“Всичко ще бъде наред” е първият пълнометражен игрален филм на Вим Вендерс в последните десет години. Но освен че лентата се оказва касов провал и бива заклеймена от критиците, тя бледнее пред предните му изяви.
Вендерс е съвкупност от таланти – сценарист, режисьор, фотограф и художник. Визуалният усет и брилянтните му истории присъстват както в пределите на късометражното кино (сегменти от филмите “8”, “Люмиер и компания”, “С десет минути по-стар: Челото”), така и в тези на документалното (“Buena Vista Social Club”, “Пина”, “Солта на земята”). Сред шедьоврите му са и игралните “Париж, щата Тексас”, “Отвъд облаците” (в който си партнира с Микеланджело Антониони), “Криле на желанието”. Вендерс е кино институция, за която се говори и трябва да се говори. Затова името му носи претенция и е повод за очаквания. Разбира се, не всеки е запознат с творчеството му, но ако тепърва ви предстои среща с Вендерс, моля ви, не започвайте с “Всичко ще бъде наред”!
Томас Елдън (Джеймс Франко) е млад писател, който живее в малкото канадаско градче Ока заедно с приятелката си Сара (Рейчъл Макадъмс). Притиснат от рутината, той изпада в творческа дупка и е несигурен в себе си. Надява се, че чрез усамотяването ще открие “музата”. В същото време отношенията му със Сара са обтегнати и студени, тя иска деца, а той – просто да пише. Една снежна вечер, шофирайки към дома си, Томас за малко да блъсне едно малко дете с шейна. Качва на раменете си безмълвния Кристофър и го отнася към дома му. На вратата го посреща Кейт (Шарлот Генсбур) – самотна майка, която работи като илюстратор. В следствие се разбира, че освен Кристофър, на шейната е бил и по-малкият му брат Никълъс, който е смазан от джипа на Томас. Сюжетът се развива в следващите 12 години, през които персонажите преосмислят и преживяват случилото се. Томас дълго се самообвинява, прави опит за самоубийство, разделя се със Сара.
По-късно решава да напусне Ока, като постепенно се отърсва от инцидента и отново се отдава на писателска дейност. Намира смелост да издири Кейт, търсейки прошка и възможност по някакъв начин да помогне на семейството ѝ. Кейт е смирена, тя не чувства омерзение, нито жажда за отмъщение. Понякога си говорят по телефона и в тези разговори усещат някакво упование. Томас вижда своята вина в секундата разсеяност, а Кейт – в своето увличане по Фокнър. Вечерта преди инцидента тя не може да се откъсне от негова книга и не прибира синовете си навреме. Има ли виновни, или всичко е съвкупност от случайности?
След време порасналият и угнетен Кристофър се свързва с Томас, защото иска да поговорят, а и е почитател на творчеството му. Срещата не протича добре, писателят не вижда смисъл да дълбаят в миналото. По-късно Томас разбира, че някой е влязъл в къщата му – отворен прозорец и чаршафи, върху които е уринирано. Делото е на Кристофър, а помежду им последва разговор-откровение, който помага на младежа да превъзмогне яда си.
“Всичко ще бъде наред” носи в себе си концептуални проблясъци. Може да бъде усетена идеята за свръхчовека – страданието, което изгражда личността. Но когато личността преживее психическа травма в ранна детска възраст, е от изключителна важност средата, в която расте, както и отношението, което получава. Обстоятелствата, обаче, невинаги са на страната на подрастващото дете, а те са основополагащи за неговото моделиране. От тази гледна точка Кристофър е късметлия. Защото персонажът на Кейт не е типичен. Отношението ѝ и цялостното справяне с инцидента не биха били присъщи на всекиго.
Уви, тези концептуални проблясъци не оправдават изпълнението на филма. Ролята на Шарлот Генсбур има потенциал, докато лицата на Джеймс Франко и Рейчъл МакАдъмс сякаш казват: “Аз не знам какво правя тук.” Повърхностният и блуждаещ сценарий на Бьорн Йоханесен не може да изрази емоциите, които трябва да бъдат изразени.
Кинематографията на моменти тъне в хаос – панорами, които стоят ненамясто и не показват нищо. Монтажът, уповаващ се на принципа “редуване на изключително дълъг кадър с изключително кратък”, дразни окото и размива атмосферата.
Знаеш, че един филм не ти е харесал, когато двата часа, които си прекарал в залата, са ти се сторили безкрайност. “Всичко ще бъде наред” е разочарование, неприсъщо на класата на Вендерс.
Следващи дати, на които може да го гледате:
- 22.03.2016: "Euro Cinema" - 18.30 часа;
- 28.03.2016: Културен център СУ - 18.30 часа;
- 29.03.2016: Културен център "G8" - 18.45 часа.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
GB
Доц. Кунчев: Не е нужно бременните да се ваксинират срещу коклюш
GB
Стотици кандидати за българско гражданство от Русия са подали фалшиви документи
Constanza
СРС освободи Димитър Стоянов от ареста
БотоксПутю
Йончева прие номинацията за евродепутат от ДПС