Шефът на НЗОК: От понеделник стартираме мобилно приложение за оценка на здравната помощ

OFFNews Последна промяна на 09 юни 2020 в 10:31 852 0

От понеделник ще заработи официално мобилно приложение за оценка на здравната помощ от пациента. След като той получи съответното лечение, може да го оцени, а ние да го видим, това съобщи по БНТ директорът на НЗОК проф. Петко Салчев.

Той уточни, че приложението в момента е в тестов режим, безплатно е и изисква попълването на минимално количество данни. Според Салчев по този начин не може да се влияе върху качеството на здравните услуги, но може да бъдат констатирани проблемните места.

Той каза още, че всеки месец ще бъдат публикувани обобщените данни по региони. За качеството на здравните грижи на БЛС ще бъде предложено да се преразгледат алгоритмите за лечение - да не са толкова сложни и да има оценъчни скали дали са постигнати целите на лечението. Така по думите му ще бъде подобрен контролът върху клиничните пътеки.

Според проф. Салчев е справедливо тези, които предоставят по-добро качество на здравните услуги, да бъдат стимулирани и даде пример с бонус маус системата, която функционира в някои страни.

Шефът на НЗОК категорично отрече да има злоупотреби с парите за лечение на COVID-19

"Не може да стане източване на Касата заради коронавируса. До края на май са платени – над 1 млн и 300 лв. за хоспитализираните пациенти. Ние получаваме данни от всички лечебни заведения на ежедневна база, категорично не е имало злоупотреба. Не така стоят нещата с контрола в извънболничната първична и специализирана помощ, където отчетите са на месечна база", уточни проф. Салчев.

По думите му, ако искаме да вкараме електронната рецепта и електронното направление в действие, извънболничната помощ трябва да започне ежедневно отчитане, както всички останали звена, за да може да се работи в реален режим.

Мит е, че санаториуми са работили на пълни обороти по време на извънредното положение. В първия месец, когато дейността беше наполовина прекратена, имаше такива лечебни заведения, но в следващия месец имаше пълно затваряне и затова бяха взети мерки да бъдат компенсирани по някакъв ред, каза още шефът на НЗОК.

Той коментира и проблема със заплащането на тестове за COVID-19 от пациенти при постъпване за болнично лечение:

"Тестовете са извън клиничната пътека за коронавирус, затова беше решено да се заплащат от НЗОК, но само ако са с направление от РЗИ. Отговорът на МЗ беше категоричен, че болниците нямат право да задължават пациентите да си плащат тестовете. Ако една клинична пътеки е 4000 лв. дали е толкова трудно на болницата да отдели 120 лв, колкото казват, че струва един тест? Така или иначе при прием на пациент това е част от лабораторната дейност", каза проф. Салчев.

Той допълни, че през месец април, когато беше най-сложният период, приемът на пациенти е спаднал с около 25-30%, но за този месец вече има увеличение на обемите в болниците и 114% изпълнение на дейностите спрямо предишния. По думите му има компенсиране, пациентите се връщат, страхът от заразата е преодолян.

Не смятам, че месец и половина може да доведе до драстични ситуации, болниците ще трябва да реорганизират така дейността си, че да приемат всички, които са отложили лечението си. На Запад и без коронавирус се чака по месец и половина-два за планов прием в лечебно заведение, коментира управителят на НЗОК.