Ако в залата има огромен полилей, той трябва да падне...
Не, това не е мисъл на Чехов. Чехов говореше за пушката, която неминуемо ще гръмне до края на последното действие. Но Чехов е бил странен човек - цял живот имал съкровеното желание да напише "водевиль хороший", а създавал само трагедии.
Се ла ви, както би казал на чист френски един наш бивш премиер, който посрещна Макрон с израза "тука 'сички сме парле ву франсе".
Говоря това, за да се опитам отнякъде да подхвана снощната премиера на бродуейския спектакъл "Фантомът на операта" в зала 1 на НДК.
Малко данни - този опус на Андрю Лойд Уебър според статистиките е най-дълго играният бродуейски мюзикъл. Продукцията пристигна в София с тежката си артилерия - декори, за каквито нашият театър - било то оперен или неоперен - не може и да си мечтае.
Впрочем, декорите бяха първото, което грабна вниманието ми - добрият стар консерватизъм в цялата му прелест - без мапинг, без хитроумни съоръжения, които добавят или имитират реалност.
Операта такава, каквато е била през 18. или 19. век - пищна, богата, място, предназначено за аристокрацията, в което, ако не си облечен скъпо, няма да те пуснат...
Да, да, аз лично съвсем не съм фен на този тип консерватизъм и напротив, смятам, че в симфоничната зала или в оперната такава всеки е добре дошъл, независимо как е облечен. Но това е друга тема.
Историята на мюзикъла е модифицираната история за красавицата и звяра. Няма да спойлвам. Ще кажа само, че историята, като историята във всеки един класически мюзикъл, е не особено сложна и заплетена. Самият сценичен жанр не предполага влизане в много пластове, но пък тук музиката е важният фактор.
Музиката беше изпълнена от малък оркестър, разположен в импровизирана оркестрина току до сцената. Което ми напомня още веднъж факта, че зала 1 на НДК е зала за партийни събрания на БКП и че - милата тя - няма собствена акустика и че на почти всеки стол можеш да си скъсаш панталона, защото стърчат пирони и подобни неща.
Оркестърът не е голям. Погледнах в антракта - два сета за кейбордисти, в самия оркестър бяха разположени и малки студийни колони марка GENELEC, което ми подсказа, че вероятно на места се свири с подложка, което е често срещан вече похват в мюзикълите. А и при свиренето на подобна музика се изисква отлична синхронизация, защото някои неща не са съвсем точни и изискват реакцията, при това мигновена, на оркестъра.
Свиренето беше на световно ниво. Както и звукът - отлична работа на тонрежисьорския екип.
И стигаме до играта и пеенето. Думата е само една - ако не успеете да видите "Фантомът на операта", сте пропуснали, да знаете.
Такова пеене и интерпретация и игра не можете да видите у нас. Това са артисти, специализирани да играят този вид музика и са наистина великолепни. Усещането да слушате подобни артисти е като усещяането някой да отвори отлежало 30 години сингъл малц уиски. Думата е "разкош", аз не я обичам, но в този случай тя е единствената подходяща.
Балетът - да ви кажа, януари гледах петербургски балет в Испания - играха "Лешникотрошачката" от Чайковски в оригиналната версия на Петипа.
Но снощи балетът беше далеч по-добър от това, което видях в Испания в началото на годината.
И дори не знам какво още да добавя. А, сетих се.
В последните два месеца моят живот минава под знака на мюзикълите. По някакво стечение на обстоятелствата имах честта да съм част от екипа, който постави един мюзикъл - "Хедърс" - със студентите от Американския университет в България.
Съвсем наскоро, само преди няколко дни, гледах във Варна предпремиерата на "Дух" - мюзикъл на чичо ви Дейв Стюарт (от Юритмикс) в изпълнение на трупа на Варненската опера.
Мюзикълът е адски сложна музика. Но мюзикълите на Андрю Лойд Уебър са по-скоро мини опери, защото структурата им е доста различна.
Самият аз не съм фен на Уебър. Но снощи бях изключително шастлив да видя как се прави мюзикъл на Уебър, където не се дават жълти стотинки за декори и дрехи и не са кастрират всички възможни звена, за да влезем в бюджета.
И последно - отлична работа на организаторите. Представям си колко трудно е било да докарат трупата в България.
Но, за бога, време е да бъде построена голяма концертна зала в София. Такава, която да не ни е срам да предлагаме, когато у нас дойде някоя световна трупа, а желаещите да я видят са хиляди.
PS. А, да, бях започнал с полилея. Той падна. Ама идете и вижте как пада огромен полилей под звуците на орган! От мен повече няма да научите.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
PaulPierce
Какво обещахме на Австрия, за да ни пусне изцяло в Шенген
PaulPierce
Южноафрикански медии: Криптокралицата Ружа Игнатова се укрива в Кейптаун
Johnny B Goode
Мрачна прогноза: Климатичните промени може да вземат близо 30 млн. жертви до края на века
Джендо Джедев
Кирил Петков: Няма да парадирам с медала от Украйна, Пеевски опорочи и тази тема