Поетеса, художничка, учител и бъдещ архитект – това не са няколко души, а 22-годишната Анамария Коева от Бургас, която днес учи на български език нашенчетата в Единбург. Творчеството й носи редица престижна награди, автор е на две книги с поезия, а през 2013 година открива изложба в Краснодар, Русия.
Днес Ани следва архитектура в Единбург и от началото на учебната година преподава в българското училище в шотландската столица. Избира Единбург, защото университетът там е един от най-добрите в Европа и в света, а и знае, че за желаната от нея специалност - архитектура, приемат един българин на 2 години. Така че когато я приемат, не се колебае въобще. „Първата година в университета постави пред мен предизвикателството да открия своята идентичност като човек и българка далеч от дома“, споделя Анамария.
През лятото на 2015 година открива фейсбук страницата на българското училище в Единбург и тъй като е във фаза на вербализиране на собствения си преход от Източна Европа към Западна, това, което следва, определя като много естествено - „Минута по-късно бях писала на директорите на училището, Даниела и Спас Яневи, описвайки опита си и предлагайки помощта си доброволно.“
В началото Анамария иска да продължи делото на Роза Боянова, неин учител по творческо писане, използвайки методите й на работа, но засега набляга върху това децата да се научат да пишат и да четат гладко. Българското училище „Св. Св. Кирил и Методий” съществува от февруари 2015 година и се помещава в учебни зали под наем, а създателите му Даниела и Спас Яневи са българи, които живеят в Единбург от 20 години.
„Всичко е започнало от там, че те са имали желание синът им Павко да посещава подобно училище, но тъй като такова е нямало и не е имало изглед да се сформира, те са хванали нещата в свои ръце. Това е чудесно, нали?“, разказва Анамария.
В момента в училището се обучават 18 деца на възраст от 5 до 10 години. Марти, нейната колежка, преподава на 6 деца на ниво „начинаещи”, а Анамария преподава на останалите 12, които са на ниво „напреднали”. С малките ученици се срещат в събота сутрин от 11 до 13 часа. Ани води групата за напреднали, които се справят отлично и още през септември могат да изписват всички чертички и ченгелчета, както и няколко букви от азбуката.
Марти води групата за начинаещи, които през септември са започнали от самото начало, но вече знаят почти цялата азбука! „С моята група вече четем и учим лека граматика. Изработваме мартенички и картички по различни поводи. В последните няколко минути от втория час винаги си говорим за български фолклор, литература и кино“, споделя Анамария. В началото малчуганите подхождат към нея като към дистанциран авторитет, но впоследствие успяват да изградят усещане за приятелска атмосфера и бързо започват да се чувстват комфортно около нея.
Българката споделя, че се отнася с тях като с отбор, който ръководи. Имат обща цел, учат и се забавляват заедно, а тя само ги насочва и подкрепя. Предпочита да ги поощрява, когато са прави, вместо да ги поправя, когато грешат. „Когато направят грешка, питам дали някой от останалите знае отговора и им помагам да достигат до него, като им задавам въпроси. Избягвам да им поднасям информация наготово – предпочитам да разберат логиката зад отговора.”
Две от особеностите на групата са, че децата са на различни възрасти, и че някои от тях са родени в България, а други – във Великобритания и имат по-малък усет към езика. Затова Анамария подтиква по-големите да помагат на по-малките, а по-опитните – на по-начинаещите. Твърди, че това наистина сплотява отбора им, а децата много обичат да изработват различни неща заедно и имат страхотно въображение, така че чакат с нетърпение да започнат и дори да съчиняват стихчета по време на часовете.
Анамария споделя, че освен всички очевидни разлики между България и Шотландия, налице са и тези в мисленето. Казва, че в основата лежи това, че там е съвсем естествено и общоприето това, че всеки преследва първо собствените си интереси и удобство и това, че всеки уважава правото на останалите да правят същото. А в случай на нарушаване на това право добре смазаните механизми на системата се задействат и балансът се завръща. „Спокойствие вдъхва и фактът, че талантите и трудолюбивите хора са дълбоко уважавани от всяка една прослойка на обществото, и в почти всички случаи, ако на някого е възложена определена работа, то това със сигурност е подходящ за нея човек.”
Сред думите, с които описва живота там, най-често са такива като „спокойствие”, „право” и „логика”, но това, което й липсва най-много, са емоционални и сърдечни хора като тези, с които е свикнала да бъде обградена в Бургас и България. „Затова най-добрите ми приятели на Запад, с едно малко изключение, си остават чужденци – испанци, италианци, българи, бразилци, танзанийци, китайци.”
Анамария смята, че студентите в България трупат много по-обширни знания от студентите във Великобритания. От друга страна във Великобритания се набляга на по-малко усвояване на информация и повече боравене с нея. Университетите създават тясно специализирани професионалисти. „От нас, студентите тук, се очаква да съвместяваме учение с извънкласни занимания и почасова работа. Затова в програмата е предвидено време и за тези странични занимания, които ние самите трябва да организираме и които са важни за трупането на житейски опит и оформяне на CV.“
Поради по-големия пазар конкуренцията и напрежението между колегите й и нея са по-малки. И накрая, но не на последно място, програмата им е базирана най-вече на самообучение. „Базата ни е осигурена и всеки е свободен да я използва колкото и както пожелае и да се развива в рамките на предмета, в която насока желае. Впоследствие сред нас се оформят архитекти с уникални и коренно различни стилове.“
Анамария вярва, че има какво да даде на българчетата в Единбург от гледна точка на опит и знания. След периода на опознаване на себе си като българка в чужбина, приема присърце мисията да помогне и на тези дечица да опознаят колкото може повече от себе си. Това, което може да даде един учител на децата днес, което те не могат да открият в интернет, според нея е страст, начален тласък, обостряне на любопитството и насочването му в правилната посока. Сред любимите й истории от училище са тази, в която Павко, синът на Даниела и Спас (директорите на училището) един ден отива особено доволен на училище - вниманието му е обострено и помага на Анамария с готовност.
В почивката тя разбира от баща му, че Мони, едно от децата в групата на другата учителка, е било изолирано в училище, защото знае по-добре български, отколкото английски. Впоследствие Мони се е преместил в училището на Павко и той го е поел под крилото си. „Положителният ефект от това покровителстване беше видим в час! След тази случка започнах да окуражавам децата да помагат едно на друго и сега това е централна моя стратегия. Много съм благодарна за честта да бъда техен учител, защото аз също се уча от тях.“
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
13249
7
02.05 2016 в 20:30
02.04 2016 в 13:46
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
25.03 2016 в 19:38
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
23.03 2016 в 11:29
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
23.03 2016 в 05:08
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
23.03 2016 в 01:21
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
22.03 2016 в 17:45
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
Последни коментари
Коледна проповед: Папа Франциск забрани на служителите на Ватикана да клюкарстват
Терористът на коледния базар в Германия бил противник на исляма
Орбан обвини имиграцията за нападението в Магдебург
PISA: Българчетата са най-функционално неграмотни в Европа. Къде сме година след теста
Орбан: Преминаваме от военно време към ера на мир