За какво може да ви излъжат, когато купувате автомобил втора ръка? Разяснение кои са най-честите измами в този случай даде председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов пред Канал 3.
Потребителите най-често стават жертва на измама относно техническите параметри на автомобила, цената му и разхода на гориво.
Потребителите в ЕС срещат проблеми при сделки от този тип, затова м.г. КЗП извършва мащабно проучване на българския пазар, установява кои са типичните нелоялни търговски практики и налага санкции за тях.
Ако купувате кола втора ръка, включително по интернет от друга държава, проверете дали офертата е валидна за територията на България, както и какъв ще е дължимият ДДС - той е различен в различните държави, съветва Маргаритов.
Имайте предвид, че и когато говорим за употребявани автомобили, по закон потребителите имат право на рекламация, а търговецът е длъжен да я приеме.
КЗП е проверила и общите условия на компаниите, които предлагат автомобилни застраховки. Основните нарушения на застрахователите са свързани с това, че се опитват да затруднят излишно при опита му да предяви претенция за получаване на обезщетение.
Например защо му е на застраховател да изисква документът на автомобила да е бил в колата по време на кражбата ѝ? Или да съкращава сроковете за предявяване на обезщетението спрямо фиксираните в Кодекса за застраховането?
Натискът от КЗП с проверки и санкции дал резултат и част от неравноправните клаузи са отстранени. Срещу някои дружества обаче се водят колективни искове в съда.
Около 35% от потребителите в ЕС твърдят, че са имали затруднения при получаването на обезщетение след застрахователно събитие, показва Индексът за развитие на пазарите на дребно за 2018 г. на Европейската комисия.
Това показва, че застрахователният сектор е по-скоро чувствителен и затова вниманието на Комисията ще се задържи върху този сектор.
Основният извод в Индекса от 2018 г. е, че общото доверие продължава да следва започналата от 2010 г. насам положителна тенденция. Стопява се и разликата между Изтока и Запада във функционирането на пазарите в полза на потребителите. Макар, че най-проблемни области остават комуналните услуги (вода, газ, електроенергия, пощенски услуги), финансовите услуги и далекосъобщенията, като цяло развитието е в положителна посока, за което следва да бъде отдадено дължимото на усилията на европейските институции и на националните органи във всяка от държавите членки, какъвто за България е КЗП.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Amethyst
Цонев: Момчето порасна, стана лидер и партията го припозна. Доган нека почива
Джендо Джедев
Бедните държави са гневни, че богатите им дават едва 300 млрд. долара за климата
Джендо Джедев
Цончо Ганев на събитие за ''модернизация'' на Китайската комунистическа партия в Пекин
Джендо Джедев
Украйна има одобрението да атакува Русия с френски ракети с далечен обсег