OffNews.bg

Шефът на СОС: Общината иска да влезе в управлението на Витоша

Г-н Герджиков, какво наложи СОС да приема изцяло нова наредба за градския транспорт - БСП ви обвини, че се опитвате да финтирате съда за делото за повишаването цената на билета на 1,60 лева?

По-скоро, ако използвам същата терминология, социалистите се опитват с това твърдение да финтират гражданите. Ако те се бяха запознали подробно с текстовете в новата наредба, щяха да осъзнаят нейната необходимост. Нека изброя само най-важните новости. Първо, създаване на правна рамка за предстоящото въвеждането на електронната система за таксуване. Едва ли някой ще оспори, че това е важно. В момента текат процедурите по въвеждането на тази система, но ако ние чакаме тя да се случи и едва след това започнем да променяме нормативната уредба, вие ще сте първите, които ще кажете и то с основание, че от години говорим за модерна тикет система, а общинският съвет не е намерил време да си свърши работата. Текстовете в наредбата ще регламентират възможността да се използват всички нови технологии при закупуването и зареждането на превозните документи, включително смартфон или банкова карта. Второто важно нещо е включването в новата наредба на част мерките за борба със замърсяването на въздуха. Именно тя въвежда нормативния ред за издаването и използването на т. нар. зелен и бял билет, с които ще може да се пътува съответно за 1 лев на ден или напълно безплатно при констатирано голямо запрашаване. Освен това, не по-малко важно е, че се регламентира и стартирането на новата услуга – нощен транспорт.

Стана ясно вече кога стартира нощният транспорт, какви са очакванията ви?

Лично аз подкрепям тази идея отдавна. Такава практика съществува в много от големите европейски градове. Много е важно, обаче, как ще я въведем – трябва правилно да бъдат планирани маршрутите, графика и спирките, за да бъде полезна и ефективна. Знаете, че и преди е имало подобни опити, но без резултат. Администрацията представи идеите си – да има четири линии, които обхващат цялата периферия на принципа на лъчи, които да се събират в самия център на столицата. Тепърва предстои обсъждане и в комисиите на общинския съвет. Надявам се експерименталните 9 месеца, за които се въвежда нощният градски транспорт да покажат неговата полезност и това да стане постоянна услуга в София. 

Може ли да обобщим колко трамвая спират в София през лятото, заради предстоящи ремонти?

Не трябва да говорим за спиране на трамваи, а за цялостно реновиране на трамвайни трасета. За пръв от десетилетия насам се прави такова нещо. Трамвайната мрежа изисква огромни инвестиции, но ползите са безспорни – намаляване на шума и вибрациите, увеличаване на средната скорост, увеличаване на комфорта и безопасността и т.н. Това е част от политиката ни по модернизация на градския транспорт и превръщането му в предпочитан начин за придвижване от все повече граждани.

Тази година предстоят ремонти и цялостно обновяване на трамвайните линии по ул. „Граф Игнатиев“, бул. „Цар Борис III“ и ул. „Каменоделска“.

Временно неудобство за пътниците, разбира се, ще има, но резултатът напълно ще изплати проявеното търпение, убеден съм в това. 

Кои са най-големите предстоящи ремонти и кога започват?

Освен гореспоменатите големи обекти, предстои и завършването на третия метродиаметър. Това е най-големият инфраструктурен обект на Столична община и той ще допринесе за намаляването на автомобилния трафик в целия град с 10%, а в района на станциите – дори над 20%. Така че всички ще усетим реален ефект от реализацията му.

Планирани са още десетина сложни обекти, които не са ремонтирани, откакто са построени преди десетилетия. Заложено е и обявяването на конкурс за обновяване на ул. „Първа българска армия“. Разбира се, ще продължим и с новия ни приоритет - ремонтиране на повече вътрешноквартални улици.

Кога ще е готов планът за управление на Витоша?

За мен Витоша е болна тема. Макар туристическата ѝ част да се намира на територията на Столична община, ние сме лишени от участие в управлението ѝ. А целта ни е ясно заявена – да превърнем планината от силует на градския пейзаж в място за активна почивка.

Както знаете, приемането на новия План за управление на Витоша се бави вече няколко години. Ето защо след нашето активно настояване, Министерствата на спорта, на екологията и на земеделието започнаха процедура по промяна на настоящия. Тази промяна трябва да отстрани противоречията между Плана за управление и Закона за горите и Закона за устройство на територията, както и да лиши от каквато и да е възможност за оправдания сегашния собственик на съоръженията за бездействието му. Ние искаме на Витоша да има нови, модерни, безопасни и екологични съоръжения в рамките на сега съществуващите трасета при спазване на най-високи екологични стандарти. 

Може би е време да се помисли за създаването на специализирана общинска структура, която да развива и поддържа публичната инфраструктура в парка, както и да координира дейностите там. И да поискаме от държавата да ни предостави тези отговорности. 

Столичният общински съвет и специално създадената от мен комисия за решаване на проблемите с Витоша ще сме активни, за да осигурим на столичани това, което заслужават.

А за Борисовата градина?

