Философия на джаза: романтичната Мира Кацарова

Последна промяна на 18 октомври 2017 в 18:50 2959 0

Мирослава Кацарова е дама, която привлича погледите към себе си. Гласът ѝ, русата и къдрава коса, големите бижута и елегантните шарени дрехи - всичко в нея казва без глас "аз съм артист с вкус". А след разговор с нея смело може да се твърди, че е и ерудирана млада жена, чийто магнетизъм изпълва пространството наоколо. 

Тя е един от големите радетели на джаза, смело заела се със задачата да разпространява тази музика по родните ширини - от София, през Пловдив, до Созопол, Мира пее, организира концерти и събития - напълно независима, без да разчита на подкрепата на големи продуцентски къщи.

Романтиката и поезията сякаш имат едно особено изражение в личността ѝ - Мира гледа на целия свят през призмата на високи естетически ценности и успешно заразява хората с тях. Тя стои и зад едно от най-големите джаз събития у нас - Пловдив джаз фест, което в рамките на 4 дни представя влиятелните имена на световната и българска джаз сцена. За да могат българите да се насладят на съвременните "светила" на сцената, тя признава, че се е лишавала дори от сън. От 1 до 4 ноември в Пловдив ще видим професора и шеф на "Кенеди джаз център" във Вашингтон Джейсън Моран и Дони Маккаслин - човекът, който стои зад последния албум на Дейвид Боуи.

Феновете на стила я познават и като водеща на авторските предавания по Jazz FM "Дезафинадо" и "Singin’ n Swingin". През 2001 г. издава първия си студиен албум "Бяло в бяло", през 2012 г. - "Vuelvo al sur", а през 2016 г. - "Мy cinema".

За музиката, живота на независим артист и Пловдив джаз фест си говорим с нея.

Началото

Всъщност за Мира музиката е живот, а джазът - неговата философия. Любовта към стила се заражда в Пловдив през 80-те години на миналия век, когато "джазът не беше забраняван, но беше слаган встрани, нямаше традиции в слушането му." Признава, че е бягала от училище, за да ходи на джаз срещи.

Освен красотата на джаза, певицата е пленена и от личностите, които са направили тази музика толкова влиятелна, още от съвсем малка: "Аз пея, откакто се помня. Музиката избра мен, не аз нея. Още от малка пеенето беше моята най-естествена форма на изразяване. Един ден случайно попаднах на биографията на Били Холидей и тогава открих за себе си тази изключителна дама. Във вокалната ѝ фраза има вродена тъга, която е провлачена и много неповторима, никой не може да я имитира. Тя е един от най-влиятелните образи в джаза, появил се още през 30-те години на миналия век. Оставила е дълбоки следи във вокалната музика. Влюбих се в противоречието, което съдържа тя - образът на тъжен, до някаква степен обречен човек и жена, каквато е била тя, се сблъсква със сценичното ѝ Аз - щастливо, ведро, неслучайно са я наричали Lady Day."

С вдъхновението от Били Холидей и любовта ѝ към философията и хуманитарните науки тя отива в София, където учи в Богословския факултет на СУ. "През деня четях, вечер пеех по клубовете, научих се на тази музика на сцената", разказва Мира, "така започна всичко". 

Пловдив = джаз

Съвсем естествено Мира решава, че трябва да покаже на хората своята най-голяма любов. Преди няколко години тя се заема със задачата да организира фестивал, който да събере на едно място най-големите имена на съвременната джаз сцена. И решава домът на събитието да бъде Пловдив, но не защото е родом от града:

"Пловдив влияе на сетивата - заради атмосферата, заради времето, заради светлината, която променя цветовете. Може би не е случаен фактът, че именно там има много художници. Заради ароматите по улиците. Заради това, че усещаш междинните сезони като нещо значимо и важно, отварящо сетивата. Например, когато човек се разхожда по улиците през октомври или ноември, може да бъде погълнат от една много красива мъгла, ухаеща по поетичен начин на гниещи листа, кестени и печени чушки. Ето така мирише в Пловдив. Или пък на пролет: Там светлината е толкова пълна с жълто и оранжево, има някаква различност в този град. Светът просто става по-шарен и красив, по-човечен. Там съжителстват различни общности и религии в голяма добронамереност - българи, турци, гърци, арменци, евреи. До голяма степен не мога да разбера докрай очарованието на този град, но джазът много му отива като саундтрак", категорична е Мира, "импровизацията е изразно средство, характерно за джаза. В Пловдив спокойно можеш да импровизираш, без да се чувстваш виновен, че не си спазваш плановете. Може да се впуснеш в спонтанни срещи и дейности изневиделица. Много мъдър град".

За осъществяването на Пловдив джаз фест тя работи с няколко верни съмишленици. Признава, че "не е лесно да си независим", но не обича думата "трудно", затова и рядко я използва, общо взето само в максимата "Ако ти е трудно, значи се изкачваш. Ако ти е лесно, значи падаш надолу". Трудностите стимулират Мира, тя успява да събере малък екип от хора, които също като нея са влюбени в джаза и заедно успяват да убедят община Пловдив, много компании и хора да подкрепят фестивала - от любов към изкуството.

