Намеренията на правителството да даде зелена светлина за развитието на проекта за АЕЦ "Белене" са обсъдени на последното заседание на кабинета в сряда.
Тогава енергийният министър Теменужка Петкова е представила доклад с възможните варианти за развитие на проекта. Най-негативният от тях бил този, при който държавата не предприеме нищо. По определението на премиера Борисов това означавало да се "изхвърлят на боклука" вложените до момента близо 3 млрд. лв., което не било държавнически подход. Вицепремиерът Валери Симеонов пък определя този вариант като "малко КТБ-ейбско", с което Борисов се съгласява.
Вторият вариант, който бил невъзможен, защото се изисквало разрешение от руска страна, е оборудването да се продаде. При този вариант държавата щяла да си върне "жълти стотинки".
Единстеният работещ вариант е да падне мораториумът и да се търси стратегически инвеститор.
Стенограма от заседанието на Министерския съвет на 16 май 2017 г.:
Точка 38
Доклад за одобряване на конкретни предложения, свързани с възможностите за реализация на активите по проекта за изграждане на АЕЦ „Белене“, в т. ч. и отделяне на активите и пасивите за проекта в отделно юридическо лице
БОЙКО БОРИСОВ: Петкова!
ТЕМЕНУЖКА ПЕТКОВА: Уважаеми господин премиер, уважаеми колеги, на 2 март тази година Българският парламент със свое решение възложи на министъра на енергетиката в срок до 30 юни 2018 година да разработи и внесе в Народното събрание конкретни предложения, свързани с възможността за рационално използване на активите за изграждане на Атомната електроцентрала „Белене“, както и да предприеме действия за отделяне на активите и пасивите в отделно дружество.
В изпълнение на решението на Народното събрание в Министерството на енергетиката беше създадена работна група и тя включва експерти както от министерството, така и от Българския енергиен холдинг, Националната електрическа компания, АЕЦ „Козлодуй“ и Държавно предприятие „Радиоактивни отпадъци“. Задачата на работната група беше да направи анализ и да направи конкретни предложния, свързани с изпълнението на решението на Народното събрание.
Към настоящия момент работната група приключи своята работа и представи доклад. В рамките на този доклад е направен един много обстоен анализ на проекта, в това число кратка история, състоянието на проекта към настоящия момент, състоянието на оборудването, което, както знаете беше платено през 2016 година по силата на решението на Международния търговски арбитраж, платено, доставено и вече изцяло на 100% оборудването на площадката на АЕЦ „Белене“.
Вариантите, които колегите сме разработили и вариантите, които предлагам днес на Вашето внимание са няколко.
Първият вариант е свързан с опцията, която хипотетично съществува и тя е да не се предприема нищо във връзка с този проект, а просто да зачеркнем, така да се каже, тези три милиарда, които са платени до настоящия момент, но все пак това са парите на българските данъкоплатци и да не предприемаме никакви действия…
Ако има някакъв позитив в този вариант, той е единствено и само в това, че просто прекратяваме всякакви действия по този проект, но негативите, за съжаление, са много повече. На първо място, те са свързани с това, че всичките разходи, които са извършени до момента, на практика трябва да бъдат отписани и отразени в загуба. Това, от своя страна, ще доведе до сериозни финансово икономически проблеми в Националната електрическа компания и възможност за нейната декапитализация. Това ще повлияе абсолютно негативно и на Българския енергиен холдинг в рамките на консолидирания отчет и финансово-икономическите ефекти биха били много сериозни за целия енергиен сектор в държавната енергетика.
На второ място, такава опция би криела рискове и от гледна точка на енергийната сигурност, тъй като анализите, които са направени и от Електроенергийния системен оператор, анализите, които са направени от Българската академия на науките, свързани с необходимостта от нови мощности не само в България, но и в целия регион, показват, че в бъдеще ще има такава потребност. Това, разбира се, е продиктувано и до голяма степен свързано и с политиката на Европейския съюз по отношение на големите горивни инсталации. Така че, всички тези фактори трябва да бъдат отчетени и да не се предприеме нищо във връзка с оборудването – това би бил наистина най-негативният сценарий.
Смятаме, че недостатъците по отношение на този вариант са много и поради тази причина не препоръчваме такъв вариант и в доклада ясно е заявено това.
Вторият вариант, който е разгледан, е свързан с възможността оборудването с дълъг цикъл на производство да бъде продадено на трето лице. Този вариант на анализа показва, че е много трудно осъществим или ако се осъществи, той би приключил с доста сериозни загуби, тъй като по никакъв начин не бихме могли да възстановим размера на разходите, които са извършени до момента във връзка с този проект. Така че, по отношение на този вариант също смятаме, че не би бил удачен.
Третият вариант, който разглеждаме е…
БОЙКО БОРИСОВ: А да не говорим, че да се препродадат трябва решение и на руската страна, на производителя.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
12435
5
22.05 2018 в 20:59
12860
4
22.05 2018 в 19:39
17444
3
21.05 2018 в 15:29
5745
1
21.05 2018 в 14:10
Последни коментари
WSJ: Руска зенитна ракета е свалила азербайджанския самолет
Алфа Рисърч: Българинът е оптимист за личното си благо, но не и за това на държавата
WSJ: Руска зенитна ракета е свалила азербайджанския самолет
Фалстарт на ски сезона: Боровец без ток, Витоша недостъпна заради непочистени пътища
WSJ: Руска зенитна ракета е свалила азербайджанския самолет