СИБАНК върна комисиона, оправдава се със служител

Последна промяна на 13 януари 2012 в 14:44 6291 12

Фотограф на OFFNews.bg документира връщането на парите. Снимка: Сергей Антонов
Фотограф на OFFNews.bg документира връщането на парите. Снимка: Сергей Антонов
СИБАНК върна неправомерно взетата комисиона за превеждане на осигуровки към НАП след публикации на OFFNews.bg.

Комисионата от 3.50 лева на превод беше въведена с разпореждане на Антон Асенов, зам.-управител на клон „Раковски“ на СИБАНК на 1 декември 2011 година. За нея сигнализира ощетена читателка.

Клонът се намира в НАП "Оборище". Събирането й е в нарушение на договора между НАП и банката. Според него когато физическо лице плаща осигуровките си към НАП в клон на банката, намиращ се на територията на НАП, не дължи комисиона. Събирането й противоречи и на тарифата на банката. В нея ясно, черно на бяло, е написано същото.

Ощетени бяха всички самоосигуряващите се физически лица, упражняващи свободни професии. Така всеки месец при плащането на трите вида осигуровки те трябваше да дават още 10.50 лева (плащат се три комисиони от по 3.50 лева, защото трите вноски се превеждат по отделни сметки на НАП).

След публикации на OFFNews.bg НАП обяви събирането на комисионата за неправомерно и започна проверка.

В отговора от СИБАНК, получен днес до OFFNews.bg се казва:

СИБАНК не начислява и не събира банкови такси от лицата, упражняващи свободна професия, които внасят публичните си задължения за своя сметка. В този смисъл не е извършвана промяна в Тарифата на банката, касаеща таксите при този вид разплащания.

От банката оправдават неправомерно начислените такси в описания от нас случай с обслужващия банков служител. Ето какво пишат от банката:

В конкретния случай такси по превода не са дължими, същите са били начислени и заплатени заради обстоятелството, че в момента на извършване на превода, обслужващият служител по технически причини не е имал възможност да класифицира с точност категорията на платеца, от която зависи дали следва или не начисляването и събиране на банкова такса.

СИБАНК стриктно спазва законодателството и осигурява качествено банково обслужване при плащането на публични задължения. Подаденият от платеца сигнал и активната позиция на вашата медия ни позволиха навреме да коригираме допусната неточност, която е следствие от необходимостта да бъдат едновременно приложени разпоредби от различни нормативни актове, едновременно със съотнасянето им към множеството бюджетните указания за определен тип клиент, чиито статут (в мнозинството от случаите) се явява непознат за банковия служител.

В същото време OFFNews.bg ясно показа чрез снимков материал, че причината за начисляването на комисиона е писменото разпореждане на г-н Асенов, а не грешка на банков служител.

От банката допълват: "Представител на банката се свърза с платеца и платените такси му бяха възстановени". Свързахме се с читателката, подала сигнала и доказала с платежни нареждания, че е платила неправомерно исканата комисиона.

Обади ми се една дама, извини ми се за взетата сума и ме покани днес да отида в който офис пожелая да ми ги върнат, разказа тя.

Парите ú бяха върнати в клон "Раковски" след 16 часа днес, на което наш репортер присъства. Разпореждането на г-н Асенов за събирането на комисионата от самоосигуряващи се лица, залепено на стъклото пред гишето на касата, липсваше. Потърсихме г-н Асенов за коментар. Обясниха ни, че е в отпуска.

OFFNews.bg очаква резултатите от проверката по случая, започната от НАП, както и информация за това колко души са платили неправомерно комисиона и дали тя им е била върната от СИБАНК.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

08.02 2012 в 22:37

Браво на Александра!

08.02 2012 в 20:17

И на мен ми взеха комисионНа (и аз смятам, че трябва да се пише с две "н", но не е там работата).
Един ден след изпращането на жалба в Комисия за защита на потребителите ми се обади служителка на СиБанк на домашния телефон (а в жалбата бях посочила само мобилен ;) и без нито намек за извинение просто ме попита къде искам да си получа парите.

