Гешев сезира Конституционния съд заради атестацията на преподавателите
Главният прокурор Иван Гешев сезира Конституционния съд с искане за обявяване на противоконституционност на текста от Закона за държавния бюджет, с който силово се прокарва нова методика за атестация на университетските преподаватели, като отпускане на финансиране за заплати в университетите се обвързва с изпълнението на същите тези правила от висшите училища. Срещу това вече се обявиха редица висши училища, включително Софийският университет, юристи подложиха под съмнение законността на текста, а миналата седмица бюджетната комисия прие единодушно редакция на текста по предложение на Ива Митева и народни представители от ИТН.
Как в разрез със закона се прокарват нови правила за атестация на университетските преподаватели
Става въпрос за параграф 17 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2022 г. Той гласи:
"§ 17. Средствата по чл. 1, ал. 5, ред 2.9. (20 млн. лв. за допълнително финансиране за увеличение на възнагражденията на лицата от академичния състав в държавните висши училища) се предоставят на държавните висши училища като субсидия за издръжка на обучението, над формираната по чл. 91, ал. 1, т. 1 от Закона за висшето образование, след привеждането на критериите и показателите в правилниците им за атестиране на академичния състав в съответствие с методика, определена с акт на Министерския съвет, и се разпределят въз основа на получената комплексна оценка за качеството на обучението и съответствието му с потребностите на пазара на труда, по професионални направления за всяко висше училище. В срок до 30 април 2022 г. Министерският съвет по предложение на министъра на образованието и науката приема критериите и показателите по изречение първо."
Как ще бъдат оценявани преподавателите: МОН предложи озадачаваща нова методика
Ректори: Не е редно пари за заплати да се обвързват с правилата за атестация
Аргументите на Гешев са:
- обвързването на финансирането на държавните висши училища с изискването за „привеждането на критериите и показателите в правилниците за атестиране на академичния състав в съответствие с методика, определена с акт на Министерския съвет“ нарушава академичната автономия, с която според Конституцията се ползват висшите училища (чл. 53, ал.4 от Конституцията на Република България);
Сега, съгласно Закона за висшето образование, университетите сами определят вътрешните си правила, по които извършват атестация на преподавателите.
- упражняването на законодателно правомощие за контрол върху дейността на висшите училища, като се заобикалят разпоредбите на Закона за нормативните актове, изискващи провеждането на обществено обсъждане при изменение на закон, респ. без да бъде поискано становището на академичната общност, накърнява принципа на правовата държава (чл.4, ал.1 от КРБ);
- привеждането на правилниците на висшите училища в съответствие „с методиката, определена с акт на Министерския съвет“ следва да се извърши с промяна в правилниците за дейността на висшите училища, което е правомощие на Общото им събрание.
- непреодолима неяснота относно волята на законодателя - параграф 17 от преходните и заключителните разпоредби в ЗДБ на РБ за 2022 г., Народното събрание препраща към бъдещи, „допълнителни“, задължителни критерии за „оценка приноса на всеки член на академичния състав“, изработени от Министерски съвет по „методика, определена с акт на Министерския съвет“, противоречащо на задължителните критерии за оценка на членовете на академичния състав на висшите училища ( чл. 57 от Закона за висшето образование);
- обществените отношения, свързани с конституционното задължение на държавата да „насърчава образованието, като създава и финансира училища, подпомага способни ученици и студенти, създава условия за професионално обучение и квалификация“ и начина по който следва да „упражнява контрол върху всички видове и степени училища“ е предоставено на Народното събрание, което единствено има правомощия да приема, изменя, допълва и отменя законите (чл. 84, т.1 от КРБ).
Визираната методика е все още проект, публикуван за обществено обсъждане на портала за проектодокументи на Министерския съвет. Дали той ще бъде изтеглен, както призовават включително от Софийския университет, не е оповестено от МОН. Наред с описаните дефекти тя съдържа и друг, който е съществен - създава неравно третиране на държавни и частни университети, тъй като касае само първите.
Създават се два режима за оценяване на преподавателите, призна МОН