Както знаете предстои приемането на първия в историята ни Подробен устройствен план за Борисовата градина, изработен по наша поръчка. Конкурсът беше спечелен от най-консервативния проект – без никакво строителство, а точно обратното – с премахване на някои обекти около езерото Ариана, както и Веселото село, Капитолия и др. В същото време нашата цел е да вдъхнем отново живот на някои знакови обекти в Борисовата градина като къпалнята Мария Луиза и Летния театър. Искаме те да заработят отново в рамките на първоначалните си публични функции. Разбирам, че фирмата собсвеник на къпалнята е предприела някакви действия, за съжаление без комуникация с миноритарния собственик Софийски имоти и респективно - Столична община. Затова искам да кажа много ясно на тях и на всички граждани - ремонт и възстановяване на къпалнята – да, ново строителство – не.

А иначе ПУП-а на Борисовата градина е в процес на разработка, на 6-и март бяха дадени препоръките на екипа, спечелил конкурса и след като обществените обсъждания приключат, а те няма да са едно и две, ще бъде финализиран. Надявам се това да се случи до края на тази, началото на следващата година. 

Как върви работата по бившия мавзолей и превръщането му галерия?

Според мен идеята това място да се използва за изкуство е страхотна и ние преди месец гласувахме бившият мавзолей да стане филиал на Софийска градска художествена галерия, която е една от най-притегателни културни обекти в столицата. Между другото нашата галерия притежава най-голямата колекция в България и е единствена с действаща програма за откупки. Така че тя е идеалният мениджър за това нова културно пространство.

Считам, че за да се случи това, и сме го записали в решението си, е нужно да се направи конкурс, който да осмисли не само вътрешните пространства като организация и функция, но и външните, за да е видим и привлекателен входа на музея, заедно с това да се проектира и място за бъдещи скулптурни и художествени инсталации. Изключително важно за такива подземия е вентилацията, климатизацията, осветлението, поставянето на генератори и специализирани асансьори. Със своите около 1500 кв. м. подземни галерии и възможност за външни експозиции, както и с историческата си конотация и уникалното си разположение, това пространство има потенциал да се превърне в едно от най-атрактивните места за култура не само в София, но и в Европа.

Кога ще бъде монтирана Бронзовата къща?

Доколкото знам, тя вече пътува и скоро ще започне инсталирането ѝ. Не мога да се ангажирам с конкретни срокове за откриването ѝ, но ще бъде в най-скоро време. От наша страна са одобрени всички проекти, издали сме абсолютно всички разрешения. „Софинвест“ са излели фундамента и сега чакаме елементите.

Акцията с „Бронзовата къща“ ще бъде голямо културно събитие и аз съм сигурен в успеха му.

Можете ли да уверите хората, че използването на RDF отпадъка от Топлофикация-София ще е безвредно. 

Не аз, а европейската практика трябва да ги убеди. В момента в Европа действат над 300 подобни инсталации. Някои от тях работят успешно от години, други са чисто нови. Някои са в периферията или извън градовете, други са в самия център. Например инсталацията във Виена е в центъра, а в Копенхаген – до кралския дворец.

Между другото датската компания Ramboll, която е разработила нашия проект, е автор и на проекта в Копенхаген, както и на още над 20 подобни съоръжения в цяла Европа. Вероятно хората не са запознати, но еконормите в Скандинавските страни са по-високи от тези на Европейския съюз, така че фирмата-консултант е работила с грижа за опазването на околната среда в българската столица. Въпреки всички спекулации напоследък и опитите темата да се употреби за политическа легитимация, хората трябва да знаят следното – тази съвременна инсталация ще замени стари мощности и общият резултат ще е чувствително намаляване на вредните емисии. Освен това чрез нея ще се затвори напълно цикъла по оползотворяване на отпадъците в София. 

Съгласете се, че само за седем-осем години София се превърна от милионен град с огромен проблем с боклука и преливащо сметище в модерен град, който обработва 100% от отпадъка си и го превръща в ресурс.

Какви са ползите от инсталацията за изгарянето му, как това ще се отрази на цените на парното? 

Изграждането на инсталацията ще позволи да се диверсифицира горивната база на „Топлофикация София“. Това означава, че ще се използва по-малко природен газ за производството на топлинна и електрическа енергия, следователно, ще се намалят разходите за закупуване на гориво. При сегашните цени на природния газ над 80% от цената на топлинната енергия всъщност е стойността на синьото гориво. Ако инсталацията за оползотворяване на модифицирано твърдо гориво (RDF) беше налична сега, това би довело до намаление с около 6% на цената на топлинната енергия.

Според експертите на фирмата-консултант финансовите преимущества, които ще получи „Топлофикация София“ от експлоатацията на инсталацията са няколко: икономия на около 15-18 млн. евро годишно от икономията на 65 000 хил. куб. м природен газ; спестяване на близо 110 000 т. емисии въглероден диоксид на стойност от 2,3 млн. лв.; допълнително ще бъдат произведени 50 МВтч високоефективна електроенергия на стойност 4,5 млн. евро. 

Вижда се, че не може да има проблем с обслужването на заема за изграждане на инсталацията, защото икономическата полза значително надхвърля вноската по дълга. Да не говорим за екологичните ползи за столичани.