Ходих да си получа парите, но не ми ги дадоха, защото ме държаха половин час пред гишето докато се обадят на цялото ръководство на банката по телефона и изприказват куп глупости, накрая се разбра, че факторът, който трябвало да разреши да се отпусне крупната сума бил в обедна почивка, та да съм дойдела пак.... Мъжът ми, който също е потърпевш, също лично да дойде с личната си карта...

Отново отидохме заедно с мъжа ми – сто пъти ни попитаха дали си носим личните карти, пак проведоха един куп разговори, изписаха куп документи и ... ни върнаха само половината пари!!! Само от единият месец били отпуснали! Ми моята жалба е една за цялата сума – т.е. от двата месеца!!! Мъжът ми вдигна скандал, естествено.

По-късно ми се обадиха, че мога пак да отида и да си взема и останалата част от парите. Благоволили са да разрешат да си получа МОИТЕ пари, които ми бяха взели (откраднали). Вечно ще съм им признателна!!! Направиха всичко възможно да ме накарат да се откажа, да ама не. Това са МОИ пари. Колко ли други нещастници са ограбени по този нагъл начин?

От вашата статия разбирам, че сте се заели със задачата да проучите колко са тези смея да кажа ограбени (въпреки незначителната сума, но въпросът е принципен) хора, само че не зная как биха могли да бъдат информирани, че банката трябва да им върне парите.

Александра, благодаря Ви, за активната журналистика, която практикувате и отговорната Ви позиция!

24.01 2012 в 23:23

Да, ама са пропуснали да цитират!

24.01 2012 в 22:14

в. СЕГА -Бизнесът и държавата атакуват високите такси на банките..... Първа бе ОffNews :)))

17.01 2012 в 17:40

Въпросната такса се начислява от 1 декември 2011 година с разпореждане на зам.-управителя на клон "Раковски" на СИБАНК Антон Асенов.
Изпратили сме запитване до СИБАНК, чрез което искаме информация на колко самоосигуряващи се физически лица е била начислена неправомерно комисиона при плащане на осигуровки, дали тази сума им е била възстановена, както и ще има ли санкции - какви и спрямо кого, заради начисляването на комисионата. В момента, в който получим отговор, ще го огласим.
Опасявам се, че ако някой иска парите си с лихва, ще трябва да се обърне към съда - не намерих писмено разписано подобно задължение на банката към клиентите й при такова нарушение.

17.01 2012 в 09:31

Връщането на 3.50 лв и "обаждането на дамата с покана" е подигравка подобна на вземането на 3.50лв.
Редно е да се установи периода в който търговеца е събирал неправомерно сумите. Размера на цялата сума. И след като се олихви да се възстанови примерно на стоте хиляди души, които си плащат в НАП Оборище. И така петнадесет пъти. Ако може без да ги "канят" за възстановяване на гише, а да ги поканят да посочат сметките си.

14.01 2012 в 23:28

За двойното "н" - първоначално го бях написала с двойно "н", напълно уверена, че точно така се пише. Докато колега филолог не ми обърна внимание, че в случая това е грешка. Проверихме го и...преправих материала, защото колегата се оказа прав :)

А за проверката - не чак след месец - ако трябва, през ден-два ще минавам през този клон на СИБАНК. Ако разбера, че са уволнили жената, категорично няма да го премълча, камо ли ако видя отново лепнато на стъклото над касата указание, налагащо неправомерно събирането на такси.

:)

14.01 2012 в 16:31

Ще се направи проверка, драмата на Сибанк едва сега започва:)

14.01 2012 в 11:25

И аз съм в недоумение за едното "Н", обаче не само там е посочено като правилното изписване. Логиката била, че понеже е чуждица, не трябва да се спазва правилото с "комисионен", откъдето ще дойде двойното "Н".

А пък по темата - не съм изненадана, че си измиха ръцете със служителя. Ще бъде интересно след около месец пак там да се направи проверка.

13.01 2012 в 21:56

Цял живот се чудя защо тока бие и хора дето не са електротехници.
През 70-та комисионните бяха углавно престъпление, и превода на дума без понятие, не е интересувал никого. Колко му е, да е минало през коректурата без корекция.
Тогава имаше по-важни думи.
Засега аз ще вдигам гюрултия във форума за Й-то, а като му дойде времето - и за двойните съгласни. Отделно за "със" и "във".