'Мовименто/Вариации' и 'Дом за овце и сънища': два спектакъла за миграцията

Последна промяна на 22 март 2019 в 13:38 1053 0

Миграцията, преселението и движението са обединяващите ключови думи за спектаклите „Мовименто/Вариации“ и „Дом за овце и сънища“.

Режисьорската работа на Гергана Димитрова, авторското участие на Здрава Каменова, както и музиката на Павел Терзийски са другите свързващи елементи.

Гергана Димитрова е режисьор, драматург и преводач. Завършва „Културология“ в СУ „Св. Климент Охридски“, „Театрална режисура“ в НАТФИЗ и в берлинското театрално училище „Ернст Буш”. Тя е основател и артистичен директор на Организация за съвременно алтернативно изкуство и култура „36 маймуни“. Гергана създава 23 театрални представления, автор и съавтор е на 5 пиеси, 3 адаптации, няколко статии за театър и драматургия. Превежда 23 нови пиеси от немски на български език. През 2007 г., съвместно с „36 маймуни“, поставя началото на платформата ПроТекст. Носител е на театралната награда „Икар“ 2012 за най-добър режисьор и за най-добра пиеса (за „Праехидно“, по текст на Здрава Каменова и Гергана Димитрова).

„Дом за овце и сънища“ имаше премиери в Берлин, Цюрих и София. През месец март спектакълът ще се играе в рамките на „Софийския театрален салон“ (25 март, 19:30 ч., Нов театър). По време на салона са представяни всички номинирани представления на театралните награди „Икар“. „Дом за овце и сънища“ има две номинации в категориите: Водеща женска роля за Здрава Каменова и Музика за Павел Терзийски.

Спектакълът е част от проекта „Къщи, обитавани от духове" или Haunted Houses – мултинационална копродукция за неосъществимата идея за чиста нация. В началото на 20 век и след Първата световна война историята е белязана от процеси на насилствено прогонване на големи маси от население и етническо прочистване на региони. Целта е ясно да се заяви, че новоформираните национални държави са чисти и хомогенни, докато само век назад същите територии са били мултиетнически. Това е и причината за възникналите конфликти и войни между страните от Балканите в периода 1912–1923 г., довели до сключване на договори, регулиращи „обмена на населението" между воюващите държави като средство за умиротворяване. До каква степен оказва влияние над нас тази илюзия за въображаема хомогенна общност?

Театрални компании от София, Атина и Истанбул използват документални източници, за да проследят историческите вълни на преселения в периода между 1912–1923 г., връщайки изоставените къщи и техните жители отново към живот. Близо година екипите проучват и разменят идеи. В резултат те развиват три театрални продукции, които бяха представени на фестивала „Война и мир" в Берлин. Представленията са създадени в три различни града, но са свързани помежду си. Заедно те разкриват колко плашещо сродни са днешните политически призиви за чистота и единство на нацията спрямо тези от близкото минало.

Автор и изпълнител: Здрава Каменова 

Режисьор: Гергана Димитрова
Музика на живо: Павел Терзийски
Видео на живо и костюм: Никола Налбантов
Асистент-режисьор: Олга Кочанова
Пространствено решение - Наташа фон Щайгер
Продуценти: европейската мрежа „Undernational Affairs", Център за култура и дебат „Червената къща", театър „Максим Горки"., студио Я

С три дати през април (02, 03, 04 април, 19:30 ч., ДНК – пространство за съвременен танц и пърформанс) ще се играе „Мовименто/Вариации“ (Пет миниатюри и едно интервю на тема движение). В режисьорския си проект Гергана Димитрова кани пет авторки с различна националност в задочен разговор, който осмисля миграционните процеси днес като вид движение на тела, стоки, услуги, информация, пари, души, мисли, мечти, вируси, необходимости.

Този своеобразен диалог обединява гласовете на Здрава Каменова, Мариана Събева, Улрике Сиха (Германия), Ив Лей (САЩ/Великобритания) и известната българска хореографка и изпълнителка Галина Борисова. През различни подходи са тематизирани разнородни парчета от динамиката на съвременността.

Представлението е съсредоточено върху мисленето за движението като хореография, като природна и житейска потребност; за движението, противопоставено на статичното; за движението като разпространение на идеи, за дигиталната динамика, за #MeToo, за Илън Мъск; за движението на пазари и природни ресурси; за неизменното движение към смъртта; за технологичното развитие, дори за движението из космоса.

идея и концепция: Гергана Димитрова

автори: Здрава Каменова, Мариана Събева, Улрике Сиха (Германия), Ив Лей (САЩ/Великобритания), интервю с Галина Борисова
сценография, костюми и видео: Елена Шопова
музика: Павел Терзийски
асистент-режисьор: Олга Иванова
фотограф: Здравко Йончев

С участието на: Елена Димитрова, Красимира Кузманова-Кокран, Тони Карабашев