А в Белград започнали безредици. Гневните сърби нахлули дори в парламента.
Аз, българинът (който винаги е изпитвал много смесени чувства, когато казва „Аз, българинът”), изпитвам смесени чувства, четейки за сръбското антиковид въстание.
Антиковид въстание – как ви звучи?
Защото, очертава се, ковид е вече кауза. За едни да доказват „имането, действителното съществуване на” ковид (като голяма заплаха) е кауза. Дали тая кауза е почтена и благородна – ще разберем след време.
Доцент Крупев – един умен мъж и лекар – ми каза: и след двайсет години няма да знаем точно какво е станало.
А и антиковид също е кауза. Дали е почтена и благородна – ще разберем след време. А по-вероятно – никога няма да разберем.
И така. Сърбите нападнали парламента. Аз винаги съм изпитвал мъчителна завист към тяхната смелост и решителност. Признавам. Да ми се признае.
И аз се питам: Как ще живеем занапред?
Някои мерзки хора със задоволство казват „светът вече няма да е същият”. И все едно потриват ръце.
Те са от тия, които вероятно нищо няма да загубят от тоя свят, който си отива и няма да е същият – а по-скоро ще спечелят. А всеки, който е печеливш в една сделка (каквато е сегашната световна ситуация) – според законите на почтеността – не бива да бъде питан!
Защото той винаги ще потрива ръце и ще настоява – ако ще и всички да измрат – сделката да бъде извършена. Ето пример: Ако ще милиони да измират от произведенията на оръжейната индустрия, оръжейните производители никога няма да гласуват против разпространението на оръжията. Напротив – те винаги ще държат на все по-широкото разпространение на оръжията! Защото те са облагодетелстваните!
Затова – когато се извършва една сделка – трябва да бъде питан дали е съгласен с нея... най-ощетеният!
Всъщност – не казвам нищо повече от това, което е казал Сартр: Да се мисли за една ситуация само от позицията на най-ощетения!
Ах – една вметка: Тези, които предлагат и налагат „мерките”, никога не са от лагера на ощетените... дори и малко... дори и микроскопично ощетени не са. Затова – предложение: спрямо всеки, който налага „мярка” – да бъде направено така, че да бъде ощетен точно толкова от „мярката”, колкото е най-ощетеният от нея.
Как ще живеем занапред? - Продължавам да се питам.
Ние сме свикнали на събития от типа „ден до пладне”.
Прищя ни се и пандемията да мине от ден до пладне. Е, хайде сега – не беше ли достатъчно? – казваме си ние – цели пет месеца пандемия не им ли стигат?
И някак твърде наивно забравяме Средновековието. Което е траяло не пет месеца, а петнайсет века. И пандемиите в него са траели средно по сто години; заедно с всички затишия и нови избухвания. Добър пример за това е бягащият от Черната смърт Дюрер. Той бяга от нея в първата половина на 16 век. Пандемията от Черна смърт (бубонна чума, причинена от Yersinia pestis) e започнала в 1347-ма година.
Как ще живеем занапред? В смисъл – как ще упражняваме своя живот на граждани и осъзнати хора в новите условия?
Защото те няма да стават, като че ли, по-добри. И няма да стават по-щадящи за крехките ни сетива за свобода и равноправие.
Дали сърбите трябва да бъдат подкрепени или трябва да бъдат порицани за това, че не искат да бъдат покорни?
И дали „пандемията” не е новото заклинание, с което да се изисква и налага именно едно: Покорството?
Дали да изпитвам към сърбите уважение или презрение?
И дали да изпитвам към тия, които (най-общо казано) ги репресират – гняв и отвращение? Нима тия, които репресират, не са също сърби и не са също хора, най-общо казано, загрижени за едно Всеобщо Добро?
Как ще живеем занапред – с тоя наш вече добре оформен копнеж по свободата и с тоя култ към свободата – която нито можем да дефинираме, нито да познаем – когато я видим? И която предизвиква толкова мъчителни (и бих казал – излишни и инфантилни) спорове?
Как ще живеем занапред – хвърлени в едно странно раз-троение – между трите зли демона: Отговорността, Страха, Свободолюбието.
От една страна Добрите ни казват: Ако искате Свобода – вие сте Безотговорни!
От друга страна другите Добри ни казват: Ако искате да сте много отговорни – всъщност се връзвате на клопките на робовладелците! Защото винаги робовладелците са работели с тези инструменти - Страхът и Отговорността (по-често във вид на Срам).
Как ще живеем занапред? След като самото мислене (в смисъл на подлагане на съмнение и преценка, а в същото време – преценяване и на способността ни за преценка)... та след като самото мислене вече бива подложено на порицание и на политически коректна цензура?
И ще трябва ли да си спомним Средновековието, за да се пазим от ново Средновековие...или напротив – ще си спомним за него... като желан и любим нов път?
Доста ще трябва да се помисли, братя и сестри, доста.











































Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
7000
1
12.07 2020 в 15:39
Pornhub разкри руската братушка: Гледат основно трансджендър порно
Насилник крещял на жена си, докато я пребива: Аз казах ли ти, че ако ме излъжеш, ще те убия
''Зелено движение'' предлага намаляване на възрастта за гласуване от 18 на 16 години
''Зелено движение'' предлага намаляване на възрастта за гласуване от 18 на 16 години
Американски посланик: Европа има нужда от електрошок, много харчи