Ето как ни насъскват: Вие сте най-бедни, защото живеят на ваш гръб

Георги А. Ангелов за Дойче Веле Последна промяна на 01 юни 2022 в 16:31 19031 19

Снимка Личен Архив

Милена Якимова

Пропагандата в България говори за "западни кукловоди" и "български послушковци" - тя дирижира нашето озлобление и ни ласкае: "Вие сте добри хора, но живеете мизерно". Интервю със социоложката Милена Якимова.

- Г-жо Якимова, до какви изводи стигате при изследването на антидемократичната пропагандна вълна в България от последните години, засилила се особено след началото на руската война в Украйна?

- Основен извод, който става очевиден за много хора е, че обществото тук е обработвано систематично и от отдавна - от есента на 2013 г. и особено масивно от пролетта на 2014 година, когато стана анексията на Крим. Това е първият извод. Втори извод е, че са преплетени местни тактически цели на местни играчи, които се занимават с бизнес и се хранят от държавата, директно от нея. И затова не я искат като безпристрастен посредник и гарант на правилата за бизнес договорите.

Другата линия, по която се използва тази пропаганда, е кремълската линия. Това важи, както за 2014-та, така и за днешния ден. Друго важно нещо е, че тази пропаганда - и тогава, и сега - е негативна и подривна. Тя е „дълбока оран“, която ни подготвя да приемем някакви неприемливи неща, когато дойде правилният момент. Аз отдавна имам подозрението, че някакви сили ни подготвят, дообработват за референдум за излизане от НАТО, да речем. Важно нещо е и това, че тази пропаганда ни насъсква да се чувстваме озлобени, като жертви. Но и възвишени, защото сме жертви, а жертвата е морално и психологически възвишена, без да трябва да прави нещо.

- Какви са инструментите и по какъв начин въздейства пропагандата?

- Тази пропаганда въздейства, като прави митична картинка на света, в която ние сме жертви и сме потърпевши. Да вземем за пример какво ни внушава тази пропаганда по повод политическата коректност: „Ами, псувайте си циганите! Това само доказва, че вие сте смели хора, дръзки граждани, които назовават нещата с истинските им имена“. Всъщност да си добър гражданин в тая картинка и в тая част на света, значи да си един псувач. Тя отпушва езика на омразата на чисто примитивно, психологическо ниво, което ни кара да се чувстваме облекчени.

Натрапва ни се и нещо друго, чуваме го постоянно: вие сте най-бедните, вие сте най-зле, много сте зле, защото други хора живеят на вашия гръб. Кой други? Ами едни, дето ги изкарват по-слаби от вас. А те действително са по-слаби от нас. Бежанците са по-слаби, но тази пропаганда ни насъсква срещу тях, като ни внушава, че сме най-зле. Реални хора от средната класа, които поне веднъж в годината могат да си позволят екскурзия, ваканция в чужбина, настояват, че са зле. Като им кажа, че турските пенсионери, примерно, са много зле, защото лирата се обезцени - те се обиждат: как така ще има някой по-беден?

Да отговоря и какво се промени от началото на войната. След първите взривове през 2014/15 пропагандата продължи да се качва тихо, кротко плавно - и особено напоително от 2014-та до 2021 година. През 2021 година за един ден имаме средно по 39 чисто пропагандни публикации в сайтове и вестници, съдържащи много отчетливи ключови думи, които сме търсили в изследването: “западни господари“; „евроатлантически господари“, „брюкселска върхушка“ и други. Такива, много специфични думи, с които разпознаваме една публикация, като пропагандна.

- Опорни точки…

Точно така - опорки. Но опорки с много специфичен идиолект, с много специфичен речник. Избрали сме такива думи, които да не генерират много фонов шум. Ако кажем “Европейски съюз”, може да има много статии, които са пропагандни, но ще има и много други, които няма да са такива. Установихме, че от средно 39 на ден, на 24 февруари те скачат стократно - до 397 дневно. Ужасяващо насищане, ужасяващ взрив. Между другото, започват с един малък пик, с едно леко покачване на 7 февруари – т.е още преди войната с един фейк, който съобщава: “има струпване на полски наемници и украински нацисти в Донбас”.

