Съдът решава какви са правата на пешеходците при пресичане

OFFNews 06 октомври 2016 в 07:54 4999 7

Съдът решава какви са правата на пешеходците при пресичане

Върховният касационен съд (ВКС) ще заседава днес по казуса за правата на пешеходците на пешеходна пътека. Тълкувателното дело беше образувано по искане на главния прокурор Сотир Цацаров, правосъдния министър Екатерина Захариева и председателя на ВКС Лозан Панов. 

Поводът, заради който тримата поискаха уеднаквяване на съдебната практика по случаи с блъснати пешеходци, стана делото за смъртта на Лора Казанлиева от Варна. Момичето беше прегазено от моторист на пешеходна пътека, а присъдата на подсъдимия Диян Станчев беше намалена на 2 години затвор - тогава съдът се произнесе, че пострадалата Лора е "съпричинила" инцидента.

Становището на правосъдното министерство по повдигнатите въпроси е, че не трябва това да намалява наказанието, но понеже има противоречива практика на различните съдилища, ВКС трябва да излезе с тълкувание. Според министър Екатерина Захариева в случая не са необходими законови промени, а само уеднаквяване на съдебната практика. 

"Водачите на МПС често се възползват от правото си на по-силния и това в немалко случаи завършва с фатален изход за пешеходеца", се посочва в искането на председателя на ВКС Лозан Панов. Самият той пострада като пешеходец, малко преди да бъде избран за поста. Като съдия в административния съд Панов стана популярен с решението си, с което обяви като незаконни мобилните камери на КАТ.

Дали окото на един пешеходец е достатъчен уред за измерване с прецизност на скоростта, отдалечеността на превозното средство, шума на двигателя? Нека да добавя, че водачите на МПС, за разлика от пешеходците, все пак са полагали изпит – те трябва да имат по-различни познания, коментира Панов пред журналисти.

На страната на шофьорите застанаха Инспекторатът на ВСС и Висшият адвокатски съвет. 

Според ВАдС правото на пешеходеца да пресича на пътека или на което и да е място не е абсолютно. Той би имал предимство, само ако е заел пътеката правомерно - да се е съобразил със скоростта, посоката на движение и отстоянието на приближаващите коли и да е сигнализирал водача с ръка за намерението си да пресича. Инспекторатът на ВСС също е категоричен - няма как правото на пешеходеца да преминава на пътека или на място със светофар да бъде прието за абсолютно.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    12130

    7

    ds

    06.10 2016 в 11:37

    при това тълкуване на практика няма значение къде пресичаш. да установя зрителен контакт с шофьора - много често предното стъкло е с такъв наклон, че от отразената светлина става като огледало - не виждаш дали въобще има шофьор, камо ли контакт с очи да направиш. и някой знае ли какъв знак с ръка се прави, знаци с ръка съм виждала само от велосипедисти.

    29585

    6

    Izalina

    06.10 2016 в 10:13

    Няма никакво значение какво ще каже съдът, законът или основния ни принцип на мислене "всяка коза за свой крак"

    Всичко опира до манталитет и колегиалност - сиреч в главите ни е

    В не малко държави, само докато стъпи пешеходец на платното и трафикът спира, без значение има или няма пешеходна пътека.
    Както и обратното - в други пешеходците си знаят, че са самоубийци извън определените места и си ползват инстинкта за самосъхранение.

    Тук такъв почти няма.

    13540

    3

    Traqn Savov

    06.10 2016 в 08:55

    Наистина има пешеходци които или изкачат от скрити места, или се хвърлят на метри пред колата, с цел да ти изпробват спирачките дали работят, а и реакциите ти как са..

    Нормално поведение е да застанеш на пешеходна пътека, така че да не пречиш на движението, но достатъчно ясно за да заявиш че искаш да пресичаш, шофьора отсреща ще прецени дали е безопасно да спре, без да се нахака някой отзад, или да спира с триене на гуми..

    Общо взето това за пълното право някой евро малоумник го е измислил сигурен съм, това е един тон ламарина която се движи с 50 километра, еквивалент, все едно пада от три етажна сграда, това не е муха на лайно или на буркан която може да отлети веднага..

    Той шофьора ще направи всичко възможно да спре, ама технически си има лимити возилото, гумите, настилката които не можеш да ги прескочиш....
     
    X

    Заедно с Азов на фронта в Донбас. Нашият кореспондент Горица Радева разказва войната от първо лице