Депутатите от комисията по отбрана отхвърлиха ветото на президента върху промените в закона за отбраната.
Според председателя на комисията ген. Константин Попов, който е и вносител на промените, мотивите на държавния глава не са основателни и не са недостатъчно правно аргументирани. Попов, който ръководеше Военновъздушните сили преди Румен Радев, изрази мнение, че се надява мотивите да не са политически.
Според депутатите от комисията президентът неправомерно е върнал целия закон, а не само оспорените параграфи.
Единият от текстовете, които оспорва президентът, е свързан с изслушването в комисията по отбрана на висшите офицери, след като те са получили пагоните си от президента. Според държавния глава тук се въвежда нова фаза в процедурата и парламентът ревизира работата на президента по отношение на удостояването с генералски звания. Другият спорен текст е по отношение на най-висшата цивилна длъжност в администрацията на Министерството на отбраната - постоянния секретар на отбраната, към когото се добавят нови изисквания. Според вносителите на промените се преодоляват някои "неясноти и непълноти в статута на най-висшия държавен служител в МО".
Президентът не е на същото мнение и дори смята, че с новите текстове се създават условия за дискриминация спрямо редица категории лица. Новите изисквания, посочва той, не са гаранция за по-висок професионализъм.
От президентството излязоха със съобщение, в което опровергават твърденията на депутатите за това, че президентът е допуснал грешка, като е наложил частично вето, а с издадения указ се връща за ново обсъждане целият закон, а не само оспорените текстове, както е посочено в мотивите към указа.
Не само юристите в президентстката институция, но и Конституционния съд и цялата практика по упражняване на вето, следват стриктно разпоредбите на Конституцията на Република България - чл. 101: „…. Президентът може мотивирано да върне закона в Народното събрание за ново обсъждане…“. При упражняване на конституционното право на вето президентът с указ връща целия закон, независимо дали са оспорени отделни негови разпоредби, или целият текст, се посочва в съобщението.
Според него Правилникът за организацията и дейността на Народното събрание (ПОДНС) още през 1991 г. урежда процедурата, която се развива при упражнено вето на президента. Сега действащият ПОДНС в чл. 86 съдържа подробна уредба, като регламентира двете възможни хипотези на върнатия закон – оспорен в цялост или частично.
Напомняме, че в пленарна зала се гласува целият закон, а не само оспорените от президента разпоредби.
Ключови промени в законодателството следва да се извършват след широк обществен дебат и най-вече с грижа за обществения интерес и националната сигурност.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)