Проблем с е-рецептурните книжки - аптеките останаха без достъп до тях

От НЗОК увериха, че временните затруднения няма да се отразят на плащанията към аптеките и няма да им бъдат налагани санкции, ако продължат да обслужват пациенти без ЕРК

Янка Петкова Последна промяна на 02 юли 2021 в 15:49 1333 0

Аптеките не могат да обслужват пациенти с електронни рецептурни книжки (ЕРК), тъй като Персонализираната информационна система на НЗОК не работи. Това съобщи пред OFFNews магистър-фармацевт Симеон Георгиев.

Е-рецептурните книжки влязоха в употреба вчера (1 юли). Според информацията от НЗОК всички данни от хартиения вариант трябва да бъдат пренесени в електронния от личните лекари и рецептите да се изпълняват само от тях. Изключение се прави само за хартиени рецепти за лекарствени продукти, медицински изделия и диетични храни, издадени преди 01.06.2021 г. и за всички издадени електронни рецепти преди да бъде въведена ЕРК (преди 01.07.2021 г.). От Касата предупредиха също, че е възможно да възникнат технически проблеми, които ще бъдат отстранявани до 15 юли.

Техническите проблеми са факт, по думите на Симеон Георгиев. Той съобщи, че до обяд през вчерашния ден е бил адаптиран софтуерът на всички аптеки и дори са изпълнявали рецепти от електронни рецептурни книжки. Днес обаче има проблем, заради който по никакъв начин не можа да се комуникира с персонализираната информационна система на НЗОК. По думите на фармацевта системата генерира невалидни номера на книжките, още при създаването им от общопрактикуващите лекари и това блокира достъпа до документите. 

"Не можем да проверим в тези рецептурни книжки какви диагнози са заверени на всеки пациент. На практика не можем да му дадем лекарствата. Свързах се лекари както от София, така и от провинцията и те не знаят какво да правят. Някакъв тотален хаос е", разказа Георгиев.

По думите му пациентите, които днес трябва да си получат лекарствата, ще останат без тях. В аптеките не знаят как да работят, нямат информация за това, което се случва, и връщат хората.

"Реално погледнато, под 1% са хората, които вчера и днес ще си извадят нови рецептурни книжки и тепърва ще трябва да заверяват диагнози и т.н. Знам, че има поставен срок до 15 юли за отстраняване на подобни проблеми, но НЗОК има изисквания към нашите софтуери. Когато се прави съответната контрола и проверка на данни за конкретния пациент и не се откриват такива данни, нашите софтуери да не позволяват изпълнение на рецепти. Ние не можем да ги даваме, това е по-старо заложено изискване от тях към нашите софтуери и съответно не можем да работим", обясни Симеон Георгиев.

След запитване до НЗОК от фонда публикуваха разяснение:

Стартирането на всяко нововъведение неминуемо е съпътствано от различни по своята същност проблеми, обхващащи участниците в процеса. Дигитализацията на този сложен процес (електронна рецепта, електронна рецептурна книжка и протоколи) е свързано с работата на общопрактикуващите лекари и специалистите, аптеките, РЗОК, пациентите и софтуерните компании.

В тази връзка НЗОК е създала необходимата организация за отстраняване на възникналите проблеми от техническо естество с медицинския или аптечен софтуер до 15.07.2021 г.

Отчитайки възникналите неудобства при въвеждане на електронната рецептурна книжка, НЗОК уточнява, че затрудненията няма да се отразят на начина на плащане и договорните партньори няма да бъдат санкционирани. Рецептите, предписани и отпуснати в съответствие с НРД за медицинските дейности 2020-2022 и договора с аптеките, ще бъдат заплатени.

НЗОК заявява, че въвеждането на електронна рецептурна книжка не трябва да затруднява осигуряването с лекарствени продукти на здравноосигурените лица.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови