Пешеходецът има предимство на пътека, само ако я е заел правомерно. Това става ясно от становище на Висшия адвокатски съвет (ВАдС) по тълкувателно дело на Върховния касационен съд (ВКС), което беше образувано по искане на председателя на съда Лозан Панов, главния прокурор Сотир Цацаров и министъра на правосъдието Екатерина Захариева, съобщава "Правен свят".
Повод тримата да поискат уеднаквяване на практиката по някои въпроси за престъпленията на пътя стана делото за смъртта на Лора Казанлиева от Варна, която беше прегазена от моторист на пешеходна пътека. В края на март ВКС намали наказанието на Диян Станчев на 2 години затвор. Тогава съдът се произнесе, че пострадалата Лора е "съпричинила" инцидента.
Правото на пешеходеца да пресича на пътека или на което и да е място не е абсолютно. Той би имал предимство само ако е заел пътеката правомерно - да се е съобразил със скоростта, посоката на движение и отстоянието на приближаващите коли и да е сигнализирал водача с ръка за намерението си да пресича, се посочва в становището на ВАдС.
Становището започва със забележката, че абсолютността като правна категория се отнася само и единствено до правото на предимство и не е свързана нито с пешеходеца, нито с мястото на пресичане на платното. "Абсолютното право не е законов термин, а правна категория", посочват адвокатите.
В становището се заключава, че "правото на един участник в движението да премине преди друг през дадено място на пътното платно", то неговото съдържание, винаги предполага правомерно поведение на всички участници в движението.
Според ВАдС тези характеристики определят абсолютния характер на правото на предимство. "Предимството е субективно право и то винаги се свързва с конкретен субект, а не с конкретен обект - мястото и условията където се реализира. Кой субект, кой участник в движението, има право да премине през определена част от пътното платно с предимство пред друг участник в движението, е въпрос на нормативна регулация, спазване на конкретни задължения, като условие и предпоставка за правомерното му упражняване", се посочва още в текста на становището.
Адвокатите посочват, че по правило пешеходците са длъжни да пресичат платното само на пътеки. Но законодателят не е извел правило, че те винаги имат право на предимство пред другите участници в движението, ако преминават по такива.
Така стигат до извода, че пешеходецът би имал предимство, само ако е заел пътеката правомерно и че пешеходецът би трябвало да съобрази пресичането си със скоростта, посоката на движение и отстоянието от приближаващия автомобил, като в случая нямат значение възрастовите особености, житейската зрялост, умствената недоразвитост, болестното състояние, умората и разсеяността на пешеходците. Само при така изброените обстоятелства и задължения пешеходецът може да пресече, става ясно от становището.
"Недопустимо е пешеходците да предприемат внезапно и необмислено пресичане по пешеходна пътека без да сигнализират за намерението, без да се съобразяват с отстоянието на приближаващите МПС, тяхната скорост на движение или в непосредствена близост пред МПС, без да вземат мерки за собствената си безопасност. Затова, ако пешеходецът предприел пресичане по пешеходна пътека в нарушение на изискванията по чл. 32, чл. 113, чл. 114 и чл. 120, ал. 2 от ЗДвП не може да се позовава на предимство. Това негово поведение ще се преценява като възникнала опасност за водача и казусът следва да бъде решаван на плоскостта на чл. 20, ал. 2, изр. 2 ЗДвП, а не по чл. 119, ал. 1 ЗДвП", се посочва още в текста.
Адвокатите заключават, че в закона не е предвидено изискване към шофьорите, които да намалят скоростта си при приближаване на пешеходна пътека или да пропуснат винаги и във всеки момент или случай, независимо от скоростта си на движение, пешеходец, който предприема пресичане по нея.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
12007
27
28.09 2016 в 14:21
12130
26
28.09 2016 в 11:19
и както обикновено - вместо да се внесе яснота в даден казус, той се забатачва още. защо ли не запишат изискване да изпращаме sms-и на шофьорите на идващите автомобили, преди да пресечем?! тогава вече ще е ясно кой има предимство и няма да има казус.
77927
25
28.09 2016 в 10:15
И правилно де, в правилника и листовките така пишеше, спомням си.
12027
24
28.09 2016 в 05:51
Чл. 113. (Изм. - ДВ, бр. 51 от 2007 г.) (1) При пресичане на платното за движение пешеходците са длъжни да преминават по пешеходните пътеки при спазване на следните правила:
1. преди да навлязат на платното за движение, да се съобразят с разстоянията до приближаващите се пътни превозни средства и с тяхната скорост на движение;
2. да не удължават ненужно пътя и времето за пресичане, както и да не спират без необходимост на платното за движение;
3. да спазват светлинните сигнали и сигналите на регулировчика;
4. да не преминават през ограждения от парапети или вериги.
Чл. 114. На пешеходците е забранено:
1. да навлизат внезапно на платното за движение;
2. да пресичат платното за движение при ограничена видимост;
13277
23
28.09 2016 в 00:18
с какво да махам ?
жените с какво ?
и мъжете с какво ?
12519
21
27.09 2016 в 23:49
12014
20
27.09 2016 в 22:55
http://www.code-route.com/reviser-le-permis/environnement/
Това са сайтовете на ЗДвП на Франция и Великобритания, които знае езици да чете, а за тези, които не знаят. И в двете държави пише едно и също - ПЕШЕХОДЦИТЕ ТРЯБВА ДА СЕ СЪОБРАЗЯВАТ С ПЪТНАТА ОБСТАНОВКА. В нито един закон не пише, че пехотинците са с предимство, и че водачите задължително трябва да им дават такова.
Последни коментари
1215
Наглост: BMW спря пред ''Свети Седмочисленици'' в София
Октим
Валентин Тончев: Всички власти са на Пеевски, Главчев му е гумен печат
dolivo
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара
БотоксПутю
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
1215
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)