на 8, 9 години влизат съвсем различни учители. Те изживяват всичко това много. ... Трябва да имат почти по 13 часа немски на седмица, защото са езиково училище от първи клас. На дневник се води, че са ги взели, само че на тях им се пуска да гледат детско, да рисуват или да ритат на двора. Влизат преподаватели, които не знаят дума немски. Примерно учителят по физкултура."

Със завръщането на новата титулярка от отпуск по болест тя оставя децата да оцветяват в час. "Кара ги да рисуват, след като три седмици е била в болничен и е била замествана от други преподаватели! А те (децата) са вече ограмотени, трябва да пишат, да четат", възмущава се майка.

Тя и други родители се чувстват се в безизходица, защото докато авторитетните отстранени учители веднага могат да си намерят работа, те не могат да се преместят просто ей така децата в добро училище. "За нас е трудно да намерим добро училище, за да преместим децата. Трябва да ги местим в частни училища, което не е добре за нас" казва майка.

Ефектът от текучеството вече започва да се отразява на резултатите - казват родители и цитират средните резултати на учениците от 20-то на националните външни оценявания по български език и математика след 7. клас. Те са посочени и в жалбата на Д. Трендафилов, който пише:

"Пред учебната 2019/2020 г. средният резултат на учениците по учебните предмети математика и БЕЛ от НВО 7. клас в 20. ОУ е 72,56. В началото на учебната 2020/2021 г. г-жа Тимова постъпва на работа като директор в училището. В първата година, в която тя ръководи училището, учениците от 20. ОУ са показали среден резултат от НВО в 7. клас 72,38, тук вече се забелязва спад. През учебната 2021/2022 г. резултатът пада до 71,56. Всичко това е вследствие на отстранени над 30 дългогодишни служители за периода, в който г-жа Тимова ръководи училището, (налице са) влошена работна среда и липса на ръководен опит, диалогичност и всякаква емпатия в нейно лице".

Родителите се надяват оттук нататък поне да бъдат запазени останалите добри учители, които наближават възраст за пенсиониране.

"Има учители, които наближават пенсионна възраст, но се чувстват жизнени и са много добри учители. Опасяваме се за тях, да не би и те да бъдат отстранени. Искаме по някакъв начин да ги защитим. Това са силни класове. Или поне да изкарат класовете, които водят. Примерно учителка, която води трети клас, стигнала е пенсионна възраст, да я задържат, докато си изкара класа до четвърти, остава още една година", апелира една от майките.

База

На фона на проблемите с обучението те все по-често се чувстват като "касички", защото се събират пари за различни неща в училището. Те са с усещането, че именно материалната база е по-важната за ръководството на училището от обучението на децата.

За тях буди недоумение и решение, което касае учителската стая. По думите им от миналото лято учителите на практика са лишени от такава, и учителите няма къде да си оставят багажа, защото нямат шкафчета. Директорката освободила кабинета си, който след ремонт се превърнал в класна стая, но взела учителската им стая.

"Тя представи пред нас ситуацията така: направихме нова класна стая на партерен етаж, аз освободих личния си кабинет, за да направим нова класна стая за вашите  деца". В същия момент ние разбираме, че вече почти една година, от миналото лято до момента, тя наистина е ремонтирала кабинета и го е направила класна стая, но е изхвърлила учителите от учителската стая, направила си е ремонт там, настанила се е там и от 15 септември учителите няма къде да си оставят багажа. Нямат шкафчета. Ходят с торбите по коридорите и нямат стая. Предвидена е учителска стая на последния етаж, където тепърва ще се прави ремонт, но защо ги е изгонила от долната стая и се е настанила там?"

Жалбата засяга и друг проблем - развалената турникетна система на училището, чийто двор гледа към оживения бул. "Генерал Скобелев". Така всеки може да влезе и излезе, опасяват се родителите за сигурността на децата.

