Няма да позволим гавра с децата в ТУЕС! Родители готови на протест в защита на най-доброто ИТ училище
Протест с искане за запазване на най-доброто ИТ училище в България подготвят родителите на учениците там. Те ще излязат по площадите, ако не срещнат разбиране в Министерството на образованието за уреждането със закон на специалния статут на създаденото преди 30 години като експериментално Технологично училище "Електронни системи" (ТУЕС) към Техническия университет в София.
Решение за протести ще се вземе след утрешната среща в МОН. Днес, преди нея, ръководството на училището, представители на обществения съвет на ТУЕС и родители дадоха пресконференция.
"В никакъв случай няма да позволим да се гаврят с бъдещето и съдбите на децата ни. Каквато и власт да си мислят, че имат от МОН, това не може да се случи. Върху децата не може да се посяга.
Готови сме за незабавен протест, ако не бъдем чути от министъра на образованието - господин Вълчев, и председателя на Комисията по образование към Народното събрание - г-жа Дамянова.
От наша гледна точка, на родителите, изглежда, че те целенасочено унищожават това, което е градено от 30 години в ТУЕС. Глухонеми са за нас. От шест месеца им пишем писма и ги убеждаваме, че правят огромна грешка. Обратният е правилният управленски подход – като видите едно съкровище в плявата, трябва да го намерите, развивате, мултиплицирате, а не да го унищожавате." Тази позиция на родителите бе изразена от един от тях - Светослав Сотиров, който е и член на Обществения съвет на ТУЕС, на пресконференцията днес.
Спорът между тях и Министерството на образованието възникна с искането на министър Красимир Вълчев училището да бъде преобразувано в държавна неспециализирана професионална гимназия, а директорката му да сключи допълнително трудово споразумение с началничката на Регионалното управление на образованието към МОН Ваня Кастрева.
Според ръководството на училището и родителите това означава премахване на възможността да се учи по съвременна учебна програма, изготвяна в един от факултетите на ТУ-София и актуализирана всяка година, ще доведе до загуба на най-ценните му учители - университетските преподаватели и практиците от ИТ фирми, до превръщане на 4-тото най-желано училище за прием след седми клас (по данни от 2017 г.) в безлично квартално училище.
МОН отрича тези твърдения. Пред OFFNews министър Вълчев увери, че подписването на анекса няма да доведе до промяна в работата на училището.
Няма правно основание за подписването на споразумението, категорична бе юрисконсулт Котова, която също участва в пресконференцията. Искането е отправено на база чл. 123 от Кодекса на труда, който предвижда сключването на допълнително споразумение при промяна на работодателя, но в случая такава няма. Училището е към Техническия университет в София.
Родителите
Ето и позицията, изразена от г-н Сотиров от името на обществения съвет.
"ТУЕС е едно много специализирано училище, което е интегрирано в структурата на Техническия университет. То произвежда висококвалифицирани, може би най-висококвалифицираните ИТ кадри в страната.
Какво се опитва да направи МОН с това училище?
Вместо да го поддържа, подкрепя и развива, да мултиплицира неговия образователен модел, МОН завоалирано изважда училището от структурата на Техническия университет, като подменя работодателя на директора и на учителите от ректора, като представител на Университета, към РУО – София. По този начин МОН заличава успешния и доказал се през годините образователен модел, който включва специфични учебни планове и възможността в него да преподават университетски преподаватели от Техническия университет, както и професионалисти от водещите развойни ИТ фирми в страната. В училището има практика най-новите технологии, особено по програмиране в софтуерни специалности, да се взимат хора от бизнеса, които работят това по цял ден – 8, 10, 12 часа на ден, и идват да предадат най-актуалните знания на ученици.
Учениците ползват лабораториите и научно-техническите ресурси на ТУ. При завършването на нашето училище те защитават дипломни проекти, които са на нивото на ТУ. Завършвайки средното си образование, учениците излизат готови професионалисти, с истинска професия. Започват работа със заплати от порядъка на 3 000 лева и нагоре.
Това са едни от най-скъпо платените ИТ кадри в България. А МОН, в замяна на това, че това училище произвежда стратегически кадри, включително за националната ни сигурност, убива напълно академичния дух в училището и на практика затрива бъдещето на нашите деца, което считаме за недопустимо. Това са 530 ученици, които са се борили да влязат в училището – знаете каква е битката след седми клас. Това е четвъртото най-желано училище в София и първото най-желано технологично училище в България. Конкуренцията е жестока. Децата се напъват, изкарват страхотни оценки и влизат, продължават да се напъват, за да излязат, защото не се излиза лесно и дипломна работа не се защитава лесно. И сега ще им отнемем тяхното бъдеще. Как можем да си представим ние, родителите, че са влезли в училището на Техническия и утре ще се събудят в квартално училище?
Трудовите договори с директора се подписват от ректора на ТУ. Тоест в модела в момента няма авторитарна власт на директора над учителите.
ТУ управлява обществените поръчки, свързани с училището, а не директорът, за разлика от модела на РУО. Тоест директорът не може да злоупотребява с обществени средства и не може да притеснява на база лични отношения учителите. В ТУЕС цари академичен дух. Няма тирания и авторитарно управление.
Какво прави МОН?
Предлага на директора на ТУЕС да си подмени работодателя в трудовия договор. Това е легален, правен абсурд. Министърът е разпоредил и да се прекратят и трудовите договори на всички преподаватели в училището и да се прехвърлят към РУО, тоест да се прекратят с ТУ и работодателят да се подмени.
Какво означава това?
