В първите 10 дни от кампанията 40 участници са похарчили общо 830 635 лв без ДДС.
Това показва анализ на Института за развитие на публичната среда. Най-много средства за реклама са отделили парламентарно представените формации.
Разходите за медии на четири от формациите представляват 60% от всички средства, вложени до момента за медийна реклама.
Средствата за медийно отразяване на кандидатите заемат най-голям дял от общите разходи за предизборните кампании (за местните избори през 2019 г. разходите за медийна реклама са били около 42% от всички отделени в кампанията средства, а за парламентарните през април тази година те са възлизали на 76%).
В настоящата кампания Централната избирателна комисия регистрира 58 партии и 9 коалиции. Всички формации могат да се включват в местни коалиции и така общинските избирателни комисии в 265-те общини са регистрирали още десетки такива, заедно с независими кандидати за кметове и общински съветници, издигнати от инициативни комитети в съответните населени места.
В анализа на Института за развитие на публичната среда са включени официалните страници на 39 национални и регионални медии – 9 телевизии, 3 радиостанции, 11 вестника и 16 информационни сайтове и агенции.
Партиите, похарчили най-много за реклама
Най-много средства за реклама са отделили парламентарно представените формации. Първи са партия ГЕРБ с 220 005 лв. без ДДС. С малко под 100 000 лв. ги следват формациите "Продължаваме Промяната – Демократична България" с 93 630 лв., Възраждане - с 92 703 лв. и БСП за България - с 91 386 лв.
Така разходите за медии на четирите формации представляват 60% от всички средства, вложени до момента за медийна реклама.
Докато кандидатите на ГЕРБ, ПП-ДБ и БСП за България избира разнообразни медийни канали – електронни, печатни и онлайн, за да достигат до избирателите си, то Възраждане е насочила 72% от разходваните досега ресурси за реклама в телевизия Евроком.
Медиите, привлекли най-голям ресурс
Към 9-и октомври 25 от включените в мониторинга медии са публикували информация за сключени договори с участници в изборите.
Подобно на предходни кампании, големите частни национални телевизии – bTV и Нова все още нямат договори, сключени с участници в кампанията. Така на първо място по разходвани средства се оказва в. 24 часа, където формациите са насочили 154 783 лв. Вестникът е предпочетен както от парламентарно представени формации като ГЕРБ, БСП за България, ПП-ДБ, така и от по-малки и нови субекти, сред които политическа партия СБОР, партия Консервативна България и други.
На второ място е Българската национална телевизия с 139 287 лв., следвана от телевизия Евроком със 109 806 лв.
Тарифите на Българската национална телевизия и Българското национално радио се приемат от Министерски съвет, като цените за отразяване на кампанията на двете обществени медии обичайно са значително по-ниски от тези на търговските медии.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
22558
1
13.10 2023 в 08:25
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара