Сделката с изтребителите отново увисна

Юлиан Христов 25 февруари 2013 в 15:25 4332 1

Португалски изтребител F-16

Сделката за купуването на нови изтребители за армията ни отново увисна.

Поредно правителство не успя да доведе преговорите до край и да вземе решение за сключване на сделката. След подадената оставка на кабинета военният министър Аню Ангелов няма да внесе доклад с предложение за купуването на изтребители, защото кабинетът в оставка няма планирани заседания. Но дори и да има, сделката с изтребителите определено няма да бъде приоритет в дневния ред, коментираха пред OFFNews от Военното ведомство.

Наследство

Аню Ангелов беше дал заявка до края на февруари или в началото на март да представи резултатите от преговорите с четири държави, които предлагат самолети, и в „зависимост от методиката и критериите за анализ на предложенията“, да предложи на кабинета конкретен нов тип боен самолет за ВВС.

Страната ни има готовност да купи девет изтребителя втора ръка, като сделката ще се плаща от следващите две правителства. Според разчетите на Военното министерство тежестта върху бюджетите за следващите няколко години ще бъде в размер на около 100 млн. лв. годишно. След правителствената криза обаче не е ясно дали тези разчети ще останат меродавни и дали следващото правителство ще е готово да поеме тежестта на подобна сделка. Очевидно е, че във фокуса на бъдещия кабинет ще бъдат проблемите в социалния сектор и енергетиката, което със сигурност ще остави на заден план сделката с изтребителите.

Ангажиментите ни към НАТО са такива, че новите изтребители трябва да бъдат на въоръжение най-късно през 2016 година. Разчетите в Плана за развитие на Въоръжените сили показват, че ако новите самолети бъдат поръчани следващата година, първите трябва да бъдат доставени след 24 месеца. Това означава, че правителството в оставка можеше да хване последния влак, за да изпълни този ангажимент.  

Обратно в играта

Срокът на изпълнение на ангажиментите ни не е единствената голяма въпросителна.

Големите съмнения около прозрачността на сделката и предпоставеността на избора, изостри вниманието на Европейската комисия. Военният министър в оставка заяви, че от надпреварата автоматично ще отпаднат претендетите, които не предлагат въоръжение. Такива са шведските „Грипен“, които освен, че не предлагали въоръжение, нямали и системи за целеуказване. В същото време от предишни изказвания на министъра става ясно, че предлаганите нови изтребители „Юрофайтър“ на европейския международен консорциум EADS са прекалено скъпи за възможностите на бюджета.

Представител на европейския парламент, който работи с комисията по отбрана, каза в средата на февруари пред авторитетното Jane’s Defense Weekly: „Изключението относно поръчките в отбраната е потенциален пропуск в директивата. Но за нас основното е, че в крайна сметка всичко опира до това дали е даден шанс за конкуренция. Междуправителствена сделка е възможна, но се превръща в проблем, когато има и други конкуренти. В този случай е точно така”. Въпреки че европейската директива не забранява купуването на военна техника без конкурс, сделката ще бъде наблюдавана отблизо, защото такава сделка може да влезе в конфликт с правилата на ЕС за конкуренцията. „Ако решат да подпишат такава сделка, дори Европейската комисия не може веднага да я спре. Въпросът ще трябва да се отнесе до Европейския съд в Люксембург, който следва да се произнесе", пише Jane’s Defense Weekly.

Неофициално се знае, че Ангелов се е спрял върху стари португалски F-16, които, както вече OFFNews писа, са купувани втора ръка от португалското правителство. Става въпрос за 8 стари самолета F-16 MLU, от които Португалия иска да се отърве. В същото време интерес към същите изтребители има и румънското правителство. По всичко личи, че вероятно Румъния ще купи португалските изтребители. 

Всъщност смяната на управлението и новите приоритети на новото правителство, като нищо могат сменят посоката и изключените от надпреварата играчи да бъдат върнати обратно в играта. 

Без дом

Какъвто и изтребител да изберем, на дневен ред излиза друг проблем. Новите изтребители нямат дом и адекватно подготвена авиационна инфраструктура. Очертава се базата Граф Игнатиево да бъде единствената, която ще приюти новите самолети. За това обаче се изисква адаптиране на инфраструктурата ѝ - хангарите, складовете и сградния фонд за състава.

Опитът на други държави, придобили през последните години бойни самолети сочи, че подготовката на инфраструктурата обикновено трае около 20-30 месеца и започва след като има подписан договор за придобиване на самолетите. Проектът „Придобиване на нов тип основен боен самолет и осигуряване на интегрирана логистична поддръжка” е комплексен и включва не само придобиването на самолетите и въоръжението, но и всичко необходимо за ефективната им експлоатация, включително подготовка на инфраструктурата на авиобаза Граф Игнатиево, отговориха на питане на OFFNews от Министерството на отбраната.

Разходите по модернизацията обаче не са включени в договора за купуването на новите самолети. За това трябва да бъдат отделени средства от бюджета на Министерството на отбраната, което през последните години остава с рекордно ниски нива като процент капиталови разходи. 

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови