В строителния бранш има дълбоко разделение на фирмите. Една малка група са получили от държавата аванси общо за 1,4 млрд. лв., а друга, по-голяма, не е получила нищо. Това разделение не е създадено от служебното правителство, а е наследство от предишното управление на пътния сектор, каза в сутрешния блок „Събуди се“ на Нова телевизия министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Виолета Комитова.
Според нея по тази причина в рамките на седмицата е имало два протеста - във вторник на фирми, които са работили без аванс, а в петък - тези, които разполагат с предварително получен огромен финансов ресурс.
Протестират пътностроителните дружества, които са "дълбоко разделени" от всички останали строителни компании, смята тя:
“В България има повече от 21 000 строителни фирми с над 155 000 работници, по данни от НСИ. От всички тях протестират само тези от пътното строителство. Останалите работят в пазарни условия и от години се състезават за поръчки, цена и качество. Около 20-30 от пътния бранш от години работят, без да се състезават, понякога без обществени поръчки, по „ин хаус“ процедури и по 5-годишни договори. Това е допуснато от предишното ръководство на държавата, АПИ и „Автомагистрали“. Имаме 21 000 фирми, които работят в пазарна икономика и 20-30, които са в икономика, която не е свързана с европейските ценности, евроатлантическата ни ориентация и пазарната икономика. Те живеят в пълен комфорт и са се устремили към пазарна икономика на изток от нас“.
Въпросните групи от фирми получили от предишните управляващи 1,4 млрд. лв. аванси, а сега имали за още над 900 млн. лева. "Ето защо е нелогично работниците да казват, че нямат заплати - фирмите имат излишък от аванса." Предстои проверка с Инспекцията по труда, за са се види колко души са ощетени и дали наистина са оставени без заплати - твърдение, което Комитова не приема "за чиста монета".
"Пред МРРБ стоят хора, протестират, че нямат заплати, но аз нямам гаранция, че ако платя на посредници, собственикът няма да отиде после с тези пари - 50 милиона например - в Дубай, и хората пак да са без пари. Затова държа да говоря само със собственици. Разговорите ще са открити, трябва да има диалог“, заяви тя.
Арх. Комитова обясни, че от месеци се среща с директори, управители, профсъюзи, работници, но собствениците ги няма. Тя напомни, че в ГИТ няма данни за съкращения на хора от строителния сектор, който не бе засегнат и от COVID кризата.
Според регионалния министър целта на протеста е да създава напрежение в обществото. „Вече пет месеца се говори, че откакто е този кабинет, страшно се влошиха пътищата на България. Водата спря по селата, мантинелите паднаха, всичко се срина само за тези месеци и регионалният министър е най-големият виновник. Пътищата ни искат постоянна поддръжка, за която годишно са нужни по 1.5 млрд. лв.“
В момента тече подготовка за зимно поддържане.
"Бюджетът на АПИ бе ликвидиран до 30 април и нямаше стотинка. С актуализацията осигурихме 100 млн. лв. за зимно поддържане. Преди 2 месеца имахме 0 лв. за това. Обявихме обществена поръчка и направихме комисия, която да работи по договорите на фирмите. Ако те желаят да работят с нас - ще продължим да чистим с тях“, отбеляза още Комитова.
И камарата на строителите поиска оставката на Комитова
Камарата на строителите в България подкрепи колегите си от Българска браншова камара „Пътища" чрез писмо до медиите и поиска оставката на министъра.
"Изразяваме недоумение и възмущение от поведението на ръководството на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, което покани на среща собственици на фирми и не се яви на нея. Няма да коментираме казаното по този повод от служебния регионален министър арх. Виолета Комитова. Само бихме желали да ѝ обърнем внимание, че е недопустимо ресорният министър да не знае колко строителни компании работят в България и да твърди, че те са 21 000. За кой ли път в публичното пространство арх. Комитова „хвърля" цифри и понятия, които очевидно не разбира", пише в него.
КСБ поддържа единствения в страната Централен професионален регистър на строителя. Към края на август в него са вписани 6 348 фирми в различните категории.
"Ние сме българските строители – не сме роби. Ние сме едни от най-сериозните работодатели в България. И няма да търпим несериозно отношение към нас! Ние построихме и строим Нова България!", пишат те.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Последни коментари
Джендо Джедев
Условни присъди за двама души след изборния скандал ''Чичо Цено, кой номер''
dolivo
България получава първите осем изтребителя F-16 догодина
Владè
Можем ли да се излекуваме от зависимостите си? Ралица Стефанова в подкаста на OFFNews
Владè
Лаура Кьовеши осветли първата голяма акция срещу мафията, включително и в България