Какво отговаря на твърденията и притесненията на родителите директорката? Потърсихме я за коментар по множеството възникнали въпроси от разговора ни с тях. От него трудно може да се установи точният брой на освободените; дали младата учителка по немски е освободена или сама е напуснала също не се изяснява докрай. Въпросът колко време е замествал зам.-директорът първо получава отговор "14 дни", а след това става ясно, че е било месец и половина - не по вина на училището. Категорично "Абсурд" заявява директорката на въпроса ни оценяват ли се децата по немски на база рисунки.

Ето как протече разговорът ни:

Директорката Галина Тимова и зам.-директорът Любен Стаменов.

- Госпожо Тимова, колко учители са напуснали, били са освободени или са се пенсионирали, откакто сте директор?

Напуснал, пенсиониран и прекратен трудов договор са много различни неща, които трябва да уточняваме. Всички заместващи учители са на трудови договори. Когато извадя тази статистика – на трудовите договори по заместване, ще изглежда страшно. Това са така наречените шейсет. Достъп до тази информация сме предоставили при проверка. Сега ще разкажа малко повече за нея.

Броят е 60, така ли?

- Не, не. Естествено, че не. Разбира се, че не. Ще Ви помоля само да погледнете всички онези замествания как изглеждат като брой. (Показва много дълъг списък.) Това са хора, които заместват. Ето повтарящите се имена.

Идеята е, че когато имаме замествания, ние пускаме трудови договори и тези трудови договори влизат в така наречената „черна статистика“, но това е човек, който идва да замества за два дни, за три дни, за пет дни.

Отсъства примерно класният ръководител на 4-ти „А“ клас, каним пенсионирани предимно учители, които имат нещо общо с училището от преди време и те идват и заместват за една седмица, за три дни, за пет дни. Големият брой прекратени договори са всъщност на хора, които са идвали да заместват някой, който е бил болен и знаем, че повече от седмица е болен. И в момента имаме такива учители, когато знаем, че някой колега ще отсъства по някаква причина, ние каним заместващ учител отвън, който не е на щат.

Пенсионирани учители: от 20-та до 21-ва година имаме общо 6 човека. От 21-ва до 22-ра пенсионираме четирима. Сега сме в процес на (пенсионирането на) един.

Когато се пенсионира един учител, той взима 12 заплати накуп, което е една сума от порядъка на 30 000 лева. Това е голям стимул за всеки от тях – да се пенсионира, да вземе сумата, след което по националната програма „Оптимизация на персонала“ те веднага могат да започнат работа и в друго училище. И понеже това са хора в свежа, работоспособна възраст, те предпочитат да започнат работа.

Родителите, които разговаряха с мен, казват, че учители са били принудени...

Всички заявления са подадени от тях с желание това да стане. Плюс това пенсионираните последно учители обясниха на родителски срещи аргументите си. Всеки един от тях има различни причини да се пенсионира.

Има ли освободени от Вас?

Един-единствен имаме, и то административен персонал. Човек със средно образование за оператор на шевна машина.

С какъв мотив?

Тя няма работа в училище. Оператор на шевна машина!

Като каква е работила?

Тя е работила при предишно ръководство като административен директор. После е работила експерт по програмни проекти. Преназначихме я като завеждащ „Административно обслужване“, но тя и за това няма необходимите... Едно-единствено съкращение имам, нищо повече.

А по собствено желание са напуснали...?

По собствено желание са напуснали, мисля, седем човека. Пет са първата година, един е втората година и един – третата.

В тази ситуация имаме човек, който замина да живее във Варна.

От тези, които броите, че са си тръгнали първата година, една колега се върна и сега работи при нас. Тя работи една година в друго училище, не ѝ хареса и се върна. И е приета. Нали разбирате? Ако е изпратена от мен, няма да се върне. Тя каза: „Камъкът си тежи на мястото. Благодаря Ви, че ме взимате“.

Когато дойдох на работа, персоналът тук наброяваше 71 или 72-ма, или 73-ма човека приблизително. Оказа се, че една част от тях няма часове. Щатовете бяха формирани с допълнителните ИУЧ (избираеми учебни часове) и ФУЧ (факултативни учебни часове). Имаше учител историк, който беше свален да преподава от предишното ръководство „Човекът и обществото“ в начален етап. Той няма право да го прави.