На практика се прекъсват всички юридически връзки между училището и Техническия университет, то излиза от структурата на университета, тъй като няма какво друго да го свързва. Служителите на университета изведнъж се събуждат като служители на друга институция. Те вече не са в университета, той нито ги контролира, нито им е работодател. По този начин на практика МОН превзема училището и ефектът е налагане на модела на РУО, който е изцяло авторитарен. Директорът има еднолична власт в училището. Той назначава. Той коли, той беси по отношение на педагогическия и непедагогическия персонал и той управлява обществените поръчки в училището.
От гледна точка на РУО директорът е изцяло овластен. Този организационен модел няма как да не повлияе и върху учебната дейност.
Какви са последствията, когато ТУ вече не е работодател на директора и учителите?
Преподавателите от ТУ трябва да изкарат педагогически ценз. Представяте ли си? Доценти и професори трябва да отидат да завършат ПУЦ-а в Пловдив или някъде другаде, за да станат учители в средно училище? Как ще се случи това? Те няма да искат да работят в нашето училище. Да не говорим, че ще взимат по-ниски заплати като учители, отколкото като преподаватели във ВУЗ.
В ТУЕС се учи по непрестанно обновяващи се програми, по непрестанно обновяващо се съдържание. В нашия бизнес, ИТ, нещата са изключително динамични – една технология излиза буквално след година, година и половина и се подменя с изцяло нова технология или нова версия. Докато излязат учебниците на МОН, а те излизат 5 до 10 години по-късно, тази технология е отмряла. Няма как по учебници и помагала, одобрени от МОН, да се изучава това съдържание. Тоест ние ще бъдем принудени да учим обща култура по информационни технологии, а не авангарда на технологиите.
Следващият проблем, който се появява, е с преподавателите практици от бранша. Те не са педагози и ако някой си мисли, че програмист или старши програмист, или проектант, или системен аналитик ще си напусне работата за 5 или 8 хил. лева на месец и ще отиде да учи за педагогически ценз... това е абсолютно невъзможно. Тези преподаватели също няма да искат да преподават в ТУЕС. Да преподават по стари учебници означава и да се деквалифицират.
Следващият проблем е дипломните защити. В закона в момента няма предвиден механизъм, по който средно училище да прави дипломни защити с академична комисия. Просто нашите деца няма да получат тази професия, за която са влезли в ТУЕС.
Също така ТУ предлага специални привилегии за учениците, завършили това училище с над определен успех. Има специално заделени бройки за тях за прием в Техническия университет. Тези привилегии ще бъдат премахнати, тъй като училището няма да бъде част от структурата на Университета.
В ежедневната работа по обучаване на учениците те използват лабораториите, научната, техническата и развойната база на ТУ. Когато не е в неговата структура, училището няма да може да се възползва от тези възможности.
Всички позитиви от този иновативен, успешен, изграждан 30 години модел ще бъдат заличени с един формален акт на подмяна на работодател.
Какви са опорните точки на МОН?
Чувате от министъра, че нищо няма да се промени. Нямало нищо да се промени в училището. Било формалност с кого е подписан трудовият договор – дали с РУО или с Техническия университет. Ами ако вие и вашите екипи преподпишете трудовите договори с друга медия, как така старата ви медия ще се грижи за вас, като вие сте отишли при друг работодател? Кого заблуждаваме и кого убеждаваме?
Училището излиза от системата на ТУ. Изчезват университетските преподаватели, изчезват преподавателите от бранша, изчезват дипломните проекти. Като резултат от това изчезват и мотивираните родители, и мотивираните ученици. Следващите поколения няма да дойдат, ако нямат полза от образователния модел, който им предлагаме.
Всичко се променя и се променя за по-лошо.
Втората опорна точка на МОН е, че това е лична битка на директора – да си запази поста.
Току-що ми дадоха 70 писма от ИТ фирми, които подкрепят нашата кауза. Събрали сме ги за два работни дни. 5 000 души са подписали петицията, 553 родители се подписаха само на първата родителска среща. Всички учители, браншовите организации. Е, как ще е битка на директора?
Ние се борим да си спасим училището. Това, че директорът е съгласен с нас и ни подкрепя, не прави битката негова.
Третата опорна точка на МОН е, че ТУЕС е единственото училище в България, чийто директор не е подписал с РУО. Това обаче изобщо не е вярно. В закона за предвидени т. нар. специализирани училища – а това е едно от най-специализираните училища в страната, но него ще го правим неспециализирано. Има специализирани училища, които са всички училища към Министерство на културата – музикалните, хореографските, Класическата гимназия, Италианският лицей. Всички 25 училища към спортното министерството също са специализирани. Спортните кадри прославят България, факт, а технологичните къде са? Те са обикновени. Има и специализирани училища към религиозните вероизповедания, но ТУЕС не е.
Родителите питат още защо пишат писма от август 2017 г. - до министъра на образованието, до вицепремиера Томислав Дончев, до премиера Бойко Борисов, до председателя на Комисията по образование в Народното събрание Милена Дамянова (ГЕРБ), но никой не им отговаря.
"Абсолютно подготвени сме – и интелектуално, и материално, и ще напишем до всички европейски институции за това, което се случва с нашето училище. Няма да се поколебаем изобщо", увери Сотиров.
Той припомни за състоялата се родителска среща миналата седмица, на която ръководството на ТУЕС информира родителите за подготвяната промяна и допълни: "На родителската среща не можах да отговоря на един въпрос – какво правим тук, в тази зала, а не сме по площадите, за да протестираме?"
Искрено се надявам, че ще бъдем чути този път. Ако не ни чуят, няма да има връщане назад, заяви още Сотиров.