- Това не Ви ли напомня за началото на Втората световна война - с нацистката пропаганда и същия наратив?

- Абсолютно. Това е паразитна пропаганда. Няма нищо ново изобретено - техниките, чалъмите са заимствани. Нещо повече - критиките на Запада са „плячкосани“ от левите мислители и социални активисти в западния, либералнодемократичен свят. Критиката на капитализма става критика на Запада, критиката на Запада става възхвала на Русия.

- Казахте, че местни играчи използват пропагандата, означава ли, че са свързани с Русия?

Тук е необходимо разследване, какви са бизнес интересите, които стоят зад тези местни играчи. По време на изследването една от задачите беше да направим извадка на статиите, да влезем вътре в тях, да видим как ги разиграват тези ключови думи. Едно от нещата беше да кодираме тези публикации по положителни и отрицателни герои. При геостратегическите пропагандисти, които директно ползват кремълския наратив, основни отрицателни герои, разбира се, са САЩ и НАТО.

Вестник “Труд” използва същите кремълски наративи: “САЩ, НАТО, „глобален хегемон“, „кукловод, обслужван от послушковци“, „брюкселски лакеи и техните български аватари“ и т.н. Всякакви либерални субекти, които се борят за работещи институции, за разделение на властите, са “техни аватари”. В български таблоиди, като “Труд”, САЩ и НАТО се явяват за парлама, но таблоидните архизлодеи са доста различни – към тях се числят структури и личности, които се борят за съдебна реформа, лица и структури, които се застъпват за „зелени“ каузи, кръгът “Капитал”. Вижда се, че се преследват някакви бизнес интереси.

- Какви ще са последствията? Тези повтаряния на едно и също нещо създават предразсъдъци, които се предават от поколение на поколение. Как ще повлияят?

- Не виждам ресурс за оптимизъм. Проблемът е там, че статиите скочиха близо 100 пъти от началото на войната. След това, миналия месец паднаха наполовина - около 200 статии среднодневно. Преди този спад, когато бяха най-много, те бяха в такива странни медии, като агрегатора на новини 24/7, пропагандния франчайз НюзФронт, който бълва на 10 езика, като Поглед.инфо и разни странни медии, регистрирани с домейн .eu по две на един и същи IP адрес, обичайно намиращ се някъде в САЩ.

Сега тези послания започнаха да проникват и в мейнстрийм медиите. Защо? Защото се говорят от високи държавни позиции. Ето президентът, например, ги използва тези опорки и през неговия говор проникват, защото няма как медиите да не отразят казаното от президента на републиката. Трябва да има организирано контраговорене. Не става обаче само с разконспириране на фалшивите новини. Както е казал един гениален изследовател на пропагандата: “Това, което ни прави нейни лесни жертви, е убедеността, че тя е лъжа”. Тя си служи с лъжа, но това не е основното, с което постига успеха си. Тя режисира нашите впечатления, тя ни ласкае. Казва ни: “Вие сте едни добри хора, но живеете мизерно”. Тя ни приласкава и ни насъсква, дирижира нашето озлобление. Организираното противодействие не може да мине без даването на някакво колективно самочувствие. Така си мисля аз.

Публикацията е препечатана от Дойче Веле.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

1080

20

Антитрол

07.06 2022 в 18:37

Нещата в България стоят горе-долу така: няколко хиляди (3000-4000 - нека не се заблуждаваме, България е страната в Европа без Беларус, където путлеровата пропаганда е най-силна ) платени тролове от Масква успявад да влияят приблизително на 300 000 - 400 000 души. Получава се , че една "мурзилка" успява да убеди около 100-на човека в правотата на Кремълската пропаганда. Защо се получава така? 1. В Бъгария, има много хора, които в ранните години на прехода са се занимавали с разни нелегални дейности (от недеклариране на доходи до участие в ОПГ), които са им носили отлични доходи. С влизането на България в ЕС, логично подобни индивиди са изтласкани от обществения живот. Пропагадната на Кремъл се възприема от тях като лъч на надежда, че времената когато те са били добре, ще се завърнат; 2. Много членове на БКП/БСП, които се чувстват задължени на Партията. Въпреки че логиката може и да им говори истината, сърцето им е с Партията и Русия и безрезервно вярват на лъжите на руската пропаганда!