Училището е с делегиран бюджет. Как се „връзва“ бюджет при това положение? Защо са били държани хора без часове?

Не мога да кажа. Това, което направих, е да оптимизирам персонала. 10 човека.

Това е отделна бройка от тази, която казахте по-рано?

Отделно, между първата и втората година и това са хора, които са си тръгнали, разбирайки, че това е... така.

По кои предмети са преподавали?

Имаше учител по български език на половин щат, имаше учител по история, но имайте предвид, че когато тези хора са освободени, на тяхно място няма назначен друг човек. Другите колеги си разпределиха часовете. И сме пак в норма, и пак всичко е наред. Това ни даде възможност първата година да имаме икономия от 200 000 лева. И тази икономия се инвестира в средата. Купихме интерактивни дисплеи. Колегите ни вече работят с тях.

Как си обяснявате подаването на жалба срещу Вас?

РУО направи по нея проверката. И беше много тежка проверка. Изключително много документи бяха разгледани.

Благодарение на оптимизацията има икономия и можем да дадем ДТВ (допълнително трудово възнаграждение – бел. ред.) на 24 май, на 15 септември и в края на годината. Може да питате всеки един колега в коридора така ли е. И те са много щастливи, защото като икономии, като ДТВ нашето училище е с добри суми. Тези данни са публични – бюджетите ни, отчетът, там може да видите, икономиите, как върви училището от този момент, както и предишните години.

Мениджмънтът на образованието е малко по-сложен. От петима учители по физическо четирима работят и четирима си изпълват норматива, а един човек просто пенсионирахме, но на негово място не вземаме нов човек. Имаме пенсиониран учител по изобразително изкуство. Тя си има ателие на доста атрактивно място в София. Жената каза: „Аз просто повече не искам. Искам да се пенсионирам“. Тя работи в ателието. Не си е тръгнала, защото е изгонена. Просто има други интереси, тя е художник. На нейно място няма назначен друг учител. Учителят ни по изобразително си кара часовете, той си работи тук.

Текучество голямо няма. Учителите по немски език, по френски нямаме текучество: мога да кажа, че нашето училище е специфично, с над 2000 часа чужд език.

Първата година, когато дойдох и "Гьоте институт" направиха изпитите при нас, само едно, две деца можеха да защитят сертификат на ниво В.1. В прогимназиалния етап трябва да завършват с А.2, но в нормално училище, където хорариумът е три часа седмично. Нашите ученици в първи, втори и трети клас учат между 11 и 13 часа чужд език, а в пети, шести и седми учат по осем, осем и шест часа. При този свръх норматив нашите ученици покриваха равно ниво на масовите училища, което е притеснително.

Като човек, който има желание да подобри качеството на образование, помислих какви могат да бъдат причините.

Междувременно започнахме отново да работим с „Гьоте институт“. Те започнаха да предлагат проекти, може би на някои от учителите по немски това им се видя извън възможностите и (беше налице) нежелание да се товарят допълнително с неща, които касаят подобряване на качеството, но не касаят техните лични интереси. Не мога да определя. Да, двама учители си тръгнаха от училището по немски език. На тяхно място в момента преподават две прекрасни млади колеги, които изключително отдадено работят и обратната връзка от родителите за тях е, че нивото на преподаване и на владеене на езика е изключително добро; че те комуникират с децата изцяло на немски език, което е изключително важно за усвояването на езика, включително при даването на инструкции. Работят изключително много по проекти с тях. Понеже завършват германистика, завършили са семестриално, предстоят им държавни изпити, близката възраст изключително много мотивира децата.

Аз имам обратна връзка, защото сме правили родителска среща с родителите на пети „В“ клас. Те казаха: „Нашите деца се научиха всеки ден по два часа да учат по немски, което е много добре“. Направихме състезание на издателство „Клет“. Оказа се, че нашите ученици пети и шести клас са горе-долу на едно ниво. Учителката в пети клас обаче много интензивно работи с тях, изключително отдадено.

