„Ако ЦИК допусне разписките да се броят и да са водещи при отчитането на резултата от машинния вот, това ще е противозаконно и ще доведе до касиране на изборите. ЦИК да спре да обяснява как ще брои контролните разписки в нарушение на Изборния кодекс. Председателят на ЦИК (бивш член на ЦИК, предложен от БСП, сега - от ГЕРБ) и говорителят на ЦИК, предложен от БСП се опитват да заблуждават обществото, като упорито изопачават Изборния кодекс в желанието си да угодят на управляващите. Според тях водещи при машинното гласуване са разписките, които ще се броят и ще определят изборния резултат. Да, това може и да е било желанието на ГЕРБ и Обединените патриоти с промяната през 2020 г. в Изборния кодекс, но не са направили необходимите промени."
Това заяви председателят на Гражданската платформа „Изправи се.БГ" Мая Манолова в своя позиция.
Тя уточнява, че член 270 от Изборния кодекс гласи „Действия преди отваряне на избирателната кутия" и ал. 2 определя, че преди отчитане на машинното гласуване и преброяване на бюлетините „отрязъците с номерата от бюлетините и контролните разписки от машинното гласуване се опаковат поотделно и се запечатват с хартиена лента. Хартиената лента се подпечатва с печата на комисията и се подписва от членове на комисията".
„Няма как да се броят разписките, след като те вече са опаковани и отстранени от масата за броене. В раздела за преброяване на гласовете никъде не се казва, че контролните разписки се преброяват, така както това е уредено за неизползваните и сгрешените бюлетини. Да не говорим, че е безсмислено и тези бюлетини да се броят, след като вече не се вписват в изборния протокол", категорична е Манолова.
„Изборният кодекс допуска контролните разписки да се преброяват само при хипотезата на чл. 269 от кодекса - когато при възникнали непреодолими външни обстоятелства машинното гласуване се окаже невъзможно и гласуването продължи с хартиени бюлетини. Нормите на Изборния кодекс трябва да бъдат тълкувани в тяхната логическа последователност и взаимосвързаност, а не всяка норма да се тълкува отделно и извън целостта на нормативния акт", допълва тя.
„Изборният кодекс неслучайно въвежда висока защита на хартиената бюлетина и на бюлетината за машинно гласуване. Разписката не е приравнена на хартиена бюлетина и не носи нейните реквизити и затова се нарича „контролна разписка". Тя е въведена да се използва само за контрол при евентуално оспорване на резултата и при спиране на машинното гласуване поради непредвидени обстоятелства", подчертава Манолова.
„Затова и в чл. 281, ал. 3 от Изборния кодекс законодателят е приел, че „данните от машинното гласуване се прибавят поотделно към данните от протокола на секционната избирателна комисия", а не се прибавят данните от контролните разписки. Новото изречение в чл. 281, ал. 4 - добавено през 2020 г., гласи, че потвърдените гласове от машинното гласуване СЛЕДВА да са равни на броя на отпечатаните от системата контролни разписки. Но използваната дума „следва" е пожелателна, а законодателят така и не казва какво става, „ако не следва и не са равни", обяснява тя.
„Според изказване на говорителката на ЦИК, което показва липса на компетентност, „СИК щяло да решава кое е водещо". Само да й напомним на тази говорителка, че съгласно Изборния кодекс, чиито текстове или не познава, или изопачава, СИК не може да реши какво да се отчита и как. Това е определено в кодекса!", категорична е Манолова.
„ЦИК, която не може да реши как да гласуват карантинираните лица и българските граждани в чужбина, включително дали да има видеоизлъчване, и твърди, че й трябват законови промени, смело решава да определя изборния резултат – най-важният елемент на всяка изборна система, по свое усмотрение и тълкуване", допълва тя.
„Нежеланието на управляващите да въведат видеозаснемане, което и сега е гарантирано в чл. 272 в Изборния кодекс, е заради желанието им за манипулиране на вота. Съгласно този член на всеки наблюдател, застъпник, представител, както и на кандидатите, анкетьорите и представителите на средствата за масово осведомяване трябва да бъде осигурена пряка видимост при преброяването на гласовете. Напомням, че това беше въведено още с Изборния кодекс на ГЕРБ поради липсата на онлайн излъчване на работата на СИК, принцип за публичност и прозрачност, прокаран и в сега действащия Изборен кодекс", пише още Манолова.
Тя пита и как председателят на ЦИК ще коментира собственото си решение от 10 март 2017 г. да не подкрепи изключването на камерите в СИК, мотивирано от него със „сериозен обществен отзвук при предходните избори" и да защити видеоизлъчването, за което явно сега не е убеден по настояване на благодетелите си.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)