Търговец на фалшиви новини в Косово разказа пред Би Би Си как печели прехраната си.
Криейки лицето и самоличността си, той хвърля светлина върху способите, с които се водят кампаниите за борба за влияние и информационната война в региона.
Хора като него рядко се интересуват от идеята и каузата зад фалшивата новина. Те виждат в нея най-вече възможност да припечелят пари.
Само преди година същата индустрия бълва новини като "Фризьор на кучето рита животно в ребрата и остава ненаказан" или "Момче се събуди след 12 години в кома и прошепна тъмна тайна на родителите си". Източник тогава разказва на журналиста, че от това печели над 500 паунда месечно. Много повече, отколкото би му донесла всяка порядъчна професия в родината му. Целта на автора е да покаже дали сега, година по-късно, усилията на технологичните гиганти като фейсбук в борбата с фалшивите новини дават резултат. Повлиян ли е бизнесът с кликбейтове и как?
През 2018 г. Фейсбук удвоява екипа си по сигурността и затваря много групи, които споделят фалшиви новини. Оказва се, че ефектът е видим, макар и не стопроцентов. Били са затворени много страници. Анонимният търговец на фалшиви истории разказва пред Би Би Си, че сега изкарва около 100 евро на ден, сравнени с 600 евро година по-рано. Финансовият ефект е видим, а може би спада и политическият. Сега се търгуват по-скоро истории за известни личности, инциденти с популярни футболисти или зрелищни секс случки.
Въпреки че вече не е толкова доходоносна, "професията" все още е твърде популярна в Косово. Около 40 процента от младите хора в страната се занимават с това, хиляди хора, казва търговец пред Би Би Си. Прищина е истински хъб за фалшиви новини.
Сто евро на ден могат да променят коренно живота на човек в страната. Особено на такъв, който преди това е изкарвал по 7 евро като сервитьор.
Оказва се, че съществува мрежа от затворени групи с няколкостотин до няколко хиляди потребители. Влизането в групите става само с покана. Фалшивите новини не само се разпространяват там, те се и търгуват между търговците - предлагат се наедно фалшиви профили, лайкове, аудитория. Има дори оферти за "стартов пакет" - включва няколко фейсбук страници и сайтове за монетизиране на активността. Дезинформацията си намира удобна пазарна ниша. В нея има тясна специализация - едни се фокусират върху разработването и увеличаването на страниците, други върху съдържанието, трети - върху заобикалянето на правилата на социалната мрежа.
"Износът" обикновено е предназначен за западния пазар. Най-често произведените фалшиви новини не носят никакъв смисъл за създателите си, нито помагат с нещо на консуматорите си. Смисълът им е, че осигуряват прехрана на много хора по света. Най-често всичко е... просто бизнес.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Терористът на коледния базар в Германия бил противник на исляма
Орбан обвини имиграцията за нападението в Магдебург
PISA: Българчетата са най-функционално неграмотни в Европа. Къде сме година след теста
Орбан: Преминаваме от военно време към ера на мир