Когато синът ми ме пита, защо да се занимава със стари майстори, отговарям, че една от причините е, за да може да избере с кого общува. Сам да избере събеседници, които са приятни. Ежедневието налага общуване. По стечение на обстоятелства. Не непременно обогатяващо. Не непременно … смислотворящо. Понякога, казвам му, имаш шанс сам да избереш. Ако избереш да общуваш с някой, познат с дълбоко светоусещане, свеждаш риска от загуба на време и нерви до минимум. Става ти предизвикателство. Дори да е живял в миналото. Дори да е живял преди векове…
Ускорението, с което ни отнесе техно капитализмът, дава възможност да изтъкна пред сина си още един аргумент. В старите майстори, обяснявам му, откриваме ритъм и човешки стойности, които в галоп с вързани очи разпиляхме по пътя. Стойности, които някога очовечавали и подслаждали. Които отличавали живо от неодушевено… Които помагали на човека да изживее цялото. Онова – даденото му. Предпазвали от живот под упойка, като не разрешавали стяга на разсъдлив - или безразсъден…? - егоизъм да пристегне до загуба на усещане. Липсващо обаче, казвам сине, вече няма как на живо да бъде усетено. Не е лесно и да бъде обяснено. Затова са важни старите майстори, запазили го в творбите си.
Майстори като Янаки Манасиев. Изобразител и тълкувател на вглъбени погледи. На теменужената меланхолия на съзерцаващия човек. На човека, на който е говорено, че законите на природата и човешките взаимоотношения са ясни, че поради това управлява съдбата си - а живее живот пълен с изненади и непредвидимости… Платната показват притихнало съзерцаващи озадачени съвременници. Липсва обаче злост. Липсва цинично настървение. Остават човечни. Добронамерени. Търсещи и излъчващи способност за споделяне на топлина.
Янаки Манасиев същевременно е проницател на непрепречена да бъде себе си женственост. Онази, инстинктивно зовяща за себеосъществяване във взаимност. Изкусителка - продължителка на живот. Окриляща майка – омекотителка. Онази, която днешните метаморфози не пощадиха…
С фина сетивност живописецът изследва своето поколение. С майсторска четка го портретира. Прави го преоткриваемо. Откриваме непреходно – вечно разбираемо. Вечно желаемо. Изложбата в Софийска градска художествена галерия, посветена на 90 години от рождението на художника, е най-вече спомен за изтърсена в галопа с вързани очи емоционалност. Ремисценция на отминала междучовешка топлота. На взаимоотношения, в които жените се обръщали към случайно срещнати чужди деца с „мамо“… Както намекна кураторът Галина Димитрова-Димова, особено по-младите, доколкото е разбираемо за тях, могат да открият в изложбата много от сетивността на онова недалечно поколение.
Куратори на изложбата са Аделина Филева, Галина Димитрова-Димова, Мила Старейшинска-Ангелова. В заглавието са нарекли Янаки Манасиев „самотен и в страни“. Това не е ли избор и състояние на всички дълбоки творци? За да огледат потока от действителност без да бъдат до несвяст завихрени от него, не е ли неизбежно да минат встрани? Колкото и неразбираемо да е за съвременниците им. А и не само за тях. Да бъдеш хронист на своето време е нелеко призвание. Янаки Манасиев се справя. Още чуваме ехо на загубена, но неотшумяваща страст…
Цялата изложба на СГХГ, показана във филм с пояснения на куратора д-р Галина Димитрова-Димова
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)