125

19

230 млрд баксов

05.06 2022 в 10:03

Вашето мнение да се почне издаването на ред книжки, които да запознаят народа ни с тежката сиромашия и теглила на руския народ - е така също наше мнение. Ние сме положително уверени, че ако нашият селянин знаеше как живее неговият руски събрат, как той не вижда месец през целия си живот, как се храни и живее въобще, какъв хляб яде, който прилича на кирпич, какво значи неговата обикновена гозбица, наречена щ и, как той е роб на немилостиви помещици, как един човек има там приход
в годината 34 книжни рубли (350 гроша) и пр. - то руските у нас агенти не би намерили никаква почва за своите нечисти цели. Съзнавам, че е грях от наша страна, гдето досега не сме осветлили народа си. Това е нужно, защото нашето съществование се подкопава и плаши днес с благодеянията уж на официална Русия. Ще се потрудим.
Захари Стоянов

125

18

230 млрд баксов

02.06 2022 в 12:45

Бремето на личната отговорност е първоосновата върху която се конструира тази пропаганда.
„Ти си жертва и проблема за твоя неуспех не е в теб самия, а извън теб“. Световния хегемон, кемтрейлс и рептилите.
Облекчаването от бремето на личната отговорност към собствения ти живот е моркова. Затова тази пропаганда се възприема много лесно, защото решава проблем (само привидно). Това е и основната И слабост, липсата на отговорност и самоинициатива. Без централно командване тя не работи, но при наличие на фюрер е доста ефективна.

„Не става обаче само с разконспириране на фалшивите новини“.
Организираното контраговорене и противодействие, може би е добра идея да започне с организиране на фалшивите новини в регистър. Хронологичен регистър на фалшиви новини. Пропагандата е светкавично ефективна, но другото и слабо място е, че разчита на късата памет.

-5460

17

Ран Босилек

02.06 2022 в 07:40

Никой не знае какви са евро ценностите, но всички ги защитават. Те ни обединявали в ЕС. Троловете се объркаха, защото им се налага да мислят, а за това не им плащат тук :)). Остава впечатлението, че единствената ценност в ЕС са евро фондовете и грантовете :). Налага се извода, че се крепи на заблудени хора или финансово мотивирани. Трагично е, че никой не знае какви са или какви трябва да бъдат тези ценности.

12510

16

denislav

02.06 2022 в 02:56

https://www.youtube.com/watch?v=9oByFBpMgcA

4555

14

Анализи

01.06 2022 в 19:40

Това е путинската пропаганда, насочена за глупавите, лековерни хора. Накратко, бедни сте защото сте член на НАТО иЕС. Защото разчитат, че глупавите хора няма да се сетят да проверят колко пари е получила България от ЕС. По путинската логика Германия трябва да е най- бедната страна. България е бедна в сравнение с другите членки на ЕС защото се краде.

3120

13

alfakentavur

01.06 2022 в 19:28

С развалена грамофонна плоча няма какво да се обясняваме.

Ще ти кажа и какви са руските "ценности". НИКАКВИ. Такива няма. Т.нар. им "ценности" се менят като времето през март и преди всичко са като слънчоглед, който е обърнат към сатрапа, който в момента е на власт. Това не са ценности, а от там и варварщината на орките.

-5460

12

Ран Босилек

01.06 2022 в 19:21

хора май не сте наясно. Добре виждам, че се затруднявате. Хайде като колегата по- долу каза, че са противоположни на руските, кажете пък какви са руските, може би тях знаете и как се различават от европейските?!?

2259

11

Mateevk

01.06 2022 в 19:03

Относно дефиницията за евроценности - това е обратното на всичко, което представлява руският мир.