Над 2 милиона лева е приносът на A to JazZ за софийската градска икономика тази година. Това стана ясно от икономическото изследване за ефекта на фестивала върху местната икономика, проведено от агенция „Алфа рисърч“ през юли 2023 г.
Икономическият ефект на културното събитие за целите на проучването е определен като разликата между разходите, които са направени от посетителите на фестивала, и бюджета за провеждането на A to Jazz. Основните пера, които социолозите включват в изследването, са транспортните разходи, разходите за нощувки и средните индивидуално похарчени суми.
Общо 2 272 948 лв. са похарчили посетителите на A to JazZ, а бюджетът, инвестиран от организатора за провеждането на събитието, е 719 423 лв. Иначе казано - 1 553 525 лв. е икономическата полза/ефект от фестивала.
Петър Димитров – организатор на фестивала A to JazZ, Боряна Димитрова от „Алфа рисърч“, Петър Ганев от Института за пазарна икономика и Диана Андреева от Обсерваторията по икономика на културата обясниха каква е връзката между културата и местната икономика. Експертите обърнаха голямо внимание и на ефекта, който има културата върху общността, малкия и среден бизнес, туризма и икономическия подем на града.
Специален гост на официалното представяне на изследването на „Алфа рисърч“ беше културологът Яна Генова. На събитието тя съобщи, че от около седмица вече е новият зам.-кмет по културата в екипа на Васил Терзиев в София. Припомняме, че тя беше и един от вариантите за министър на културата в кабинета на акад. Николай Денков.
„Щастлива съм всеки път, когато социолози и икономисти говорят за култура. Ангажирам се да работим повече върху това културната политика на Столична община да бъде основана на повече данни и анализи, а през януари 2024 г. ще проведем дискусия за Календара на културните събития на София“, изтъкна Генова.
Именно данни и анализи, свързани с икономиката на културата и по-конкретно с влиянието на фестивала A to JazZ върху икономиката на София, представи Боряна Димитрова. Тя отбеляза, че подобно изследване се е провело и през 2019 г. Тогава става ясно, че икономическите измерения на културното събитие имат значим ефект. Данните от преди четири години показват, че възвращаемостта на инвестициите е в размер на 160%. Данните от 2023 г. позволяват да се направи сравнителен анализ, от който е видно, че възвращаемостта е достигнала 220%.
„Ние вярваме, че културните и творческите индустрии са реална и много съществена част от икономиката на България. Полагаме усилия секторът да бъде припознат като икономически отрасъл на страната“, подчерта организаторът на фестивала Петър Димитров.
През юли тази година изследователите провеждат 2003 анкети с посетители и полу-структурирани интервюта с търговци. На базата на количествен и качествен анализ се открояват няколко основни тенденции относно нагласите и възприятията на посетителите и търговците относно фестивала A to JazZ и неговите икономически ползи.
Посетителите на фестивала ежегодно се увеличават. Броят им за изданието от 2023 г. достига 60 000 души за четирите фестивални дни. Те са предимно млади и образовани хора. 54% от тях са на възраст под 35 години, а 25% - между 35 и 44-годишни. Според данните от проучването 71% от хората са завършили висше образование.
A to JazZ вече се разпростира извън границите на столицата. За това свидетелстват данните, че 94% от посетителите са от София, но 6% идват от други населени места, включително и от чужбина (30 населени места в България и 9 държави от Европа и света).
„Тези 6% са хора, за чието посещение в София основна причина е фестивалът. Това са хора, които специално са дошли за A to JazZ“, обясни Боряна Димитрова от „Алфа рисърч“.
Утвърждаването и влиянието на културното събитие се изразява не само в привличането на аудитория извън столицата, но и на задържането на лоялната публика. 39% от анкетираните от социологическата агенция твърдят, че са посетили поне 4 от изданията на A to JazZ Festival.
Много добра и по-скоро добра оценка на фестивала дават съответно 68,4% и 26,1% от анкетираните посетители.
„Става въпрос за изключително висока степен на удовлетвореност. Нараства и делът на хората, които са присъствали на 3 или 4 фестивални вечери. Това не е нищо друго освен оценка за уникалността на преживяването“, допълни Димитрова.
Това личи и през отговорите на въпроса: „Кой от аспектите на A to JazZ оценявате най-високо?“, където 79,3% от анкетираните са отговорили „Настроението и атмосферата“.
„През 2019 г. на първо място е била „Музиката“, но сега цялостното културно преживяване е с по-високи стойности, отколкото само музиката“, обясни още Димитрова.
A to JazZ е едно от най-големите събития за градска култура в София. Вече 12 години фестивалът присъства в културния календар на столицата, като разпространява и популяризира джаз музиката сред младите хора. Всяка година през лятото A to JazZ събира световни джаз величия, утвърдени артисти и млади таланти под открито небе. В програмата на фестивала са включени концерти, джем-сешъни, арт-базар, уъркшопи и спортни активности.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Джендо Джедев
Условни присъди за двама души след изборния скандал ''Чичо Цено, кой номер''
dolivo
България получава първите осем изтребителя F-16 догодина
Владè
Можем ли да се излекуваме от зависимостите си? Ралица Стефанова в подкаста на OFFNews
Владè
Лаура Кьовеши осветли първата голяма акция срещу мафията, включително и в България