С неподправената си гаменска първичност, г-н Гешев показа на всички какъв е проблемът с безконтролната, произволна прокуратура. Проблем, който съществува от 30, или всъщност - от 75 години, но е принципно разбираем само за хора, запознати с принципите на конституционната демокрация. А сега е видим за всички. Дори за бившите комунисти, на които дължим сбърканата си конституционна уредба...
Републиката функционира и е полезна за гражданите си само тогава, когато различните институции си вършат работата и взаимодействат. Държавата се разпада, когато взаимно си пречат и вършат това, което не им е работа. А Конституцията казва кое чия работа е.
Прокуратурата не казва например кой е "олигарх" и кой не е. От Аристотел насам, "олигарх" е политическа, а не правна квалификация. Божков вероятно е "олигарх", Доган - със сигурност. Но задачата на прокурора не е да раздава политически квалификации или да си ги спестява. А да установи и докаже в съда престъпление, довело до появата на олигарси в демократична държава. Защото олигархът е продукт на властници, на овластени политици, които са го допуснали и създали. А ето тези отношения, нашата прокуратура НЕ разследва.
Прокуратурата не казва дали "преходът е криминален" и дали богатите са безнаказани, а бедните - нещастни. Това са типични политически въпроси и определения.
Накратко - Прокурорът не е и не може да бъде политик. Прокурорът не е и не може да бъде и таблоидна медия, и разследващ журналист. Неговата задача не е да пуска сензационни клипчета в Youtube, нито да събира лайкове. Нито да публикува СРС-та. Прокурорът не може да атакува нито Президента, нито Съда.
Прокурорът също така не е селски кмет, семеен терапевт, квартален полицай или водопроводчик, който "решава проблемите на обикновените хора".
Когато в една конституционна демокрация важни институции не си вършат работата, но се намесват и пречат на работата на другите, това създава системно напрежение и институционални кризи. Тогава се стига до пълна нефункционалност на държавата - институционален разпад, какъвто наблюдаваме в момента за водата, за хазарта, за боклука, за политиките в енергетиката и околната среда, в сигурността...
И може би най-лошото – тогава самата Прокуратура престава да върши своята работа. А нейната работа е много важна, изключително съществена, за да работи държавата. И хиляди честни прокурори и служители в прокуратурата искат да си вършат работата – да събират доказателства, да повдигат обвинения и успешно да ги защитават пред независимия съд. Не да бъдат кафяви журналисти, рекетьори, политици ...
Прочее, г-н Гешев може би не е лош човек. Не го познавам. Не харесвам стила му на изказ, юридическия му речник и поведението му. Но това са дребни проблеми. Големият проблем е, че той се намира в конституционни рамки, които го карат да се самозабравя и да се държи като популистки политически лидер от типа на Уго Чавес, а не като прокурор в конституционна европейска република. И това самозабравяне вреди и на политиката, и на прокуратурата, и на съда, и на медиите.
Затова е важно Прокуратурата да бъде вкарана в републикански конституционни рамки на контрол – за благото на нейните собствени представители и на тяхната важна общественополезна дейност.
Публикацията е от фейсбук профила на Радан Кънев. Заглавието е на редакцията.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
3007
5
02.02 2020 в 15:55
15509
4
31.01 2020 в 15:02
До тогава обаче, да раздава квалификации - това показва единствено, че си надхвърля правомощията, а то е плашещо.
Между другото - щом според прокуратурата Божков е олигарх, да повдигнат наистина обвинение, на политиците, които са били в комбина с него в престъпенията му.
316
3
31.01 2020 в 14:28
Мега престъпление на Гешев за затвор: Разследвал и подслушвал военни, без решение на военен съд! ОСТАВКА И РЕШЕТКИ!
Точните текстове в НПК са следните:
Чл. 174. (2) Разрешението за използване на специални разузнавателни средства по дела, подсъдни на военен съд се дава предварително от председателя на съответния военен съд или от изрично оправомощен от него заместник-председател.
Чл. 396. (1) На военните съдилища са подсъдни делата за престъпления, извършени от:
1. военнослужещи;
3. генерали, офицери и лица от сержантския и редовия състав от други министерства и ведомства;
(2) На военните съдилища са подсъдни и делата за престъпления, в осъществяването на които са участвали и граждански лица.
Органи на военното досъдебно производство
Чл. 399. (1) Органи на военното досъдебно производство са военният прокурор и военните разследващи органи.
От посочените текстове става ясно, че няма никакъв начин цивилният Специализиран наказателен съд да гледа дела с военни, дори ако в казуса участва един единствен военен. Текстът е ясен - "На военните съдилища са подсъдни и делата за престъпления, в осъществяването на които са участвали и граждански лица." Т.е. престъпникът Гешев не може да се измъкне дори ако се установи, че някой от разследваните е бил цивилен. При положение, че има дори 1 военен замесен, минава към военния съд.
Към военния съд има Военна прокуратура.
Но Гешев е ползвал цивилната Специализирана прокуратура.
Нещо повече - дори тежката разследваща мярка за подслушване, не е разпоредена от Военен съд.
https: www.gudelnews.com 2020 01 blog post_48.html
https://www.informiran.net/главният-прокурор-умишлено
http://afera.bg/главният-прокурор-умишле
12015
2
31.01 2020 в 13:55
12015
1
31.01 2020 в 13:54
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара