OffNews.bg

Защо някой иска да провали тол системата?

След като българската държава взе решение за изграждане на модерна система за събиране на пътни такси и използването на приходите от нея за инвестиции в нова инфраструктура, АПИ обяви обществена поръчка за доставка на тол система. 

Инвестициите в инфраструктура са доказан метод, допринасящ за просперитета на държавата и нейните граждани. Ако изграждането на електронна система за събиране на пътни такси е „лесна задача“, както различни ИТ експерти многократно зявяват, то тогава никое далновидно правителство (в Европа и по света) няма да провежда тежки общественни поръчки и да отделя бюджетни средства, за да избере възможно най-добрия кандидат, който да изгради тол системата на съответната държава. В продължение на много години българската държава оценява и анализира, консултира се с други страни с вече изградени тол системи, за да се поучи от техния опит и добри практики. Резултатът беше обяваването на обществена поръчка, която за тези които имат опит в изграждането на тол системи беше с ясно дефинирано техническо задание. Шест компании подадоха оферти. След техническа оценка на офертите 4 от кандидатите бяха дисквалифицирани заради „несъответствия в техническите предложения и неотговаряне на минимално изискуемите параметри на системата“. От двете класирани компании, компанията, на която беше присъдена максималната възможна оценка на техническото решение и с най-ниска предложена цена беше обявена единодушно за победител. Това не е фалшива новина, а официална, публична информация, до която всеки гражданин има свободен достъп.

Капш - компанията, която спечели търга, има над 125 години професионален опит в сферата на иновативните технологии, доставила е една от първите национални тол системи в Европа, изгради още 5 от националните тол системи в Европа и реализира над 30 тол проекта на 5 континента.
Когато става дума за сигурността и справедливо таксуване на потребителите, опитът трябва да бъде от решаващо значение.

През последните няколко месеца в медиите се появиха статии с неверни и откровено абсурдни твърдения, тиражирани от компания без никакъв опит в изграждането, доставката или оперирането на каквито и да било системи за таксуване на пътища. Като правило Капш не коментира фалшиви и непотвърдени твърдения, особено от фирми, които не са разбрали изискванията на тръжната документация, не са направили дори „предложение за реализация на електронно обслужване на клиенти по интернет“, които са дисквалифицирани и които или отказват или просто не могат да разберат изискванията на държавата към всеки, който желае да свърже своята система към тол системата на АПИ, за да стартира продажби на електронни винетки.

Трябва да се разбере, че не е отговорност или задължение на никоя компания да оказва техническа помощ на трета страна особено, ако така наречените „местни специалисти“ по тол системи считат, че тяхното „решение“ ще подобри тол системата. Изграждането и оперирането на тол система е строго специализирана дейност. Процесът зависи не само от заложената технология, но и от правната рамка, ефективност и съвместна работа на възложителя и изпълнителя, и не на последно място значение има и опита на екипа.

Идва моментът, в който всеки индивид и всяка компания трябва да се бори за истината и не може да приеме абсолютно неверни твърдения и абсурдни конспирации, както и неверни числа или очевидни измислици. Твърдения, като това че тол системата не е собственост на държавата или че някой се опитва да открадне тол системата и дори и пътищата на България. Тези твърдения са толкова абсурдни, че и дете може да се усъмни в тях. За това се питаме какво стои зад тези фалшиви новини? Каква е целта на тези атаки?

Каква стратегия стои зад тези абсурдни обвинения? Може би целят да се създаде недоверие между доставчика на тол системата, властите, медиите и гражданите, в опит да се провали тол системата? Надявайки се тайно, че ще има нов търг? Или пък да се притисне ръководството на държавата за гарантиране на други сделки и отстъпки?

Истината е, че на 16 август България ще има работеща тол система, така както е предвидено в договора и според клаузите, изискванията и крайните срокове в споразумението подписано с АПИ.

Истината е, че системата принадлежи на Българската държава и ще спомогне в бъдеще за просперитета на нацията. Защо някой изобщо би искал да провали тол системата?

Б. ред. - Текстът е позиция на компанията "Капш", която изгражда тол системата у нас.