Бурни аплодисменти, просълзени лица, цветя и поднесени за автограф книги остави след себе си премиерата на поставения за пръв път в сценична версия роман „Поразените“ на Теодора Димова на 2 октомври в Градската художествена галерия на Варна. Два часа публиката не смееше да си поеме дъх, за да изстрада заедно с актрисите катарзиса от разголването на една от премълчаваните теми в нашето общество – белезите от погрома на българския елит по времето на Народния съд. Книгата на утвърдената писателка е носител на Националната литературна награда за български роман на годината "13 века България" 2020. Спектакълът се реализира с финансовата подкрепа на Фонд „Култура“ на Община Варна.
„Разтърсващ спектакъл на „Поразените” по романа на Теодора Димова съпреживяхме снощи – сподели директорът на ТМПЦ – Варна, Даниела Димова. - Последната премиера на театъра ни не остави безучастен нито един зрител. В притихналия салон и в присъствието на авторката, четирите актриси Веселина Михалкова, Даниела Викторова, Петя Ангелова и Полина Недкова в продължение на два часа държаха ума и емоциите на зрителя напълно в съкровените изстрадани истории на героините. Сълзите бяха в техните и в нашите, на публиката очи. Това бе една различна премиера, благодарение и на отдадеността на постановъчния екип с режисьор Стоян Радев Ге. К. и композитор Калин Николов. Поздравления! А лично мен темата ме върна години назад, когато четяхме романите на Солженицин и се вълнувахме от скритата история. Сега нека знаем повече за недалечното минало на България, ще ни е по-пълно и ще вървим уверено напред. Това е мисията на изкуството.“
Ден след премиерата Теодора Димова отговори на въпросите на Нина Локмаджиева:
Ние съпреживяхме премиерата на „Поразените“ не в театъра, а в Градската художествена галерия. С нейната неоготическа стилистика и нейната изчистеност тя сякаш беше особено подходящ декор за суровия минималистичен спектакъл, който гледахме. Вие как мислите?
Аз много харесвам тази зала, и друг път съм била в нея, наистина е прекрасно пространство за концерти, за театър, но на мен все пак ми се иска този камерен спектакъл да бъде в камерна театрална зала. Защото той е толкова интимен и съкровен, че предполага просто по-малко пространство. Галерията е прекрасна, но и прекалено дълбока, прекалено голяма, но в тази обстановка, в която се прави ремонт на филиала на театъра, просто няма къде да се играе другаде.
На мен като че ли ми липсваше театралното осветление - с още драматичност в светлините и сенките.
За зала, която не е театрална, осветлението беше доста добро, но наистина театралната зала е друго – тя поема като утроба актьорите и ги обгражда. Да, би могло още да се играе с осветлението.
Как се чувствате след премиерата, как усетихте самата премиера?
Много се развълнувах, разбира се, с цялата условност на това, че авторът никога не може да бъде обективен към собствените си произведения и винаги е пристрастен. Много съм щастлива с това представление, защото то, първо, е много вярно към романа – драматизацията на Стоян Радев е изящна. Представлението също – то напипва това, което в романа е най-същностно – тази оголеност, уязвимост на жените. Те нямат никакви защитни механизми. И ние виждаме на сцената четири актриси, които излизат, като че ли поели въздух, за да се гмурнат в дълбокото – не се знае въздухът докога ще им стигне, и изобщо ще им стигне ли. Рядко се среща в днешно време в театъра такъв аскетизъм на изразните средства, наситен с драматично поднасяне на образите. Така че наистина съм щастлива от това представление.
Това дали беше четене на романа, или…?
Текстът е изключително труден за сцена, и актрисите се справят по един безукорен начин с трудните режисьорски и театрални задачи. Да стоиш в такива роли без никакви външни помощни средства, е наистина много тежка актьорска задача. Но драматизмът се усеща зад думите, зад почти неподвижните тела, без никакви ефекти, без осветление, с намесата единствено на музиката, която е толкова премерена и дискретна и звучи съвременно… Просто съм щастлива.
Успяха ли да предадат посланията на Вашия роман режисьорът и актрисите?
Да, защото зад тази крехкост и уязвимост на всяка една от актрисите се усеща тяхната сила. Усеща се, че въпреки това, което се е случило, те продължават напред, те се борят, преодоляват. В това е посланието на текста.
Бихте ли отбелязали някое специално постижение или пък нещо, което бихте предпочели да се доработи?
Едно представление неизменно се развива и никога не остава такова, каквото е на премиерата, то има свой живот, свои закони и актьорите и режисьорът най-добре усещат този пулс и се съобразяват с него. Би ми се искало много да видя спектакъла в театрално пространство – пак казвам, залата е прекрасна, била съм там на „Варненско лято“, на „Варна лит“, но липсва уют, тази закътаност на театралното пространство. И се надявам, че докато трае ремонта, представлението ще набере скорост и ще се появи в театрална зала.
Постоянно Ви питат, но няма как да пропусна този въпрос – Народният съд приключена тема ли и за Вас, търсят ли Ви още хора с историите си, приключихте ли с това?
Не съм приключила, защото наистина много истории научавам. Но травмата не е преживяна, не е изговорена, много малко книги, малко филми, малко театрални представления има за този период. Ние не успяхме да преминем през това. Продължава да тежи в нас и в общата ни памет. А трябва да се говори, и то спокойно, и то без упреци, без езика на омразата. Просто трезво трябва да гледаме назад и да дадем оценка. Защото без такава оценка, виждате колко трудно се придвижваме напред.
Кое е най-страшното поразяване?
За мен най-страшното поразяване е човек да стане безчувствен, да загуби сетивността си. Екатерина, която се играе от Даниела Викторова, когато пише писмото на децата си, казва: „Най-много ме е страх от това да не станете груби един към други, да не станете безчувствени.“ По-добре да страдаме много, обаче да сме чувствителни.
Вярвам, че ще се видим с Вас във Варна и за премиерата на „Тютюн“, също в 100-тния юбилеен сезон на Варненската драма. Какво очаквате да се случи с романа на Вашия баща Димитър Димов в рамките на Вашето сътрудничество с Варненския театър?
Отдавна не е правен на сцена „Тютюн“ – един-единствен път е поставян – в Кюстендилския театър. Аз съм гледала постановката, но съм била дете още. Предизвикателството е голямо, знам, че Бина Хараламбиева от години иска да работи по него. Варненският театър има прекрасен стимул да го постави, защото публиката във Варна е много театрална – с висок театрален вкус и с много високи очаквания. И аз също имам големи очаквания.
Сега се връщате към Вашето бюро. Какво стои за писане на него?
За писане стои нов текст, който не знам дали ще прерасне в роман. Той е за днешния ден, за събития, които сега се случват - за карантината и голямото предизвикателство, през което минахме – приближаването до смъртта, усещането за смърт и за всеобща опасност, за апокалипсис. Ще се говори също и за протестите, които са сега, и тревожността, която ги съпътства, за двойственото отношение на хората към тях. За това се опитвам да пиша.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
6015
1
24.10 2020 в 09:27
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара