Linde MH - технологията на водородната горивна клетка

Последна промяна на 13 август 2019 в 17:33 1191 0

Какво бихте казали, ако можехте да презареждате мотокарите във вашия склад само за три минути и без емисии по време на експлоатация? Макар и да звучи невероятно, всъщност това са двете основни характеристики на иновативната технология горивна клетка.

На какво гориво да се задвижват всички мотокари Linde и изобщо цялата складова техника, обаче е въпрос, който обхваща още много допълнителни условия. Колко е необходимото пространство за зареждане, какви са енергийните разходи, налице ли е екологична съвместимост и др. Всички тези неща обуславят една тенденция, която тепърва ще се развива, а именно подмяната на оловно-киселинните батерии с кари с горивни клетки.

Има вариант, при който горивните клетки са включени в допълнение към литиево-йонните батерии. Linde Material Handling е първият производител, започнал да проучва тази технология и да разработва готови за употреба решения от 2000 г насам. Това дава възможност на логистичните компании да се възползват от тази технология, ориентирана към бъдещето.

Как работят горивните клетки?

Горивните клетки функционират подобно на батериите, което означава, че енергията се генерира от химическа реакция. Основната разлика: В горивната клетка, водородът и кислородът реагират за производство на електричество, топлина и вода. Този процес се нарича също „студено изгаряне“ и има някои предимства, но и технически предизвикателства.

Linde решава предизвикателствата заедно с технологичните си партньори, а техен представител за България е Мотокар Сервиз. Например, генерираната топлина се разсейва от вентилатор. В допълнение, допълнителна литиево-йонна батерия в тази хибридна система гарантира, че производителността ще се запази максимална. Батерията се захранва от регенерираната спирачна енергия. Това означава, че нищо не пречи на ежедневната употреба в логистиката и няма прекъсвания. Напротив, технологията има някои удивителни свойства, които имат траен ефект при приложението ѝ в карите.

Кои са предимствата на водородната технология?

1. Бързо зареждане - Горивните клетки се пълнят с водород само за три минути. Това увеличава наличността на превозните средства - голямо предимство при работата на смени;

2. По-ниски разходи - Цената на водорода е паднала значително през последните години. Освен това, производителността се увеличава поради премахването на отнемащите време смени на батериите и кратките периоди на зареждане;

3. Безопасност - Когато не се налага да се подменят батериите и няма досег с киселини, нивото на безопасността се увеличава;

4. Почистването - Горивните клетки са по-чиста алтернатива от оловните акумулатори. Това ги прави подходящи за използване в хигиенно-критични сектори, катофармацевтичната и хранително-вкусовата промишленост;

5. По-дълъг живот - Горивните клетки имат среден експлоатационен живот от 10 000 работни часа. Това намалява разходите по жизнения цикъл на карите и въздействието имвърху околната среда;

6. Не заемат много място - Тази технология не включва станции за зареждане. Инфраструктурата за зареждане с водород може да бъде реализирана по начин, който спестява пространство;

7. Екологична технология - "Студеното горене" произвежда само водни пари и топлина. Водородът може да се произвежда по екологично съобразен начин - например от регенеративни източници като биогаз. Това намалява емисиите на CO2;

8. Съвременна енергийна система - Компаниите все повече поемат отговорност за въздействието си върху хората и околната среда. Горивните клетки имат важен принос в тази област и това се забелязва и от клиентите.

Кои са най-добрите приложения?

Подходящи са за работа на смени, защото елиминират необходимостта от смяна на батериите и се зареждат с гориво много по-бързо от останалите видове. Подходящи са за хранително-вкусовата и фармацевтичната промишленност. В тези браншове, хигиенните изисквания играят огромна роля. В сравнение с оловно-киселинните батерии, горивните клетки премахват възможното замърсяване с киселини или други химикали.

Карите с горивни клетки са подходящи и за автомобилната индустрия. Това е един бранш, където има високи нива на натоварване. Точно заради това е нужно да разполага със складова техника, която да работи безотказно, да издържа на натоварване и да отнема много малко време за зареждане, за да се оптимизира процесът максимално.

И на последно място, но не и по важност, горивните клетки са подходящи за използване дори и в тесни помещения. Това място, което по принцип би било заето от станция за зареждане, при липсата на такава, може да се използва за други неща и да се усвои от работния процес. Енергийната система с ниски емисии предпазва и въздуха в помещението, особено важно е това при тесни пространствени условия.

Проучване с BMW Group потвърждава икономическата ефективност на карите с горивни клетки

Linde Material Handling разчита на силните си и опитни партньори за разработването на кари с горивни клетки. Под името "H2IntraDrive" през 2013 г. беше започнато цялостно проучване на икономическите и техническите възможности заедно с BMW Group и Катедрата по логистика на материалите в Техническия университет в Мюнхен. За тази цел във фабриката на BMW в Лайпциг, бяха използвани мотокари с водородно задвижване - за повече от 20 000 работни часа. Резултатът: съвместно разработеното водородно задвижване вече се предлага на пазара и може да се използва за намаляване на разходите, при определени условия. Като цяло, технологията е оптималното решение за продължително дневно натоварване, при компании, които същевременно искат и да се грижат за екологията.

Теренно изпитване в склад за товарене на DB Schenker

E-LOG-BioFleet" е съвместен проект на Linde Material Handling, Fronius International, DB Schenker, OMV, HyCentA Research и Joanneum Research. В склад за товарене, десет камиона за палети с хибридно задвижване с горивни клетки и първата вътрешна система за зареждане с водород в Европа бяха тествани на практика през 2017 година. Благодарение на оптимизираната оперативна стратегия и възстановяването на спирачната енергия, системата постига висока степен на ефективност - до 53%. Един мотокар произвежда една трета по-малко парникови газове през целия си жизнен цикъл, сравнено с превозно средство с оловно-кисели батерии. Водородът идва от реформиран биогаз.

Ефективна логистика на завода в Mercedes-Benz

Под мотото "Daimler Goes Green", Mercedes-Benz тества използването на мотокари с горивни клетки. Това се случи в завода им в Дюселдорф. Заводът е толкова голям и натоварен, че служителите са заети в три смени, а не в две, както е обикновено. Водородната технология пасва идеално на приетата концепция и помага за по-малко енергийни разходи. Само за три минути горивната клетка се напълва отново с водород и подемно-транспортното средство е готово за употреба. Така технологията е подходяща и в работен режим, дори и при две или три смени.

Изисквания и перспективи - С водородната технология към постигане на оптималния бизнес

Технологията на горивните клетки е практически готова за употреба и в зависимост от изискванията за приложение е идеалната енергийна система за някои компании. Въпреки това, правилното решение и свързаните с него инвестиции трябва да бъдат разработени индивидуално за всяка компания. Съществуват редица предпоставки за икономична и ефективна употреба:

• Колко мотокари ще са заети в компанията - макар и индивидуална предпоставка, има обща закономерност, която е 20 бройки за най-добра производителност;

• Трябва да се изгради инфраструктура за зареждане с водород. Ако тепърва сега ще се изгражда такава, то може разходите първоначално да са значително повече от това, което ще се спести;

• Субсидиите могат да бъдат основно финансиране, като това увеличава възможността повече компании да внедрят технологията.