OffNews.bg

Десетки нови археологически обекти разкрити на пътя на "Южен поток"

Разнообразие от обекти от различни исторически епохи са открили археолозите, проучващи трасето на бъдещия газопровод "Южен поток". Това съобщи пред OFFNews директорът на археологическия институт към БАН доц.д-р. Людмил Вагалински.

Предварителното проучване вече е приключило, обяви той. Точните резултати - брой, вид и местонахождение на обектите, обаче ще бъдат обявени едва след като с тях се запознае "Газтек" -  фирмата, отговорна за изграждането на българския участък от тръбата, каза Вагалински.

Сред обектите в 540-километровото българско трасе на тръбата има както праисторически обекти, така и обекти от късното Средновековие и Възраждането. Праисторически жилища и селища - от неолита (новокаменната епоха) и халколита (каменно-медната епоха) са открити основно в западната част на страната. Сред другите новооткрити места са римски и предримски (тракийски) села, римски вили, надгробни могили , както и средновековни селища от Първото българско царство.

Повечето находки са нови, а при друга част са детайлизирани координатите. Вероятно не всички ще минат цялостно проучване, посочи археологът.

Тепърва ще се определи и срокът за детайлното проучване на обектите. "Бързо ще трябва да се реши, защото и инвеститорът бърза. При всички случаи започваме рано през пролетта, веднага след като се стопи снегът.", каза доц. Вагалински.

"За пореден път си свършихме работата в срок. Работихме с 8 екипа по цялата дължина на трасето и заради хубавото време, приключихме", каза шефът на археолозите. Той обяви, че е проверил и проучвателните работи по магистрала "Хемус" (участъкът Шумен - Белокопитово) и по думите му, те също текат по график.

Тъкмо този участък на "Хемус" беше една от ябълките на тазгодишния раздор между министъра на регионалното развитие Лиляна Павлова с археолозите. Министърът набеди учените, че бавят строежа, с което България рискувала да загуби пари от еврофондовете. Същевременно премиерът Бойко Борисов унижи археолозите, проучващи край магистрала "Струма", нареждайки им да вдигат "керемидите" до пролетта, за да дадат път на строителите. "За участъка Шумен - Белокопитово сме дали още през 2007 г. точен разчет за проучвателните работи - за нужното време и средства. Оттогава до 2011 г. сме заливали с писма правителството и едва миналата година бяха отпуснати средства. Същото се случва и при магистрала "Струма", където от 2007 г. сме посочили 15 обекта, а досега са финансирани точно 3. Ние все пак изпълняваме закона!"

Към намаляване на археологическите "пречки" пред инфраструктурното строителство са насочени и сега обсъжданите промени в Закона за културното наследство, припомни Вагалински.