Промяна има, факт, обаче това, което отчитаме в училището като промяна за усвояване на езика като обратна връзка от страна на родителите е само положителна.

Как стои въпросът с двете учителки по немски Светлана Карабельова и дъщеря ѝ Александрина Кантурска, която е била освободена? Наистина ли сте влезли в час и сте я информирали за освобождаването ѝ пред децата?

Не.

При разговора си с мен родителите ми обясниха, че става въпрос за по-малки деца, от началния курс, и това ги е травмирало. Какво се е случило?

Госпожица Кантурска е дъщеря на госпожа Карабельова. Наехме я на работа в средата на 2021-2022 г., когато освободихме учител, който не се справяше. Беше новоназначен, един-единствен кандидат, но не се справяше с работата. Знаех, че учи и знаех, че е вариант, докато си намерим учител по немски език. Това и госпожа Кантурска го знаеше, и госпожа Карабельова. Тя е студентка, учи английска филология, а не немска филология, няма нищо общо с немския език, просто е имала курс.

Как тогава сте я наели?

Знаейки ниво, което ми позволява (да я назнача) като нередовен учител до провеждането на конкурс и назначаването на редовен учител. Тя имаше А.2 или А.1 ниво, което за първи клас е нормално, не е проблем.

Започнахме да пускаме непрекъснато конкурси, докато си назначим официално учител, който е пълноправен. Това е процедурата.

Тоест след като сте намерили учител, тя е била освободена?

Да, и то по нейно желание я освободихме. Тя подаде заявление, защото си намери работа на друго място и каза: „Може ли да ме освободите?“.

Вярно ли е, че майка ѝ е получила дисциплинарно наказание?

То няма нищо общо.

С какво е свързано?

С непопълване на документи, които са част от задълженията на класния ръководител. От 28 учители един-единствен учител не си беше попълнил документи.

Какво е наказанието? Забележка?

Да, забележка.

Няма съд, тя не ме съди за това наказание. Няма заведено дело. Това също е подвеждащо.

(Това твърдение беше опровергано впоследствие пред OFFNews с документи от г-жа Карабельова, която уточнява и как стои въпросът с образованието и квалификацията на дъщеря ѝ. Текста вижте тук: "Опровержение: ''Твърде смело директорката на 20-о училище твърди, че не съм завела дело срещу нея'')

Къде казах на госпожа Кантурска, че трябва да бъде освободена? Тя седна тук (сочи стол в директорския кабинет, където се води разговорът – бел. ред.), поканих заместник-директора и Елена Иванчева, другия заместник-директор. Седнахме, аз седях тук и съвсем спокойно ѝ казах: „Виж, Али, ти знаеш, че така или иначе няма как да те оставя да работиш тук. Още в самото начало сме се разбрали, че е така“. Тя каза: „Да, госпожо Тимова“. Казвам: „Съжалявам“.

Неформално – съдействах ѝ да започне работа веднага в 41-во, а там търсиха учител по английски език, и съм дала най-добри и топли, мили чувства.

Ние нямаме проблем да назначим дори неправоспособен учител, но в мига, в който имаме правоспособен учител, следва да назначим такъв. Може да видите сайта на РУО – ние постоянно пускаме обяви за учител по немски и когато се появи учител с три години стаж, с немска филология, с методика на преподаване на езика нямах избор.

Г-н Стаменов, информацията, която ми дадоха родители, е, че сте влизали да замествате в часове по немски...

(Вместо него отговаря г-жа Тимова) Аз само да кажа, важно е – имаше дълго отсъствие на учител, от 27 октомври до 14 март. По болест. От 27 октомври до 31 януари в училището заместваха учители по немски език във въпросните три паралелки. Учителите заместваха, но получих уверението, че колегата, който отсъства, ще се върне на работа след седмица. Назначих господин Стаменов, защото на всички останали колеги им дойде свръх дългият период за заместване плюс това те самите казаха: „Не можем повече така“. Когато четири, пет човека влизат в една паралелка, нали разбирате, че не е особено ефективен процесът.

(Към г-н Стаменов) Вие имате ли педагогическа правоспособност, знаете ли немски?

