МРРБ е платило едва 111 милиона от 600-те милиона на пътните фирми

Цените в старите договори са изключително ниски и пораждат съмнение как изпълнителите ще направят всичко, което искаме да възложим, заяви регионалният зам.-министър Явор Пенчев

Ружа Райчева 10 май 2022 в 14:47 2164 1

Снимка БТА/Христо Касабов

Малко над 111 милиона лева - едва около 20% от дължимите от АПИ 600 милиона лева за изпълнени строително-монтажни дейности по републиканската пътна мрежа, са били изплатени от МРРБ на пътностроителните фирми, стана ясно от думите на регионалния министър Гроздан Караджов по време на изслушване в ресорната парламентарна комисия.

На този фон пътните фирми излязоха на протест днес и блокираха движението в София, Пловдив, Бургас и други големи градове.  Превозвачите настояват за намаляване на акциза на горивата с 50%, временно отпадане на добавката за екологично чисто гориво и отлагане на планираното от 1 юли разширяване на тол системата. МРРБ е решено да не отстъпва пред искането на превозвачите да не се разширява обхватът на тол системата за тежкотоварния трафик, а по-рано днес Караджов заяви, че няма да подаде оставка, за което също призовават протестиращите.

Преди около месец Народното събрание разреши на АПИ да заплати от утвърдения си бюджет за 2022 г. 50% от изпълнените дейности по превантивно, текущо и зимно поддържане и за ремонтно-възстановителни работи при аварийни ситуации на пътните фирми.

Днес депутатът от БСП Борислав Гуцанов попита Караджов докъде е стигнало МРРБ с разплащането на задълженията. Караджов обяви, че близо 111 милиона лева са изплатени вече, което е едва над 20% това от общата сума:

"Това ще ви се види малък процент, но от счетоводна гледна точка трябваше първо да изчакаме 26 април, за да мине обнародването на решението в Държавен вестник. След това влязохме в разговори с фирмите, защото, за да заплатим, те трябва да издадат фактурите, които дълго не бяха издавани, за да не плащат хората ДДС върху нещо, което не са получили. Тръгнахме от по-старите към по-новите задължения, както е редно, и съответно при по-старите процесът вървеше по-трудно. Днес гледам, че има сериозно забързване в сравнение с вчера - над 30 милиона е разликата. Преди плащането на всяка фактура се прави проверка в НАП и се чака до 5 дни, за да се потвърди, че можем да платим фактурата на дадения контрагент. На отделите по разплащане едва им стига време да пият вода. По мои наблюдения с този темп от 30-40 милиона на ден до десетина дни ще можем да ги разплатим."

Регионалният зам.-министър Явор Пенчев обясни, че към 39 договора с пътните фирми, в момента МРРБ има подписани 18 допълнителни споразумения, като основният въпрос са цените.

"Бяхме заложили твърде тежки условия в записаното споразумение, които ограничаваха правата на служителите. Наложи се да намалим обема на текста в споразумението и да го ограничим до основните пунктове от решнието на НС - като удължаване на срока за възлагане на нови дейности и довършване на старите. Наистина, цените по старите договори са изключително ниски и пораждат съмнение как тези изпълнители ще могат да изпълнят целия обем от дейности, които искаме да им възложим."

Гроздан Караджов обясни, че решението на НС не поражда преки задължения за пътните фирми. "Ето защо плащането към тях беше знак на добра воля, с който да се предизвика партньорски диалог и на равноправна основа да се съгласим за анексиране на договорите. Надявам се, че джентълменската дума между нас и браншовата камара на строителите ще бъде изпълнена."

По думите на регионалния министър МРРБ няма друга процедура, с която би могло да действа и няма смисъл до 30 юни да прекратява сключените договори и да търсим нова обществена поръчка. Караджов, се надява, че в рамките на тази седмица МРРБ ще разплати останалите дължими средства.

Бившият регионален министър Петя Аврамова помоли Караджов да разкаже повече за промените, които предвижда в обхвата и тарифите на тол системата. Караджов отговори, че заварената ситуация в МРРБ е била неприемлиева и идеята за тол система в България трябва да бъде доведена докрай.

"Тол системата дава възможност да бъде разпределна тежестта от необходимите средства за ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа. Пледирам да въведем тези такси за второкласните пътища. Препоръките на Световната банка са след време третокласната пътна мрежа да бъде добавена също", каза регионалният министър.

Ремонти ще се правят само на места с проектна готовност

Караджов заяви, че тази година основни ремонти на пътища ще се правят само на места, за които има проектна готовност. Става дума за два типа обекти за основен ремонт – с изцяло готова и годна техническа документация и избран изпълнител, и други, за които сега са обявени обществени поръчки.

Той обясни, че шаралелно с това са пуснати 83 обществени поръчки за нови проектирания, за да заредим за следващ период с готови проекти и до следващия март, когато започва строителният сезон, да има повече готови проекти за основни ремонти и проведени процедури за избор на изпълнител. Той допълни, че предстоят и още проектирания, които ще бъдат пуснати през следващите два месеца.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    900

    1

    Porr

    10.05 2022 в 17:21

    Нещо не мога да разбера защо ги омесват превозвачите и пътностроителните фирми. Това са различни неща. И кой все пак блокира пътищата?