OffNews.bg

Кабинетът решава дали друга държава да охранява небето ни

В сряда правителството ще трябва да вземе решение дали да даде мандат на военния министър Николай Ненчев за водене на преговори за купуване на нов тип изтребители за армията ни и за охрана на въздушното ни пространство от друга държава от НАТО.

Проектът на решение е внесен от името на министъра на отбраната и на външния министър Даниел Митов.

Преди две седмици Ненчев обяви, че има намерение до края на месеца да внесе предложението за купуване на нови изтребители. В него обаче вече е заложена и опцията за водене на преговори за поемане на операцията по Air Policing от друга държава, тъй като от средата на следващата година, ако не бъдат ремонтирани, родните ни МиГ-29 няма да са годни.

От МО съобщиха, че министърът ще спази споразумението с парламентарната Комисия по отбрана да започне процес по избор и придобиване на многоцелеви изтребител. „След консултации с политическите сили в парламента и широка дискусия в Комисията по отбрана, поех ангажимент до края на месец юни да подготвя необходимите документи, за да може до края на тази година да имаме визия за новия боен самолет. В никакъв случай няма да допусна да приземим бойната авиация“, коментира Ненчев, цитиран от Министерството на отбраната.

Бойните самолети, с които армията ни разполага в момента, са способни да носят дежурства до средата на следващата година. За да бъде избегната зависимостта на авиацията ни от Русия, военният министър търси вариант за ремонта на самолетните двигатели в Полша. Докато това се случи обаче, реалната опасност догодина да останем без годни изтребители изисква резервен вариант за поемане на Air Policing от друга НАТО-вска държава.

За момента не са водени преговори, но истината е, че няма опашка от желаещи да охраняват въздушното ни пространство. Ако все пак се стигне до подобно решение, по-вероятно е договорката да бъде направена с Гърция.

Относно купуването на нови самолети тепърва ще трябва да бъдат събрани и проучени офертите на производители и държави, които продават новопроизведени или втора ръка бойни машини. Армията ни се нуждае от една ескадрила между 12 и 16 изтребителя. По информация на OFFNews вариантът за поемане на охрана на въздушното ни пространство от друга държава може да бъде избегнат, ако бъдещата сделка бъде договорена с лизинг и първоначална доставка на два до четири новопроизведени или втора ръка самолети. По този начин ще бъдат спестени парите, които ще трябва да бъдат платени за „наемането“ на чужди изтребители. В краткосрочен план тези разходи са оправдани, но ако бъдат наложени в един по-дълъг период от време заедно с разходите за купуването на нови самолети, това решение ще се окаже твърде скъпо.

Една от постоянно отворените оферти е тази на американското правителство, което предлага стари, но консервирани F-16. Самолетите не са летели, но се нуждаят от допълнителни разходи по модернизация и въоръжение. Вторият сериозен претендент е шведската компания СААБ, която предлага новопроизведени „Грипен“. Концернът веднъж вече предложи при сключване на договор да достави определена бройка самолети, които са предназначени за шведските ВВС, като останалите доставки бъдат направени две години след сключване на договора. Има предимство и в по-голямата продължителност на живота им в сравнение със старите самолети.

Позицията на премиера Бойко Борисов за купуването на нови самолети е, че това ще стане единствено, когато държавата разполага с достатъчно ресурс. "Първо пенсиите, инфраструктурата, образованието. За 2016 г. с парите, които са доста повече, събирани от НАП и Митници и всички мерки, които сме взели за борбата с корупцията и контрабандата ще осъществим и тази реформа в армията", каза Борисов в края на април.

Едно от първите решения на настоящото правителство беше да замрази големите инвестиционни проекти, които изискват държавна гаранция. Един от тях е именно купуването на нови изтребители, а забраната за отпускане на пари важи за периода 2015-2017 година.

Бъдещето на бойната ни авиация доведе до конфликт между военния министър и командира на ВВС ген. Румен Радев. Според Радев авиацията буквално изнемогва. Според Ненчев обаче картината не е толкова трагична: "Имаме няколко МиГ-а, които изпълняват своите задължения и смятам, че няма основание за безпокойство. Тази тема като че ли се преекспонира в обществото. Няма основания на този етап за безпокойство, ще продължим да охраняваме въздушното си пространство", коментира в началото на май военният министър.

Липсата на годни бойни самолети не поставя само въпроса за охраната на въздушното пространство, а и за обучението и подготовката на пилоти. Родните асове на практика не разполагат с възможността да достигнат нужния брой часове във въздуха, а липсата на летателен състав не стимулира младите летци да се задържат на служба. В същото време по-слабата подготовка води и до опасност от инциденти поради липсата на натренираност на пилотите.