Новият проект на Вим Вендерс или неуспехът на "Всичко ще бъде наред"

Милена Милтенова 22 март 2016 в 15:50 3995 0

Кадър от филма.

“Всичко ще бъде наред” е първият пълнометражен игрален филм на Вим Вендерс в последните десет години. Но освен че лентата се оказва касов провал и бива заклеймена от критиците, тя бледнее пред предните му изяви.

Вендерс е съвкупност от таланти – сценарист, режисьор, фотограф и художник. Визуалният усет и брилянтните му истории присъстват както в пределите на късометражното кино (сегменти от филмите “8”, “Люмиер и компания”, “С десет минути по-стар: Челото”), така и в тези на документалното (“Buena Vista Social Club”, “Пина”, “Солта на земята”). Сред шедьоврите му са и игралните “Париж, щата Тексас”, “Отвъд облаците” (в който си партнира с Микеланджело Антониони), “Криле на желанието”. Вендерс е кино институция, за която се говори и трябва да се говори. Затова името му носи претенция и е повод за очаквания. Разбира се, не всеки е запознат с творчеството му, но ако тепърва ви предстои среща с Вендерс, моля ви, не започвайте с “Всичко ще бъде наред”!

Томас Елдън (Джеймс Франко) е млад писател, който живее в малкото канадаско градче Ока заедно с приятелката си Сара (Рейчъл Макадъмс). Притиснат от рутината, той изпада в творческа дупка и е несигурен в себе си. Надява се, че чрез усамотяването ще открие “музата”. В същото време отношенията му със Сара са обтегнати и студени, тя иска деца, а той – просто да пише. Една снежна вечер, шофирайки към дома си, Томас за малко да блъсне едно малко дете с шейна. Качва на раменете си безмълвния Кристофър и го отнася към дома му. На вратата го посреща Кейт (Шарлот Генсбур) – самотна майка, която работи като илюстратор. В следствие се разбира, че освен Кристофър, на шейната е бил и по-малкият му брат Никълъс, който е смазан от джипа на Томас. Сюжетът се развива в следващите 12 години, през които персонажите преосмислят и преживяват случилото се. Томас дълго се самообвинява, прави опит за самоубийство, разделя се със Сара.

По-късно решава да напусне Ока, като постепенно се отърсва от инцидента и отново се отдава на писателска дейност. Намира смелост да издири Кейт, търсейки прошка и възможност по някакъв начин да помогне на семейството ѝ. Кейт е смирена, тя не чувства омерзение, нито жажда за отмъщение. Понякога си говорят по телефона и в тези разговори усещат някакво упование. Томас вижда своята вина в секундата разсеяност, а Кейт – в своето увличане по Фокнър. Вечерта преди инцидента тя не може да се откъсне от негова книга и не прибира синовете си навреме. Има ли виновни, или всичко е съвкупност от случайности?

След време порасналият и угнетен Кристофър се свързва с Томас, защото иска да поговорят, а и е почитател на творчеството му. Срещата не протича добре, писателят не вижда смисъл да дълбаят в миналото. По-късно Томас разбира, че някой е влязъл в къщата му – отворен прозорец и чаршафи, върху които е уринирано. Делото е на Кристофър, а помежду им последва разговор-откровение, който помага на младежа да превъзмогне яда си.

“Всичко ще бъде наред” носи в себе си концептуални проблясъци. Може да бъде усетена идеята за свръхчовека – страданието, което изгражда личността. Но когато личността преживее психическа травма в ранна детска възраст, е от изключителна важност средата, в която расте, както и отношението, което получава. Обстоятелствата, обаче, невинаги са на страната на подрастващото дете, а те са основополагащи за неговото моделиране. От тази гледна точка Кристофър е късметлия. Защото персонажът на Кейт не е типичен. Отношението ѝ и цялостното справяне с инцидента не биха били присъщи на всекиго.

Уви, тези концептуални проблясъци не оправдават изпълнението на филма. Ролята на Шарлот Генсбур има потенциал, докато лицата на Джеймс Франко и Рейчъл МакАдъмс сякаш казват: “Аз не знам какво правя тук.” Повърхностният и блуждаещ сценарий на Бьорн Йоханесен не може да изрази емоциите, които трябва да бъдат изразени.

Кинематографията на моменти тъне в хаос – панорами, които стоят ненамясто и не показват нищо. Монтажът, уповаващ се на принципа “редуване на изключително дълъг кадър с изключително кратък”, дразни окото и размива атмосферата.

Знаеш, че един филм не ти е харесал, когато двата часа, които си прекарал в залата, са ти се сторили безкрайност. “Всичко ще бъде наред” е разочарование, неприсъщо на класата на Вендерс.

Следващи дати, на които може да го гледате:

- 22.03.2016: "Euro Cinema" - 18.30 часа;
- 28.03.2016: Културен център СУ - 18.30 часа;
- 29.03.2016: Културен център "G8" - 18.45 часа.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови