Новият проект на хърватския режисьор Далибор Матанич “Зенит” се базира върху три любовни истории, простиращи се в различен времеви диапазон. Свързващото ги звено е междуетническото напрежение в две съседни балкански градчета. Шедьовърът на Матанич е доказателство, че оригинални и вълнуващи филми за любовта могат да бъдат видени в пределите на съвременното кино. “Зенит” е удостоен с редица награди, включително и с награда на журито в програма “Особен поглед” (Кан’15).
Но отвъд визуализацията на любовта, “Зенит” носи духа на политическите и военни размирици от 1991 г., когато Хърватия обявява своята независимост и започва война с остатъчна Югославия. Едното градче е сръбско, а другото – хърватско, като те непрестанно враждуват и се смята за непристойно между сърби и хървати да съществува комуникация, камо ли любов.
Първата история се развива през 1991 г., когато междуетническата враждебност е на ръба на ескалацията. Сръбкинята Йелена (Тихана Лазович) и хърватинът Иван (Горан Маркович) планират бягство в Загреб, където няма да бъдат под влияние на семействата си. Всичко това се осуетява, когато братът на Йелена Саша (Дадо Косич), който е военен, решава да ги спре, осланяйки се на агресията.
Десет години по-късно, белезите от войната все още са налице – следите от бомбите, разрушените сгради, драстично оредялото население. Наташа (Лазович) и майка ѝ (Нивес Иванкович) продължават да живеят в миналото и в спомена за близките, които войната им е отнела. Когато се завръщат в порутената си къща, майката на Наташа решава да я ремонтира, наемайки майстора Анте (Маркович), който е хърватин.
Озоваваме се в 2011 г. Хърватинът Лука (Маркович) доста рядко се завръща в родното си място. Сегашното му посещение не е заради родителите му, а заради парти, организирано от негов приятел. Бившата му жена е сръбкинята Мария (Лазович), от която си тръгнал по време на бременността ѝ.
Актьорите Тихана Лозанович и Горан Маркович сякаш се сливат с всеки от трите персонажа, придавайки им забележителна индивидуалност. Макар женските персонажи да са по-силни и внушителни от мъжките, и двамата актьори се справят перфектно в изграждането и представянето на различните психологически портрети. Брилянтният сценарий на Матанич се балансира от кинематографията на Марко Бърдар – визуалното говори.
“Зенит” е събитие под високото слънце, което приютява всички ни, независимо от нашата националност.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Amethyst
Цонев: Момчето порасна, стана лидер и партията го припозна. Доган нека почива
Джендо Джедев
Бедните държави са гневни, че богатите им дават едва 300 млрд. долара за климата
Джендо Джедев
Цончо Ганев на събитие за ''модернизация'' на Китайската комунистическа партия в Пекин
Джендо Джедев
Украйна има одобрението да атакува Русия с френски ракети с далечен обсег