Около половин милион лева са инвестирали партиите в реклама в медиите за първите 10 дни от предизборната кампания. Половината от тях са отишли към телевизия "Евроком".
Това заяви пред БНР Ива Лазарова от Института за развитие на публичната среда, председател на Обществения съвет на ЦИК.
От изследване на института е видно, че нито стотинка не е инвестирана в политическа реклама за изборите в БНР. Същата е ситуацията с бТВ и Нова телевизия.
Около 550 хил. лв. са инвестирани досега от 17 формации, подписали договори с 39 наблюдавани от нас медии. Най-много от средствата са привлечени от телевизия "Евроком". И в тази кампания телевизията привлича най-разнообразни, от целия политически спектър формации. Това се е случвало и в предходни кампании. Тя предоставя и т.нар. безвъзмездни договори с някои от политическите партии. Какво стои зад тях, каква услуга - не може да стане ясно от така публикуваната информация, обясни тя и посочи, че за последните 4 години телевизията е привлякла най-много средства.
"В последните 4 години 4,2 млн. лв. са разпределени от медийни пакети, като най-голямата част от тях е отишла в "Евроком". И сега голяма част от партиите, които се рекламират там, също разполагат със средства от медийните пакети. За тази кампания те са около 780 хил. лв. според решението на ЦИК", казва Лазарова.
По думите ѝ кандидатите използват не средства от медийните си пакети, а безплатните форми. Разискват се теми освен от политическите виждания на кандидатите, но и през светските им усещания, религиозни вярвания и т.н.
Отказ от управление и липса на програми
Според нея през тези дебати виждаме как партиите са се отказали да изпълняват основната си функция - да управляват. "Повече са караниците между тях, нямат програми", отбеляза Ива Лазарова.
Тя подчертава, че ГЕРБ е преиздала предишната си програма от миналите парламентарни избори. "Просто е ъпдейтната форма на предишната", обясни тя и коментира, че в последната кампания парламентарно представени формации са имали 3-4 основни опорни точки с по едно изречение.
"Ние сме държавата със 127 партии, които всяка година подават отчети пред Сметната палата, а голяма част от тях дори нямат сайтове, откъде да се информираме за програмите им".
Според нея е интересна информацията, която Сметната палата е публикувала за първата седмица на предизборната кампания. "Предстои да видим дали ще има още по-голям ръст на даренията", казва Ива Лазарова и напомня, че има таван за разходите, които формациите могат да правят за парламентарна кампания. Според даренията, публикувани в регистъра на Сметната палата, "ДПС - Ново начало" са дарили голямата част от сумата.
"Колкото повече хора излязат да гласуват, толкова по-малка ще е тежестта на този безапелативен вот, който наблюдаваме на конкретни места", коментира Лазарова и уточни, че това са места, в които "държавата е изчезнала, партиите не се разпознават и са изоставили цели райони на произвола на местните силни на деня, които пък в замяна в изборния ден удобно обслужват конкретни политически партии".
"Няма човек, който за 3-4 мандата да не успее да извади общината си от последните места по икономическо развитие и да е единствената надежда за местните хора там. Партиите по този начин ползват хора на лизинг в изборите, за да сложат една точка в изборната карта, една точка в досието на поредния политически феномен. Виждаме обезверението, изоставените хора, все по-силните разговори за смяна на системата", констатира председателят на Обществения съвет на ЦИК.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
''Най-доброто предстои!''. Пеевски сменя устава на ДПС в НДК (видео, снимки)
Депутатите ще разгледат Бюджет 2025 на 7 януари
PISA: Българчетата са най-функционално неграмотни в Европа. Къде сме година след теста
Орбан обвини имиграцията за нападението в Магдебург