(Отговаря г-жа Тимова) С.2, "Гьоте институт". Това е най-високото може би в училище. Учил е в австрийски университет.

При назначаването на учител важи с пълна сила Наредба 15, която определя изискванията, за да може един човек да заеме длъжност. В случая при него възлагам само заместване, и то заместване, което знам, че е доста краткотрайно, защото представяйки си болничните нашата колега, вече се виждаше, че тя се е излекувала и че предстои наистина съвсем скорошно връщане. Тогава се позовах на национална програма „Без свободен час“. В нея ясно е записано, че при заместване е допустимо да бъде възложено на заместник-директор, на директор, дори на библиотекар.

Трябва да разграничим, това не е назначаване. Той не е назначен, той си има в училището ангажимент с трудов договор и той е ясен – заместник-директор. Възможността, която дава националната програма е за заместване и това е нещото, което аз мога да аргументирам защо един заместник използва правилата на националната програма да замести и замести за наистина кратък период от време.

Колко продължи той?

За жалост, 14 дни, малко повече, но просто ни бяха представени болнични междувременно, два болнични ни бяха представени.

От другия колега?

Да.

14 дни?

Не, повече от 1 февруари до 14 март. Месец и половина.

Имаше нещо много смущаващо за мен – че Вие позволявате учениците да си играят....

Точно обратното.

...на „бесеница“, да бъдат оценявани на база рисунки. Как така се оценява по немски на база рисунки?

Абсурд.

Да, и аз ще кажа абсурд.

Целта беше той да участва в учебния процес като един човек, който владеейки немски, да помогне на децата да не губят материал, защото когато правихме заместванията първия срок, проблемът беше, че за една паралелка все се падаше да няма учител по немски и заместваха колеги по „Без свободен час“, гражданско образование. Тогава също установихме, че имаме невъзможност заради седмично разписание, заради това, че нямаме официално колега един, който да води, да следи и да проверява как върви учебният процес в трите немски паралелки, затова предприехме, и пак казвам – с уверението, че още на 31 януари знаехме, че трябва да се върне колегата, която за жалост не се върна.

Как стои въпросът с рисунките?

Абсурд.

Как така се оценяват деца на база рисунки?

Стаменов: Не мога да си го представя дори.

Тимова: Отговорни хора сме, вярвайте, държим на образованието. Не можем да допуснем въобще никой да оценява...

Как тогава на родителите може да им хрумне да кажат такова нещо?

Изпитвани са децата. Изпитвани са децата и са учили по учебника уроците, изпълнявали са упражненията.

Как си обяснявате думите им? Никога не би ми хрумнало да кажа такова нещо, ако не се е случило. Няма да се сетя.

Не мога да кажа. Аз още неща във въпросите Ви прочетох, които абсолютно не отговарят на истината, така че съвсем нормално е да ви разкажа това, което се е случило най-малкото според нас.

Защо турникетите на входа на училището не работят? Аз влязох съвсем свободно.

Защото беше предупреден охранителят, че Ви очаквам. Казах, че чакам госпожа Маркарян да дойде.

Как така? Всеки може да влезе през това време.

Не, не. В училището има мисля, че около 50 камери, които са наши, вътрешни, плюс 12 на Столична община.

Тогава каква е ролята на турникетите?

Развалени са.

От колко време?

Г-жа Тимова към г-н Стаменов: Тук ли е документацията, дето я представихме на...

Г-н Стаменов: Не е тук в момента, може би някъде горе.

Г-жа Тимова: Само да кажа нещо. Никъде не е определено каква трябва да бъде турникетната система. В училището това е стара система, отдавна излязла от гаранционно обслужване. Плащали сме по 1000 и нещо лева за всяко идване на фирма. За жалост когато лятото ни направиха ремонт, турникетите след ремонта не работеха, поканихме ги няколко пъти. Господин Стаменов занесе компютъра, който управлява турникетната система. Пренастроиха нещо, казаха: „Проблемът е тук, на място“ и отказват да дойдат да ремонтират. Ние имаме голямото желание да работи тази система и има комуникация.

А когато работи, с карти ли влизат децата?

Сутрин имаме пропускателен режим. На вратата винаги има охранител, медицинското лице прави филтър на входа, и дежурни учители на вратата.

Всеки ден знаем учениците ни защо отсъстват. Медицинското лице влиза във всяка паралелка от първи до четвърти клас, за да установим отсъстващи, болни. Водим тази статистика.

Пропускателният режим на вратата сутрин е безупречен. Случаен човек не може да влезе в училището, уверявам ви. Опитайте.

Първо казахте, че те са били свалени заради мен, а после, че те отдавна не работят.

Не, предупредих охраната, че Ви очаквам и той затова не Ви е спрял.

Той всъщност ме спря и попита. Журналистическата ми карта беше в ръката ми, личната – също. Но е нормално е да ме спре. Той не знае коя съм.

Вижте, по отношение на охраната имаме един жив пост, който трябва да стои на вратата – на входа. Освен това те имат система, може би паник бутон, и в случай на нужда екип на „Егида“ има съвсем наблизо и веднага пристига мобилна група при нас. Така че охранителят ни е един, но на практика разчитаме на екип, не на един охранител. Сигнало-охранителната техника също е на „Егида“.

Вярно ли е, че са били сливани часове заради отсъствието на учители по немски и са били събирани 50-60 деца?

Никога. Никога. В моето ръководство никога това не се е случвало. В училището няма нито един час, който да не е взет и да бъде свободен за учениците.

Имат ли учителите учителска стая?

Елате. (Води ме в стая на последния етаж. Там на закачалка някой е оставил торба. Шкафчета не се виждат.) Това е учителската стая до юни.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

1000

5

MitkoDim

20.05 2023 в 19:19

Тук не става дума за некомпетентност на учители, а за липса на педагогическо образование и опит на заместник - директор, на когото дори не му е позволено да отговаря в присъствието на г-жа Тимова и на тирания и безнаказаност на неспособен директор с доста спорен опит и недопустим маниер на поведение към учителите. Да, нямат учителска стая, но имали организирани места за отдих и работа в коридорите на училището!? В кой век и в коя епоха живеем?
Родителите сме изключително доволни от преподавателите на децата, но за съжаление под това ръководство скоро няма да остане и един съвестен и качествен преподавател. Жалко за децата!
Жалко и за учителите, които са основата на обществото в една страна.
Дано се засрамят работодателите на г-жа Тимова и да действат в името на педагогическия персонал и най-вече на качественото образование на децата.

1000

4

asyapop

20.05 2023 в 15:27

Нямат учителска стая, но цялото училище мина на едносменен режим! Монетата винаги има две страни...

11300

3

yoghurt

20.05 2023 в 01:02

За съжаление имам досег с много съвременни родители. Много от тях са в едно перманентно недоволно състояние спрямо средата си, спрямо учителите на децата си. С едни огромни изисквания. Не мога да преценя дали и тук не става дума за това, но според отговорите на директорката ми се струва, че е точно така. Защо компетентните родители не застанат на мястото на директорката, щом могат да решават толкова добре? Това е или незряло отношение, или липса на идея какво конкретно искат да се промени в системата - ясно, че има какво да се желае.

1000

2

pftrebitel1

19.05 2023 в 14:24

Здравейте! Правих няколко запитвания до директор Тимова относно начина на преподаване и заместване на заместник директора в часове, на което тя ми отговори, че той не желае да предостави информацията. Относно напусналите учители също съм правил няколко запитвания, на които получавах меко казано странни отговори. Разбира се направих запитване до РУ на МОн, където д-р Кастрева много виевато ме уведоми, че едва ли не ръководената от нея структура няма отношение по тези въпроси. Коректно е да бъдат потърсени част от напусналите учители, които да посочат и своята позиция. Също така следва да се обследва въпроса с обществените поръчки в училището и затова как същото в условията на пандемия преди повече от година работи с минимален брой санитарни помещения. Кой позволи всичко това и тези неща се надявам медията да намери отговор.

 
X

Да помогнем на украинските деца!