Преговорите за транспорта: По-високи тол такси, одит на качеството на пътищата, нови скоростни жп линии

Демократична България шокира с искане БДЖ да запази монопола си и след 2024 година

Светослав Метанов Последна промяна на 23 ноември 2021 в 16:11 3453 0

Започнаха преговорите между ПП, ДБ, ИТН и БСП в сектор транспорт.

Четирите партии правят опит да стигнат до коалиционно споразумение за правителство.

От БСП поискаха изцяло нов Закон за движение по пътищата. Във връзка с трагедията на магистрала Струма от левицата настояха за цялостен одит на пътищата, маркировката и сигнализацията по всички основни пътни артерии.

Агенция "Пътна инфраструктура" да премине към министерството на транспорта, предлагат още от БСП. От партията настояват и да има единен контролен орган на пътя.

Независим одитиращ орган на инфраструктурните проекти е друго предложение на червените, представено от автомобилния състезател Крум Дончев, който е в преговорния екип.

Борислав Гуцанов настоя за морска стратегия на България.

"Преди 20-25 г. бяхме съизмиреми с Констанца 175 000 работни места в румънския порт, ние съкращаваме. Трябва да имаме стратегия за развитие на пристанищните мощности. Пристанище под Максуда може да се направи, има проект и не е нормално да не се развива. Може да се започне законодателна инициатива за удобен флаг. Във Варна да се прехвърли ИА Морска администрация, както ИА Рибарство и аквакултури премина в Бургас", посочи Гуцанов.

Според него бъдещата магистрала Черно море би трябвало да е магистрала север-юг и да свързва Истанбул-Бургас-Варна-Констанца.

Георги Свиленски също от БСП предложи закупуването на нови мотрисни и хибридни влакове, както и на 150 пътнически вагона за подобряване на качеството на железопътната услуга.  Той обърна внимание и на необходимостта от създаване на национална транспортна схема, която да съдейства за развитието както на жп транспорта, така и на автобусните превозвачи.

Представителят на ИТН на преговорите Гроздан Караджов се обяви за високоскоростно трасе от Видин към Гърция, което да поеме очаквания голям трафик на товари от пристанище Солун през следващите години.

Пламен Данаилов от партията на Слави Трифонов поиска ревизия на концесионния договор на Летище София, който според него не се изпълнява. Той се обяви и за налагане на санкции на дружеството, което стопанисва инфраструктурата. Данаилов посочи и че неизползвани перспективи имат и аерогарите в Стара Загора, Пловдив и Русе.

От Демократична България се обявиха за довършване на строителството на започнатите магистрали - "Струма" в Кресненското дефиле и "Хемус".

Това обаче трябвало да стане без порочната практика за инхаус възлагане и с честно проведени обществени поръчки. ДБ посочи и че тол системата реализира минимални приходи. Затова трябвало да има преизчисление на таксите и да се събират повече пари от транзитния трафик. Демократите смятат и че у нас трябва да се въведе системата "сингъл тикет", обединяваща различни видове транспорт.

Изненадващо ДБ се обяви за отлагане на либерализацията на железопътния транспорт така че БДЖ да остане монополист. Според представител на обединението това се налагало, тъй като компанията не била реформирана, а в нея работели много хора, които можели да загубят прехраната си, ако на пазара навлязат частни жп превозвачи.

От Продължаваме промяната се обявиха за построяване на допълнителни мостове на река Дунав на местата където сега има фериботи, вкючително на втори мост в близост до съществуващия Русе-Гюргево, както и прокопаването на три тунела под Стара планина - под Петрохан, под Шипка и в източна посока. От формацията на Кирил Петков и Асен Василев предлагат и обхвата на тол системата да бъде раширен върху цялата първокласна и второкласна пътна мрежа.

По време на дебата най-сериознното разделение се оказа въпросът дали АПИ да остане в министерството на регионалното развитие или да премине към транспорта. БСП, ДБ и ПП предлагат пътната агенция да отиде в транспорта, докато ИТН е против и иска да остане в строителното ведомство.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови