Митниците за блокираните пратки: Пощите не поискаха да ги обучим. Пощите: Проблемът не е там - кодовете ви са десетки хиляди

Последна промяна на 29 януари 2019 в 17:03 7064 0

Служителите на "Български пощи" са имали няколко месеца, за да се обучат в новата митническа система, но не са поискали Агенция "Митници" да проведе такова обучение. Това пишат от митниците до OFFNews в отговор на наши въпроси след блокирането на работата след въвеждането на онлайн системата за за митническо освобождаване на пратки на 7 януари.

Проблемът не идва от работата с новата система, а от липсата на опит при търсене на тарифния код на стоката, което всъщност им отнема по-голямата част от времето при обработка - отвърнаха днес от Пощите, към които препратихме твърдението на митниците. И уточниха, че обучението на служителите на "Български пощи" е проведено от служители на дружеството, а не от такива на Агенция "Митници".

"Тарифната таблица съдържа десетки хиляди позиции. Тази дейност преди се е извършвала от служители на Агенция „Митници“. Списъкът със стоки е огромен и е необходимо време за придобиване на рутина", пишат още от "Български пощи".

Всеки от тези кодове е 10-цифрен и за една група стоки няма един-единствен код, а всеки вид продукт има свой собствен. Например няма един код за "чай", а много, според видовете.

OFFNews описа на 25 януари случващото се, след като бизнесмен подаде сигнал до редакцията, че вече седмица не може да освободи пратката си от Япония. На място служители вдигаха рамене и казваха, че никой не ги е обучил да работят със системата. Той не беше единственият - когато отидохме на място в столичната митница, стока за много пари залежаваше в лошите условия в складовете на пощите.

"В момента се обработват пратки получени в България на 23.01.2019 година, като до края на тази седмица считаме, че ще нормализираме ритъма" - уверяват от Пощите.

Изграждането на Митническата информационна система за внасяне е реализирано в рамките на проект на обща стойност близо 14.5 милиона лева, 13,7 млн. от които са от оперативна програма "Добро управление". Самата система е създадена в рамките на проекта дейност 2 - "Развитие на Институционалната архитектура на АМ за митнически процеси: Внасяне, Изнасяне, Транзит, Митническо задължение, Управление на обезпечения и Обмен на информация с общностния домейн (REX, BTI, Surveillance3, CDMS), и въвеждане на Институционалната архитектура на АМ, чрез внедряване на системи и модули в БИМИС, съответстващи на тези митнически процеси“ по проект „Надграждане на основните системи на Агенция „Митници“ за предоставяне на данни и услуги към външни системи - БИМИС 2020 (фаза 1)“.

Договорът за създаването ѝ е от 31.10.2016 г. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Добро управление“.

След обществена поръчка на 13.03.2017 г. е сключен такъв между Агенция "Митници" и изпълнителя - "Гравис България" АД. Задачата на дружеството е да изпълни всички дейности по дейност 2, които са на обща стойност 4 747 000 лв. без ДДС.

Митническата система е само част от цялата дейност, затова не може да се каже, че тя е струвала 4,7 млн. лева, посочват от агенцията в отговора си до OFFNews. В нея са включени още шест основни митнически процеса със сходен обем.

"Агенция „Митници“ е публикувала информация за спецификацията на новата система през април 2018 г., през август са публикувани финалните спецификации на системата, като за това заинтересовани страни са информирани и чрез електронна поща. От септември 2018 г. има отворен тестов портал (в тестова среда декларации са подадени и от Български пощи), а в края на ноември е обявена и точната дата на внедряване. През цялото време Агенция „Митници“ е водила комуникация с всички заинтересовани страни, включително се е включила в обучения, организирани от различни браншови организации. Агенция „Митници“ не е провеждала обучение на служители на Български пощи и не е търсена от Български пощи с молба за организиране на такова. Според описанието на проекта се предвижда обучение на митнически служители в ролята на потребители и администратори, което е било проведено", пишат още от агенцията.

Причината за въвеждането на електронната система е европейско изискване, с което 28-те страни членки са били длъжни да се съобразят, обясни пресаташето на митниците Вяра Генова. То е въведено с нов митнически кодекс за ЕС от месец май 2016 г., съгласно който трябва да има пълна унификация, която включва и електронното подаване на декларациите и обработката им.

Оттам допълниха, че със същата нова система работят и частните куриерски фирми, а не само "Български пощи", но досега не са изпитвали проблем.