Вземаме кредити на сляпо

Александра Маркарян Последна промяна на 15 март 2012 в 12:55 1223 0

Повечето хора не проучват детайлно условията, при които вземат кредит. Снимка: Nick Benjaminsz/sxc.hu
Повечето хора не проучват детайлно условията, при които вземат кредит. Снимка: Nick Benjaminsz/sxc.hu

Преобладаващата част от българите не знаят правата си при сключване на договор за кредит с банка, сочи интернет анкета, направена от Комисията за защита на потребителите. Тя беше представена от КЗП на пресконференция днес.

В допитването са участвали 1699 души. Повод за него е днешният Световен ден на потребителя.

76.24% от анкетираните (1306 души) не знаят, че имат право да получат стандартен европейски формуляр за предоставяне на информация, преди да подпишат договор за кредит. Повече от половината (53.53% или 917 от анкетираните) не знаят, че имат право да прекратят договора за кредит до 14 дни след подписването му, без да е необходимо посочването на мотиви за това. 47.75 на сто не проверяват дали банката е сложила на видно място достъпна писмена информация за общите условия, тарифите и реда за предоставяне на потребителски кредити, просто защото нямат представа, че кредитната институция е длъжна да предоставя такава.

Мнозина теглят кредит, без да се запознаят детайлно и на спокойствие с проекта на договора - 59.95% не искат екземпляр от проекта на договора за кредит, преди да подпишат. 48.16% знаят какво представлява годишният процент на разходите, 34.38% нямат представа всъщност колко пари общо ще платят при връщането на кредита.

Много от хората обаче проучват пазара, преди да изберат банката, от която да поискат заем. 80.68% потвърждават, че проучват пазара. Стряскащ обаче е резултатът от допитването, според който 61.53% от анкетираните нямат представа, че е забранено предоставянето на финансови услуги от разстояние и срещу заплащане.

Хората не вярват, че съдът и административните органи адекватно могат да им помогнат при решаване на проблем с неправомерно включени клаузи в потребителския договор. 88.21% отговарят "Не" на въпроса "Разполагат ли съдилищата и административните органи с адекватни и ефективни средства за преустановяване на включването на неравноправни клаузи в потребителските договори?"

От януари досега жалбите в КЗП, свързани с кредити, са 60.