Убедена е, че именно защото прави нещата с любов, те се получават. Тази година Пловдив джаз фест влиза и в официалните събития от програмата на града за "Пловдив - европейска столица на културата 2019". 

"По пътя си срещам много читави хора. Нищо, че се твърди, че в България средата е само от тарикати. Срещам хора, които са ангели, те ми помагат", казва Мира, "много хора ни помагат, не са един и двама, както и Фондация "Пловдив европейска столица 2019". 

А тя успява да убеди всичките си "ангели" да се присъединят към нея с простото си разбиране за джаза: "Аз и екипът ми вярваме, че джазът променя манталитета, чувството за вкус и потребностите. Когато един човек ходи на театър, чете книги, слуша хубава музика и пътува, накрая му е по-лесно да бъде добър, да избира доброто. Лесно е да избереш омразата, по-трудно е да бъдеш духовно щедър. А джазът помага да избираш доброто, въпреки всичко. Ама въпреки всичко! Това е форма за взаимодействие с живота. Целият екип на Пловдив джаз фест харесва тази музика и иска да покаже, че има много добри артисти в световния и българския джаз. Искаме да покажем новите и модерни лица в тази музика, които я променят", казва тя. 

Програмата 

И наистина програмата на фестивала е повече от впечатляваща. В първата вечер на 1 ноември ще видим Джейсън Моран със специален бенд, които ще изпълнят трибют концерта за Телониъс Монк "In My Mind: Monk". 

"Тази година се честват 100 години от рождението на един от най-големите джазмени Телониъс Монк. Той е написал "'Round Midnight", променил джаза, през 1959 г. прави исторически концерт с една нестандартна група от 10 човека. Един от най-големите пианисти и джазмени в Ню Йорк Дейсън Моран ще пресъздаде този исторически концерт с група от 10 първокласни музиканта. Интересното при него е, че той е като ренесансова личност - освен музикант, той е преподавател, шеф на "Джаз Кенеди център" във Вашингтон, а също така е и визуален артист. Неговите произведения са показвани на Венецианското биенале. Не го казвам случайно - по време на концерта ще видим и негови визуални инсталации, така че ни очаква цял спектакъл", обещава Мира.  

По време на Пловдив джаз фест всяка вечер ще бъдат изпълнявани два концерта, но билетът за тях е само един. След Джейсън Моран на сцената на Дом на културата "Борис Христов" ще излезе и Хилда Казасян, която ще почете Ела Фицджералд в концерт, създаден специално за фестивала. 

На 2 ноември ще видим Христо Йоцов - един от най-значимите български джазмени, който също така е и професор, казва Мира. Той ще изпълни последния си проект "Jazz Cats". По-късно на сцената ще излезе Дони Маккаслин Бенд.

"Дони Маккаслин за мен е най-интересният джазмен в момента. Преди време Маккаслин свири с неговия квартет, а Дейвид Боуи влиза в клуба и го чува. По-късно получава писмо от Боуи с покана да напише и аранжира музиката за Боуи - нещо толкова предизвикателно! Така се ражда "Blackstar" - последният албум на британеца, спечелил 5 награди "Грами". Пуснете си предходния албум на Боуи и "Blackstar" и ще разберете кой е Дони Маккаслин", уверява ни Мира.

Третата вечер е посветена само на българи. В първия концерт ще видим Антони Дончев, а по-късно сцената ще завземат четирима господа, които ще направят един необичаен музикален експеримент - певци от различни стилове ще пеят джаз. 

"В последните две издания на Пловдив джаз фест направихме два концерта, които се казват "Четири дами пеят джаз" и "Четири дами пеят боса нова". Те бяха изпълнявани от мен, Белослава, Рони (Андрония Попова-Рони, една от знаковите фигури за суинг културата в България. Рони беше вокалист на групата Nasekomix и част от дамското суинг трио Sentimental Swingers, която си отиде преди два дни на 44 години - б. р.) и Хилда Казасян. Тази година обаче четирима господа ще пеят джаз", продължава тя. Орлин Павлов, Павел Терзийски, Свилен Ноев и Стефан Вълдобрев ще излязат от обичайните си образи и ще се превърнат в първокласни джазмени. 

"Последната вечер е посветена на законодателя в съвременния джаз", категорична е Мира - Джошуа Редман. Неговото трио се състои от бас, барабани и саксофон. "Той създава нови музикални идиоми, цели масиви от музикални изказности, които младите хора взимат за себе си и създават нови стилове и явления. Това наистина е едно възраждане на джаза", допълва тя. 

След всеки фестивален ден пък посетителите ще могат да се насладят на афтърпарти в "Bee Bop Caffe", ще бъде организиран младежки конкурс за млади джазмени, ще бъде дадена награда за цялостен принос, а също така ще бъде открита и фотографска изложба, по време на която ще видим и нещо сладко - деца, които пеят джаз.

Определено ни очаква не просто фестивал, а цял празник на джаза, така че запазете датите между 1 и 4 ноември, а ако нямате възможност да отидете в Пловдив, може да видите Мира утре в "Soho".

Повече информация за Пловдив джаз фест ще откриете на официалния сайт на събитието и страницата на фестивала във Фейсбук.