Как се хранят велосипедистите от Tour de France

Последна промяна на 02 юли 2019 в 10:55 1635 0

На 6 юли стартира поредното издание на най-голямото състезание в света на шосейното колоездене - Тур дьо Франс. По този повод кулинарното издание goodfood.bg публикува материал за храненето на състезателите.

Безспорно, това е най-тежкото предизвикателство пред всеки колоездач. Tour de France изисква състезателите да покриват 3519 км през 21 етапа само за 23 дни. Предизвикателството е еквивалент на колоездене от Англия до Кайро.

Епичното пътуване изисква много умствена решителност, впечатляваща фигура и внимателно създаден хранителен режим. Всеки ден състезателите трябва да балансират високите си изисквания за калории много прецизно, за да възстановят мускулите си. Какво яде елитният колоездач? Попитахме експерти на Tour de France да споделят своите тайни…

Колко калории на ден колоездачите трябва да приемат?

На кратко – много. „Изискванията за калории варират в различните дни, в зависимост от спецификата на всеки етап. Хоризонталните етапи изискват по-малко енергия отколкото планинските.“, обяснява д-р Джеймс Мортън, ръководител на отдел „Хранене“ за Team Sky. "Средно състезателите на Grand Tour поглъщат между 5000 и 8000 ккал на ден."

През какви предизвикателства, свързани с храненето, преминават състезателите?

Недохранване

Може да бъде трудно за колоездачите да консумират всички хранителни вещества, от които имат нужда, казва Корийн Рейнхард, старши мениджър на Sport Nutrition в PowerBar. „Потискането на апетита и умората от храната, заради приемането на едни и същи храни, богати на въглехидрати всеки ден в продължение на седмици, трябва да се контролира. Може да се появят и стомашно-чревни проблеми, така че храната трябва да се подбира внимателно и съобразено с индивидуалните нужди и предпочитания на колоездача.“

Преяждане

Д-р Мортън обясни: „Основното предизвикателство е да се повиши качеството на представянето и възстановяването от всеки етап, като се внимава да не се „презареди“. Ако състезателите го направят на няколко етапа, това може да окаже влияние на тяхното тегло, което да се окаже катастрофално на третата седмица от състезанието. Дори само 1 кг отгоре, може да се окаже решаващ за победата.“

Липса на време

Джудит Хаудум, специалист по хранене в BMC Racing Team, описва колко е важна всяка минута. „Притиснатите във времето състезатели трябва да се хранят на велосипеда, за да подхранват телата си – приемането на правилното количество, без да се разстрои стомаха, определено е предизвикателство. Вечерите може да бъдат пропуснати, но състезателите се нуждаят от сън, за да възстановят силите си, така че целта е да се постигне баланс, като се смекчи всяко въздействие върху качеството на съня.“

Какво ядат състезателите всеки ден?

„Закуската започва с микс от варианти с въглехидрати, включващи каша, паста, ориз, киноа, различни видове хляб и сокове от плодове и зеленчуци“, казва д-р Мортън. „Допълнително, осигуряваме високо протеинова закуска, с яйца, гръцки йогурт и пушена сьомга. Състезателите може да имат и няколко въглехидратни леки закуски, докато пътуват, като банани или протеинови барове. По време на състезанието, те ще заредят с домашно приготвени оризови сладкиши и направени по поръчка продукти, включително барове и гелове. Имаме двама изключителни шеф-готвачи, които осигуряват добрия вкус и вид на вечерите и правят това, което се очаква – доставят изобилие от въглехидрати за енергия и протеини за възстановяване.

Как колоездачите остават хидратирани?

„Единственият начин да избегнете прекалената дехидратация (повече от 3% загуба на телесно тегло) е чрез достатъчен прием на течности преди, по време и след състезание“, казва Рейнхард. „Нуждите на всеки са строго индивидуални – има много фактори, като загуба на тегло, промени в метеорологичните условия или интензивност на упражненията, които влияят на загубата на течности. Така че настоящите препоръки са да се приспособи приемът на течности за всеки индивидуално.

Най-лесният начин за спортистите да наблюдават промените в своята хидратация е чрез телесната маса (1кг загуба на пот= 1кг загуба на тегло), с корекциите за приема на течности чрез храна и загубата чрез урината. Изчисляването на всичко това, по време на тренировки и в различни състояния, ще ни позволи да развием плана за всеки състезател.

Важно ли е кога колоездачите се хранят, също колкото с какво се хранят?

Според д-р Мортън, отговорът е ясен – да. „За нас най-важно е синхроизирането, видът на храната и целостта. Прекарваме много време в обяснения на колоездачите колко са важни всички тези компоненти за храненето. Няма никакъв смисъл да консумираш правилния тип храна, правилното количество, но по грешното време. Синхронизирането е първото нещо, което се стремим да подобрим в режима на състезателите.“

Как се хранят състезателите след състезанието, за да се възстановят?

Всички експерти ни споделиха, че колоездачите се хранят веднага след всеки етап, за да се възстановят. „Храненето за възстановяване започва веднага след колоезденето. Основните компоненти са въглехидрати за запълване запасите от гликоген, висококачествен протеин за възстановяване на увредена мускулна тъкан и течности и електролити (особено натрий) за ефективна рехидратация. Важно е да не забравяме, че сънят играе важна роля за възстановяването и че храненето също оказват влияние в този период. Субоптималната вечеря може да повлияе на качеството на съня и да намали възстановяването през нощта“, обясни Рейнхард. Тя също предупреждава: „Няма двама състезатели, които да имат едни и същи хранителни изисквания, еднаква хранителна стратегия просто не съществува!“.

Как колоездачите гарантират, че поддържат мускулната си маса, докато са с конкурентоспособно тегло?

Рейнхард вярва, че е предизвикателство да се поддържа равновесие. „Рискът от загуба на тегло и мускулна маса е много голям по време на Tour de France и по-голямата част от състезателите загубват значително тегло само за 3 седмици. За да се намали тази загуба, колоездачите трябва да опитат да запазят енергиен баланс и активно да консумират високопротеинови храни в правилните количества и в правилното време.

Д-р Мортън се съгласи. „В крайна сметка, всичко е за да се осигури адекватно количество енергия и достатъчен прием на протеини. Препоръчваме приемът на протеин да става на всеки 3 часа и точно преди лягане чрез комбинация от продукти. Издръжливите атлети често не оценяват ролята на протеина, но за щастие колоездачите на Team Sky напълно разбират необходимостта от протеини за мускулната маса и възстановяването“.

Съществува предположение, че състезателите ядат каквото си поискат, защото изразходват много енергия. Качеството на храната важно ли е колкото количеството?

„Разбира се, това е един от най-големите митове за храненето на спортистите“, заяви д-р Мортън. „Видът на приетите калории може да окаже влияние върху представянето и възстановяването. Както казват, не може да заредиш дизелов двигател с бензин. Не можем да сложим грешното гориво в най-добрите атлети в света!“.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !