Откриха „Квадрат 500“: Недовършен и със стари картини (галерия)

Сградата била наркоманско сборище

Последна промяна на 25 май 2015 в 18:49 73648 17

1/1

Снимка OFFNews / Ивайло Анев

Днес най-скъпият и амбициозен културен проект в България от над 30 години насам - Националната галерия „Квадрат 500“, беше открит за журналисти.

Специален екскурзовод на войнството фотографи, оператори и репортери беше лично председателят на работната група, която трябваше да изготви концепцията на музея, акад. Светлин Русев.

Той е и човекът, изготвил експозиционния план и редил всички картини и скулптури до последния момент преди отварянето на вратите за посетители. С него бяха и настоящият директор на музея Слава Иванова и арх. Янко Апостолов, по чийто проект сградата беше ремонтирана, за да добие сегашния си вид.

Новият музей ще бъде с работно време от 10:00 до 18:00 часа всеки ден без понеделник, като цените на билетите ще са 10 лв. за редовен и 5 лв. за намален. На 26 и 27 май културната институция ще отвори безплатно своите врати за студенти и ученици, а в деня на официалното откриване – 28 май, всеки ще може да влезе свободно от 14:00 до 18:00 часа.

Клан, клан, недоклан

Ремонтираният и подготвян в продължение на повече от 15 г. (през последните 4 години активно) и с цената на над 27 милиона лв. досега проект всъщност има редица недовършени неща, които при всички положения няма да са готови за официалното откриване на 28 май.

„Целият музеен екип работи професионално и отговорно и успя в рамките само на 4 месеца да реализира това мащабно художествено начинание, което в други музеи се изпълнява за няколко години“, заяви Слава Иванова.

Първото, за което се знаеше отдавна, е неремонтираното Южно крило на сградата, за което се очаква да бъдат изхарчени още 16 милиона лв. Недовършената задна страна на крилото в момента е покрита с голям плакат, рекламиращ „Квадрат“-а. Кога и откъде ще се намерят пари за ремонт, и още повече кога ще е готов той – не се знае, въпреки че се кандидатства за евросредства, с каквито досега се финансираше проектът.

Според Иванова в Южното крило се планира да има 2 много големи зали на втория и четвъртия етаж, които ще са с висок таван и ще са подходящи са временни изложби и по-съвременен тип творби. Друг етаж ще се заема изцяло от публична библиотека, а „по проект в подземната част на терена е предвиден аудиториум, помещение, което за пръв път ще присъства в музейна сграда“. Всичкото това обаче – когато се завърши този отсек на музея.

Други 2 кардинални липси на Националната галерия при откриването ѝ са уебсайт и сувенирен магазин/книжарница.

„Що се отнася до магазина и книжарницата, направихме тръжна процедура, за съжаление, нямаше желаещи. Явно, че големите вериги магазини, които разпространяват книги, засега поне не проявяват интерес. Ще организираме отново тръжна процедура, но временно ще има щанд, на който всички ще имат възможност да закупят нашия нов албум, в който показваме експозицията и колекциите си“, каза Иванова.

Относно сайта директорката призна, че работа по него дори не е започвала, защото се е чакало музеят да бъде нареден, за да има снимки от него, да има готова информация, а и освен това се чака нареждане от Министерството на културата за официална смяна на името на институцията, което да се ползва на бъдещия сайт.

Липсват също така и пана с описания на различните зали, по-важни творци и т.н., които обаче е възможно да бъдат готови до този четвъртък. Обяснението за пропуска е липса на технологично време, тъй като тези неща изискват "осмисляне, описване" и прочие.

Нов музей със стари картини

Друго престъпено обещание е гостуването на интересни временни изложби по случай откриването на Националната галерия „Квадрат 500“. Преди време лично Вежди Рашидов заяви, че е уредил изложба на Ел Греко да открие галерията, а акад. Светлин Русев в интервю за OFFNews каза, че ще видим малка гостуваща изложба на Миро и керамика на Пикасо. Нито едно от двете няма да се случи.

„Продължаваме да водим преговори, разбира се, музейният тип изложби не се случват за един месец. Така че не сме се отказали от експозицията, продължаваме да водим преговорите и догодина се надявам наистина да ви поканим на една много интересна изложба от Толедо с Ел Греко“, отговори Слава Иванова на запитване на OFFNews.

Така че на откриването си и през следващите няколко месеца „Квадрат 500“ ще представя творби от фонда на бившите Национална художествена галерия и Галерия за чуждестранно изкуство, както и няколко произведения от частни колекции и различни държавни музеи от страната.

Повечето от тези произведения и автори са добре познати на публиката, особено на редовните посетители на галериите, за които новото в Националната галерия освен някаква малка бройка извадени от депата творби ще бъде самата сграда. Което засега потвърждава опасенията на някои специалисти в областта.

„Квадрат“-ът представя повече от 1700 произведения от колекцията на Националния музеен комплекс, която наброява над 42 000 единици, разположени в 28 зали на 4 етажа с площ от 16 000 кв. м.

„Техническата подготовка на експозицията е на стойност 235 000 лв.: реставрационни материали - 76 000 лв., рамки и подрамки на произведенията - 54 000 лв., гранитни постаменти - 8 000 лв., протекционни средства на творбите при експониране - 72 000 лв., албум: 25 000 лв.”, пише Иванова в експозето си.

Голяма част от залите и коридорите, в които бяха разведени журналистите, бързо отесняваха, когато има няколко души в тях, заради ниския таван и тесни, малки коридори и стаи. Освен няколкото високи и широки зали в частта на бившата НГЧИ, най-обширното пространство бе дворът, в който са поставени около 10-а скулптури.

Интересен момент относно историята на сградата, някога била ВМЕИ „Ленин“, а сега вече музей, е и това, че тя е била...наркоманско сборище. Поне според официалната пресинформация, която беше раздадена.

„Преди да се превърне в Национална галерия „Квадрат 500“, през годините сградата е имала множество трансформации като е била и наркоманско сборище“, пишат от институцията.

Светлина в края на тунела

Директорката заяви, че догодина в бюджета на музея ще има перо за откупки на произведения на изкуството, което не е правено от 1995 г., оставяйки по този начин огромна черна дупка в историята на родното изкуство.

През октомври се очаква в България да пристигне изложба на Пикасо, както и да бъдат представени гостуващи експозиции на съвременно изкуство и неназована частна колекция, както и изложби на Румен Скопчев и Кольо Карамфилов.

Приятно впечатление прави изчистения интериор на цялата сграда, свеждащ се до паркет и бели стени. На последния етаж на "Квадрата" пък се открива панорамна гледка над центъра на София, която може да бъде видяна от терасите, ограждащи пространството, предназначено за кафене. 

Половината от изложените творби са на български автори. Другата половина представя изкуство от Европа, Азия, Африка и Америка.

В процеса на подготовка на експозицията близо 60 % от произведенията – живописни, скулптурни, графични и декоративни - са реставрирани, като за повечето картини са изработени нови рамки.

По време на обиколката на част от залите, водена от акад. Русев, той обясняваше кои автори и защо са сложени там, съчетанието между тях, важността им и т.н.

Ето и какво споделя художникът за делото си и идеята, стояща зад него:

"Основата на концепцията беше разбирането, че светът на изкуството е единен и цялостен. Сбирката на Националната галерия „Квадрат 500“ има свои исторически традиции, сложен път на развитие и цялостна хронологическа последователност. 

Националната галерия за чуждестранно изкуство е изграждана по един изключително нестандартен начин с различни сбирки – някои уникални в цялата музейна практика, други – резултат на благоприятна арт конюнктура, на културни пристрастия и не на последно място – на временно благоприятна обществена среда. Идеята за музея е далече от механичното сливане на двете галерии, а за изграждане на принципно различен музей, в който развитието на българското изкуство и колекции на НГЧИ, запазвайки своята автентичност, владеят пространството по начин, който остойностява и българското класическо, и българското модерно и съвременно изкуство. 

Подобен възглед дава възможност за нов прочит и ново показване в пространствени, смислови и стилово-пластически връзки, развитието и проблемите на българското изкуство в съизмеримост с европейските и световни тенденции, особено за изкуството на 20 век.

В определен смисъл търсенето на сюжетна връзка и във времето, и в пластическите и идейни проблеми с европейските тенденции, връща на българското изкуство изгубеното и проиграно време за участие в процеси, в които има своя автентичен национален принос. 

Иска ми се да вярвам, че непредубеденият зрител, независимо дали е изкушен от професионални пристрастия или не - ще открие в новата Национална галерия „Квадрат 500“ истински духовен дом. Иска ми се да вярвам, че влезлият с негативно предубеждение зрител ще излезе пречистен и вярващ в съзидателните възможности и на днешния ден на българската култура."

Относно концепцията на "Квадрат"-а, която трябваше да се създаде от работната група, Русев остава непреклонен в мнението си, че не е трябвало да я представи публично, като тя и до днес си остава тайна.

„Аз не знам да има режисьор, който да съобщава решението за спектаклите или филмите си предварително. А и концепцията не е нещо, което да се афишира – главните неща в нея разбира се бяха съобщени публично. Но не виждам смисъл да се подлага на дискусия извън професионалната общност", каза той.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

29.05 2015 в 18:33

Да не говорим за липсата на адекватна информация ПОД ВСЯКА картина и скулптура. НЯМА информация по зали и автори. Търсих с часове великите Цанко Лавренов и Златю Бояджиев. РАЗОЧАРОВАНИЕ - само 3 картини на Ц. Лавренов! ЗАЩО НЯМА НУЖНАТА КЛИМАТИЧНА ИНСТАЛАЦИЯ - влажност и температура? Така ли ще се съхраняват ценните картини, снимани със светкавици?

29.05 2015 в 18:33

Да не говорим за липсата на адекватна информация ПОД ВСЯКА картина и скулптура. НЯМА информация по зали и автори. Търсих с часове великите Цанко Лавренов и Златю Бояджиев. РАЗОЧАРОВАНИЕ - само 3 картини на Ц. Лавренов! ЗАЩО НЯМА НУЖНАТА КЛИМАТИЧНА ИНСТАЛАЦИЯ - влажност и температура? Така ли ще се съхраняват ценните картини, снимани със светкавици?

27.05 2015 в 00:23

Кире, ама вярно си много тъпо парче... Значи как беше?... Кат влезеш един път и няма кво повече да ги гледаш. Тъй де, дет са вика кат разцъкаш в нета и то всичко ти излиза. На теб сигурно ти викат Киро тъпото.

26.05 2015 в 14:38

Абе тука или е пълно с тролове, или с олигофрени. Никъде не се говори за възрастта на картините. Говори се, че се направи ненужно цял един нов музей, за да се показват картини, които всички знаем, и имаше къде да гледаме. Ненужна инвестиция за крадене на евросредства. Няма нищо ново за българската публика (но не като години), няма нещо, което да привлече вниманието. Нов бардак със стари курви. Вместо да се открие с интересни временни изложби, с модерно изкуство, с нещо нетрадиционно, необичайно или НОВО, па ако ще и да е от преди 1000 години нарисувано. Всеки, който е бил 2 пъти в НХГ или НГЧИ няма нужда да влиза в "Квадрат 500", защото в него няма какво да види. Хубавите български картини всеки ги знае, тия със спорно качество, дето са наизвадили от соц. реализма на нек'ви комунистически работници и заводи - това ли да гледаме? Вместо обещаните от Рашидов и Русев интересни временни изложби. Прочетете предните материали, цялата статия, запознайте се с нещата. Не бъдете прости или платени.

26.05 2015 в 14:24

Да разбираме, че всички картини, рисувани примерно преди месец януари 2015-а година, трябва да се бракуват незабавно като негодни и стари? Както ги бракуват старите леки коли, излезнали от употреба? Интересна е тази идея, да! Странно обаче защо тази идея не се прилага в Лувъра в Париж, там още си пазят кой знае защо творбите на старите майстори....Защо ли е така?

26.05 2015 в 08:28

Къде сте тръгнали с тези старите картини галерия да ми откривате, бре?! Сайт няма, табла няма, книжарница няма... Влизаш вътре саде паркет и некви пичове вися по стените... Зайби книжарницата, ама влизаш вътре и дет са вика една бира не мойш си купи! То хубаво галерия, ама хич пък без бира, бива ли?! Я да викнете Митю Пайнера, да събере каките, да ви светне кво се вика изкуство. Тез картини хич да не ги виждам!...

26.05 2015 в 08:03

"Всичкото това обаче – когато се завърши този отсеГ на музея." - какъв ли е коренът на тази дума...

26.05 2015 в 07:39

Ха, с нови картини ли да го открият??????

26.05 2015 в 03:57

Предполагам, че дори авторът съзнава каква монументална тъпня е написал. Музеят си е много хубав. Хубавите неща се правят с пари. Много пари. Столицата, а и България имаха нужда от тази галерия. Нека само ви напомня, че през 1889-та хиляди гневни парижани са протестирали по улиците с искане за демонтиране на тази грозотия Айфеловата кула... Опитайте се днес да си представите Париж без Айфеловата кула, Лувъра и Центъра Помпиду... Опитайте да си представите Мадрид без Прадо. Ню Йорк без МОМА или Москва без Третяковската галерия. Впрочем, авторът дали е чувал за тези места?...