Висшият съдебен съвет единодушно отхвърли промените в Наказателно-процесуалния кодекс и в Закона за съдебната власт, с които се въвежда фигурата на независим прокурор, разследващ главния държавен обвинител. Измененията не отговарят на препоръките на ЕСПЧ, на Венецианската комисия и на решението на Конституционния съд, се аргументира Пленумът на ВСС.
ВСС дава за пример решението на съда в Страсбург по делото „Колеви срещу България“, където се казва, че на практика главният прокурор у нас не може да бъде разследван. Заради това е необходима прозрачна процедура, ако главният прокурор бъде обвинен по време на мандата си в тежко престъпление. Cпopeд ECΠЧ пoд eфeĸтивнo paзcлeдвaнe трябва дa ce paзбиpa тaĸoвa, ĸoeтo дa пpoтeчe c нeoбxoдимaтa бъpзинa, eфeĸтивнocт и нeзaвиcимocт и пpи дocтaтъчeн oбщecтвeн нaдзop.
"Законопроектът, макар да предвижда създаването на нова фигура на "прокурор по разследването срещу главния прокурор" не дава отговор на поредица от въпроси, свързани с неговия статут или съдържа противоречива регламентация за правното му положение. Систематичното място на прокурора по разследването е в глава шеста на ЗСВ, в структурата на прокуратурата, част от която е и той; в глава девета от ЗСВ „Статут на съдиите, прокурорите и следователите“ не е уредено правното положение на прокурора по разследването срещу главния прокурор, като логично е недоумението с какво ще бъде ангажиран той в рамките на предоставения му мандат при липса на данни за извършени от главния прокурор престъпления; процедурата по избор е сходна с тази за избор на председателите на ВКС, ВАС и главния прокурор, а дисциплинарната отговорност и основанията за предсрочното му освобождаване с тези на член на ВСС", е аргументът на кадровиците.
Освен това има празнота по въпроса как ще работи този прокурор – дали сам или с екип, ще има ли самостоятелен ресурс. Не е ясен и механизмът на извършване на разследването.
ВСС се позовава на становище на Венецианската комисия от декември 2019 г., в което се казва, че "cъщecтвyвa възмoжнocт нeдocтaтъцитe нa мexaнизмa зa paзcлeдвaнe нa глaвния пpoĸypop дa бъдaт пpeoдoлeни, aĸo дeлaтa, cвъpзaни c него, ce oттeглят oт юpиcдиĸциятa нa oбиĸнoвeнитe cлeдoвaтeли и пpoĸypopи, пoдчинeни нa глaвния пpoĸypop, и aĸo ca пoвepeни нa opгaн или длъжнocтнo лицe, ĸoeтo нe пoлyчaвa yĸaзaния oт глaвния пpoĸypop, ĸoeтo нe дължи нaзнaчaвaнeтo cи нa глaвния пpoĸypop и чиятo пo-нaтaтъшнa ĸapиepa нe зaвиcи дopи в дългocpoчeн плaн oт глaвния пpoĸypop (ĸaтo мaгиcтpaти в ĸpaя нa ĸapиepaтa или дopи пeнcиoниpaнитe пpoĸypopи или cъдии)". Toвa oбaчe нe ce пocтигa c нacтoящия зaĸoнoпpoeĸт.
Според ВСС "не могат да бъдат споделени мотивите на законодателя за неприложимост на възможностите за създаване на ad hoc специален прокурор или резервен списък с ad hoc прокурори. Както е отбелязано в становището на Венецианската комисия, встъпването на такава фигура е целесъобразно доколкото тя ще поеме прокурорски функции в случаите, в които главният прокурор може да бъде замесен в действия, обосноваващи иницииране на разследване. Допълва се, че списък на ad hoc прокурори може да бъде одобрен от ВСС от пенсионирани (или в края на кариерата си) прокурори, следователи и съдии и след това да бъде съставен чрез жребий, когато дойде време и ВСС получи информация относно случая с участието на главния прокурор", казват от ВСС.
В становището е записано още, че "тези предложения не могат да бъдат определени като възрастова дискриминация и действия, обвързани със случайността, доколкото могат да създадат гаранции, че след прекратяването на мандата им такива ad hoc прокурори няма нужда да се връщат към системата на прокуратурата и да станат подчинени на главния прокурор. Подобно законодателно решение би спомогнало и за снемане на функционалния надзор на главния прокурор над прокурора, който го разследва, за времето, през което го разследва", посочват още кадровиците.
Предложеният проект не отчита и решението на Конституционния съд по дело №15/2019 г., в което се казва, че „…Идеята за независим прокурор може да бъде приложена на практика, само ако КС приеме, че монополът на прокуратурата, ръководена от главния прокурор, върху публичните обвинения не е абсолютен и могат да се направят някои изключения от това общо правило за предотвратяване на конфликт на интереси, без да се налагат изменения в конституцията".
"При действащото законодателство разследване срещу главния прокурор може да бъде проведено от всеки прокурор при стриктно спазване разпоредбите на ЗСВ и НПК, като допълнителни гаранции за независимост на водещите разследването могат да бъдат създадени с промени в Наказателно-процесуалния кодекс и устройствения закон, предвиждащи засилване на съдебния контрол в досъдебната фаза на процеса чрез разширяване на неговия обхват върху отказа за образуване на наказателно производство срещу определена категория субекти, включваща и главния прокурор (министри, депутати и членове на ВСС) и правоприлагане на института на временното отстраняване от длъжност (чл. 230 ЗСВ)", заключава ВСС.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Тръмп избра продуцента на неговото реалити ''Стажантът'' за специален пратеник в Англия
Орбан: Унгарската компания MOL иска да купи рафинерията на ''Лукойл'' в Бургас
Вълна от опити за палежи залива Русия
Орбан: Унгарската компания MOL иска да купи рафинерията на ''Лукойл'' в Бургас