Много добри резултати, но и известен спад в уменията на българските четвъртокласници по четене регистрира Международното изследване на уменията за четене PIRLS, проведено през 2021 г. В годината в COVID пандемия, когато се наложи онлайн обучение, 10-годишните ни ученици постигат средно 540 точки - с 12 по-малко от 2016 г., когато беше предишното издание на PIRLS. То се провежда на всеки 5 г.
Резултатите оповести днес Министерството на образованието и науката. Национален координатор на изследването за България е Центърът за оценяване в предучилищното и училищното образование към МОН. Проучването в България обхваща 4043 четвъртокласници от 151 училища в страната, техните 212 учители и 4037 родители.
Въпреки понижението резултатите на България за нивото на обучение в началната степен на образование традиционно са много добри. Страната ни се нарежда на девето място сред 57-те включени страни и е много над средното ниво (500 т.). Преди нас са Сингапур, Хонконг, Руската федерация, Англия, Финландия, Полша, Тайван и Швеция. Равен на нашия е резултатът на Австралия и Чехия.
Първенецът Сингапур е с 587 точки. Градът държава е сред малцината, отчели подобрение на резултатите въпреки изолацията на децата и онлайн обучението им и измества от челната позиция Русия, която я заемаше през 2016 г., но оттогава насам резултатите ѝ се влошават. Останалите с подобрение на резултатите в годината на COVID са Франция и Хонконг.
PIRLS измерва способностите на децата да разбират съдържанието на различни текстове като използват набор от познавателни процеси. Изследването се фокусира върху двете основни цели при четенето на учениците във и извън училище: четене с разбиране (художествени текстове) и извличане и използване на информация (научно-популярни текстове).
PIRLS използва международни сравнителни равнища на способностите като разделя способностите на учениците спрямо четири точки от скалата на постиженията, наречени международни сравнителни равнища на способностите: напреднало равнище (625 точки); високо равнище (550 точки); средно равнище (475 точки); ниско равнище (400 точки).
Напредналото равнище включва компетентности, които не са обхванати или са слабо обхванати от учебното съдържание до и за съответния клас и се очаква само малка част от учениците да го достигнат. Високото равнище (550 точки) е това, което повечето ученици би трябвало да са достигнали, а ниското (400 точки) е това, което всички ученици би трябвало да са достигнали.
През 2016 г. 19% от четвъртокласниците ни са били на напреднало равнище, а през 2021 г. - 16%. По този показател сме пети след Сингапур, Хонконг, Русия и Англия. Високо равнище (550 т.) са постигнали 49% от учениците при 55% през 2016 г., средно (475 т.) - 78% при 83% за 2016 г. Децата на ниско равнище (400 т.), които не разбират какво четат, се увеличават от 5 на 7%.
Към изследването са разработени няколко въпросника, които се стремят да изучат контекста, в който учениците развиват уменията си за четене – семеен, социален, училищен и този в класната стая: въпросник за ученика, въпросник за родителите, въпросник за учителя и въпросникът за директора. Данните сочат, че 80% от българските ученици учат в училища без проблеми с дисциплината и сигурността и имат постижения от 549 точки. В училища с проблеми в дисциплината и сигурността, според директорите им, учат 4% от българските четвъртокласници. Те постигат средно 458 точки или с 91 по-малко.
Образователните възможности в семейството имат най-голям ефект върху резултатите на българските четвъртокласници. Компонентите, които изграждат скалата на образователните възможности в семейството, са броят на книгите, включително детските, у дома, образованието и професионалната заетост на родителите. Тази скала е формирана от отговорите на родителите. Учениците са с „много възможности“, ако средно имат у дома повече от 100 книги, повече от 25 детски книги, поне един от родителите им има висше образование и поне един работи от тях като специалист или професионалист.
Учениците са с „малко възможности“, ако средно имат 100 или по-малко книги у дома, 25 или по-малко детски книги, двамата им родители нямат по-високо от средно образование и не работят като специалисти или професионалисти.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
мнение от IP
Граждански организации против западни дипломати да се срещат с Пеевски
мнение от IP
Недопустимо е магистър да взима колкото хигиенист, каза председателят на Съвета на ректорите
kokoto
Проверяват 40 души за строителни измами във Варна, четирима са задържани
мнение от IP
Доказано ли е, че Земята е кръгла: как се съсипва една обществена телевизия