Президентът обяви, че е против пенсионните промени
Президентът Росен Плевнелиев се обяви директно срещу подготвяните промени в пенсионно-осигурителната система на България. Той обяви, че те ограничават правото на избор на гражданите и че се извършват в разрез и със задължителния по закон социален диалог, и с коалиционното споразумение.
Той изрази позицията си в становище, което бе публикувано днес, в деня, когато промените трябва да бъдат гласувани окончателно от Народното събрание.
Промените разрушават сегашния модел на системата, при който има задължително, задължително допълнително и доброволно пенсионно осигуряване. Разрушава се вторият стълб - задължително допълнително осигуряване, за което сега 5% от вноската се отделят в лични партиди на осигурените в частни пенсионни фондове, а останалите отиват в първия стълб - солидарния фонд (НОИ), където лични партиди няма, а парите отиват за пенсиите на сегашните пенсионери. Законовите промени целят парите за втора пенсия в частните фондове на хората да могат да бъдат налети в НОИ. Въвежда се т. нар. право на избор - от 2015 г. хората щели да могат да избират дали 5% от парите им да се превеждат в универсалния фонд за втора пенсия или всички да отиват в НОИ и да нямат втора пенсия. Това право на избор се дава по изключително съмнителен начин - първо, защото младите хора, които сега излизат на пазара на труда, ще могат да изберат фонд само в рамките на 1 година и ако не го направят, дори поради незнание, няма да могат никога повече да прехвърлят 5-те процента в частен фонд, второ, заради съмнителния начин, по който промените бяха договорени между Бойко Борисов и лидерите на синдикатите КТ "Подкрепа" и КНСБ Константин Тренчев и Пламен Димитров. Това стана в неделя, на среща, от която представителните работодателски организации бяха изолирани, което наруши всякаква форма на тристранен диалог. Решението бе оформено като промени в закона и вкарани в деловодството на парламента в същия неделен ден, скоростно бяха приети на първо и второ четене в комисия, с гласовете на ГЕРБ, ДПС и Патриотичния фронт, и днес трябва да бъдат гласувани окончателно. Смяната на модела на пенсионна система се вкарва чрез преходните и заключителни разпоредби на Закона за държавния бюджет за 2015 година, с които се изменя Законът за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2015 г.
Ето пълното становище на президента Росен Плевнелиев
Президентът Росен Плевнелиев изразява своята загриженост от обсъжданата промяна на пенсионния модел, която е залегнала в проекта на Закон за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2015 г. Държавният глава нееднократно е подчертавал, че реформите в социалната сфера имат пряко въздействие върху най-широк кръг от граждани, най-често в уязвима позиция. В социалната сфера няма бързи резултати, ето защо е от изключително значение приемствеността между отделните правителства в осъществяване на реформите, особено на непопулярните. Служебното правителство на премиера Близнашки концентрира своите усилия в социалната сфера, в разработване на варианти на устойчиви решения за реформа в осигурителната система, широко дискутирани с експерти и представители на синдикати и работодатели. Разработените документи бяха предоставени на настоящия кабинет.
Необходимостта от пенсионна реформа е безспорна и мерките, които се предлагат за реализиране следва да бъдат задълбочено анализирани, да бъдат придружени от предварителна оценка на въздействието, да бъдат обяснени разбираемо на обществото и да бъдат обсъдени със социалните партньори. Имайки предвид краткото оставащо време за приемане на Закон за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2015 г. и Закона за държавния бюджет на Република България за 2015 г., необходими за нормалното функциониране на държавата, както и липсата на готовност да бъде предложена задълбочена и цялостна концепция за пенсионна реформа, държавният глава приветства решението да бъде определен тримесечен срок за подготовка и обществено обсъждане на необходимите мерки в тяхната цялост.
В същото време президентът Плевнелиев обръща внимание, че предлаганите с проекта на Закон за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2015 г. на Кодекса за социално осигуряване по своята същност представляват не просто мерки за стабилизиране, а сериозна промяна на модела на пенсионно-осигурителната система, действащ от 2000 г. Такива сериозни концептуални промени следва да се извършват при спазване на принципите на социалния диалог, формулирани в чл.3 от Кодекса на труда. Те следва да са придружени от анализ на очакваните резултати от прилагането, включително финансовите, съгласно Закона за нормативните актове. Задължителната предварителна оценка на въздействието на законодателните и нормативните актове е ангажимент и съгласно Програмната декларация, неразделна част от Коалиционното споразумение. В конкретния случай е важно да бъдат оценени финансовите последици от промяната на модела за осигурените лица, за Националния осигурителен институт, за пенсионно-осигурителните дружества, за капиталовия пазар на България.
Държавният глава споделя идеята, че гражданите трябва да бъдат насърчавани да бъдат активни по отношение на своя живот и своето бъдеще. В същото време президентът счита, че тази теза не е последователно защитена и правото на избор е ограничено от въвеждането на безвъзвратна еднократност в избора на гражданите да се осигуряват само в Националния осигурителен институт без възможност в последствие да изберат универсален пенсионен фонд. В още по-голяма степен това важи за младите хора, които за първи път се включват на пазара на труда. Възможността в рамките на едногодишен срок да направят избор или при липса на такъв автоматично да се осигуряват в НОИ до края на живота си без право на замяна, не гарантира свободата на избор.
Президентът призовава управляващите да осъзнаят най-голямото предизвикателство пред осигурителната система в България – липсата на доверие. Индикация за това е и огромният брой българи, които не плащат своите социални осигуровки. Ето защо държавният глава призовава за отговорен дебат в търсене на устойчиво решение в предложения тримесечен срок, в резултат на който да бъде представена, придружена с оценка на въздействието, цялостна концепция от мерки за решаване на двата основни проблема – стабилността на осигурителната система и повишаване на адекватността на пенсиите.