Аптеките не могат да обслужват пациенти с електронни рецептурни книжки (ЕРК), тъй като Персонализираната информационна система на НЗОК не работи. Това съобщи пред OFFNews магистър-фармацевт Симеон Георгиев.
Е-рецептурните книжки влязоха в употреба вчера (1 юли). Според информацията от НЗОК всички данни от хартиения вариант трябва да бъдат пренесени в електронния от личните лекари и рецептите да се изпълняват само от тях. Изключение се прави само за хартиени рецепти за лекарствени продукти, медицински изделия и диетични храни, издадени преди 01.06.2021 г. и за всички издадени електронни рецепти преди да бъде въведена ЕРК (преди 01.07.2021 г.). От Касата предупредиха също, че е възможно да възникнат технически проблеми, които ще бъдат отстранявани до 15 юли.
Техническите проблеми са факт, по думите на Симеон Георгиев. Той съобщи, че до обяд през вчерашния ден е бил адаптиран софтуерът на всички аптеки и дори са изпълнявали рецепти от електронни рецептурни книжки. Днес обаче има проблем, заради който по никакъв начин не можа да се комуникира с персонализираната информационна система на НЗОК. По думите на фармацевта системата генерира невалидни номера на книжките, още при създаването им от общопрактикуващите лекари и това блокира достъпа до документите.
"Не можем да проверим в тези рецептурни книжки какви диагнози са заверени на всеки пациент. На практика не можем да му дадем лекарствата. Свързах се лекари както от София, така и от провинцията и те не знаят какво да правят. Някакъв тотален хаос е", разказа Георгиев.
По думите му пациентите, които днес трябва да си получат лекарствата, ще останат без тях. В аптеките не знаят как да работят, нямат информация за това, което се случва, и връщат хората.
"Реално погледнато, под 1% са хората, които вчера и днес ще си извадят нови рецептурни книжки и тепърва ще трябва да заверяват диагнози и т.н. Знам, че има поставен срок до 15 юли за отстраняване на подобни проблеми, но НЗОК има изисквания към нашите софтуери. Когато се прави съответната контрола и проверка на данни за конкретния пациент и не се откриват такива данни, нашите софтуери да не позволяват изпълнение на рецепти. Ние не можем да ги даваме, това е по-старо заложено изискване от тях към нашите софтуери и съответно не можем да работим", обясни Симеон Георгиев.
След запитване до НЗОК от фонда публикуваха разяснение:
Стартирането на всяко нововъведение неминуемо е съпътствано от различни по своята същност проблеми, обхващащи участниците в процеса. Дигитализацията на този сложен процес (електронна рецепта, електронна рецептурна книжка и протоколи) е свързано с работата на общопрактикуващите лекари и специалистите, аптеките, РЗОК, пациентите и софтуерните компании.
В тази връзка НЗОК е създала необходимата организация за отстраняване на възникналите проблеми от техническо естество с медицинския или аптечен софтуер до 15.07.2021 г.
Отчитайки възникналите неудобства при въвеждане на електронната рецептурна книжка, НЗОК уточнява, че затрудненията няма да се отразят на начина на плащане и договорните партньори няма да бъдат санкционирани. Рецептите, предписани и отпуснати в съответствие с НРД за медицинските дейности 2020-2022 и договора с аптеките, ще бъдат заплатени.
НЗОК заявява, че въвеждането на електронна рецептурна книжка не трябва да затруднява осигуряването с лекарствени продукти на здравноосигурените лица.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)