След няколкото преструктурирания и шумно афишираните в медиите промени в правилата за управление на ОП „Конкурентоспособност”, които трябваше да подобрят работата на администрацията и да повишат усвояемостта на средствата, предвидени основно за малкия и среден бизнес, програмата е изправена пред пълен провал.
Общият размер на средствата, които е предвидено да бъдат предоставени директно на бизнеса по оси 1 и 2 на програмата, в рамките на настоящия програмен период 2007 – 2013, е в размер на приблизително 1,5 млрд. лева.
Към тези средства се добавят и парите планирани да получат фирмите в рамките на финансовия инструмент JEREMY в размер на 684 540 500,00 лева.
Положението в момента – осем месеца преди края на програмния период?
Информацията от официалната интернет страница на оперативната програма, както и данните от публичния модул на Информационната система за управление и наблюдение на средствата от ЕС показват изключително тревожни факти.
Проблеми с договорените средства
От началото на стартиране на програмата към 18 април 2013 г. - общият размер на договорената безвъзмездна финансова помощ по приоритетни оси 1 и 2 на програмата, които следва да отидат директно към бизнеса, са в размер на 1,3 млрд. лева. От тях в процеса на изпълнение са били прекратени близо 430 договора, по които предоставената безвъзмездна финансова помощ е била в размер на 190 млн. лева. Т.е. реалния размер на договорените средства по оси 1 и 2 на програмата към днешна дата е в размер на малко над 1,1 млрд. лева.
В оставащите до края на 2013 г. 8 месеца, в които могат да бъдат договаряни средствата предвидени в рамките на програмата за настоящия програмен период, Управляващият орган на ОП „Конкурентоспособност” не само трябва да договори получаващата се разлика между предвидените и реално договорените средства от малко над 322 млн. лева, но и трябва да съумее да приложи процедура за наддоговаряне. Такива процедури с решение на Министерски съвет вече бяха одобрени по други две програми - ОП „Околна среда” и Програмата за развитие на селските райони. При положение, че
Подобна процедура е абсолютно наложителна и по ОП „Конкурентоспособност” предвид факта, че направеният анализ на приключените до момента по програмата процедури показва, че по ос 2 в крайна сметка реално платените средства спрямо договорените такива е под 60 %, докато по ос 1 този процент е под 40 %. Това се получава заради големия размер на прекратените в процес на изпълнение договори и неверифицираните в крайна сметка средства по изпълнените такива.
В този смисъл дори и да бъде договорен до края на 2013 г. целия предвиден бюджет на програмата е абсолютно сигурно, че почти 1/3 част от него или повече от 450 млн. лева пари за бизнеса ще бъдат загубени в крайна сметка тъй като реално няма да бъде разплатени.
Проблеми с плащанията
За да бъде спазено правилото за разходване на средства по програмата известно като n-2 и не бъдат загубени пари до края на месец октомври 2013 г., трябва да бъдат разплатени приблизително 260 млн. лева. В случай, че това не се случи, разликата от тези 260 млн., която не бъде разплатена до края на месец октомври и съответно не бъде сертифицирана до края на годината, ще бъде загубена.
От началото на годината за четири месеца по програмата са платени приблизително 60 млн. лева или едва 23 % от тези 260 млн. лева. При тези темпове на разплащане за оставащите шест месеца е сигурно, че още тази година ще бъдат загубени пари по програмата.
Проблеми с процедурите
Основна част от тези 322 млн. лева, който следва да бъдат договорени в рамките на програмата до края на 2013 г. идват от бюджета на обявената в средата на миналата година, широко афиширана и представена пред бизнеса в рамките на две проведени информационни кампании процедура „Енергийна ефективност и зелена икономика”. Бюджетът на програмата е 293 млн. лева, като до момента, почти година след стартирането й има сключен един единствен договор, по който помоща е около 30 хил. лева. Предстои подписването на договори с още 5 одобрени за финансиране кандидати, като помощта, която ще им бъде предоставена е приблизително 1 млн. лева. Т.е. за една година е усвоен под 1% от бюджета на процедурата.
В процес на оценка в Управляващия орган се намират още 2 проекта, а още около 80 бр., по данни изнесени в медиите, се намират при избрания след дълга и обжалвана пред КЗК процедура Асистент по проекта. При сегашните темпове на работа обаче и фактът, че срокът за подаване на проекти по процедурата е 31.10.2013 г., или още само 6 месеца, може би само за администрацията не е ясен факта, че повече от половината бюджет на тази процедурата няма да бъдат усвоен в крайна сметка. Твърде закъснели изглеждат при това положение афишираните в медиите предстоящи промени в процедурата, които би трябвало да я направят по-интересна за бизнеса и да повишат усвояемостта на средствата по нея, като поради кратките срокове те едва ли ще постигнат търсения ефект.
Проблеми с програмата за новия програмен период 2014 – 2020
Прави впечатление, че в програмата на стартиралата в началото на месец април информационна кампания в страната за представяне на оперативните програми за новия програмен период 2014 – 2020 година не фигурира единствено програмата на бизнеса „Иновации и конкурентоспособност”. Защо това е така? Защото такава програма се оказа, че все още няма. За разлика от останалите оперативни програми, които имат вече по няколко готови варианта работната група, координирана от Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност” в Министерство на икономиката, енергетиката и туризма, която би трябвало да разработи новата оперативна програма за бизнеса, към днешна дата все още не е провела нито едно заседание. При положение, че развитието на малките и средните предприятия е един от основните приоритети на държавата, включително и за служебното правителство, разработването на основния документ, който трябва да им гарантира средствата за тяхното развитие през следващите седем години, е оставен отново за последния момент.
Така пак няма да има достатъчно време мерките, които ще бъдат заложени в програмата, разпределението на средствата за тях и механизмите за нейното функциониране да бъдат подложени на сериозен обществен дебат и грешките от първия програмен период отново ще бъдат повторени.
Хората работещи в администрацията и този път не успяха да си научат урока, че не можеш да създаваш мерки за подкрепа на бизнеса, без преди това да си се допитал какви са неговите реални потребности. Всяка подобна инициатива е предварително обречена на неуспех, който обаче неуспех струва доста скъпо на държавата.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
10.05 2013 в 14:44
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
Последни коментари
Коледна проповед: Папа Франциск забрани на служителите на Ватикана да клюкарстват
Терористът на коледния базар в Германия бил противник на исляма
Орбан обвини имиграцията за нападението в Магдебург
PISA: Българчетата са най-функционално неграмотни в Европа. Къде сме година след теста
Орбан: Преминаваме от военно време към ера на мир