Знаем ли правата си като потребители?

Габриела Динева Последна промяна на 15 март 2017 в 13:48 2166 1

Снимка Габриела Динева

Щанд на Европейски потребителски център България

На 15 март отбелязваме Международния ден на потребителите. Тази година неговото мото е „Изграждането на цифров свят, в който потребителите могат да вярват“.

По този повод Европейският потребителски център (ЕПЦ) в България отвори информационен щанд в търговския център „Сердика“ в София. Целта е хората да бъдат информирани на място за правата, които имат като потребители при пазаруване или пътуване в друга страна от Европейския съюз.

 

Българските граждани все повече търсят правата си и се доверяват на КЗП и ЕПЦ България. Това проличава от повишения брой жалби и искания за съдействие спрямо предишни години. Повишава се и процентът на успешно разрешените казуси в полза на потребителите – над 50%, обяви Игнат Арсенов, директор на Европейския потребителски център.

Най-честите причини около една трета от случаите да остават неразрешени са, че фирмите не искат да разрешат възникналия казус директно с потребителя или изтъкват, че неизпълнението на задължението им е предизвикано от независещи от тях обстоятелства (например, при закъснение на полет поради лоши метеорологични условия). Дори в такива случаи Европейският потребителски център България предлага безплатно информация, съвети и ако е необходимо, помощ при прехвърляне на конкретните казуси към други институции и съдебни инстанции.

Ръководителят на Представителството на Европейската комисия

в България Огнян Златев (ляво), директорът на Европейския

потребителски център Игнат Арсенов и Константин Райков от КЗП

Във връзка с наскоро нашумелите въпроси за стандартизацията на качеството на храните в страните членки на съюза ръководителят на Представителството на ЕК у нас Огнян Златев увери, че няма различни стандарти за отделните райони на ЕС и българският потребител купува качествена и здравословна храна.

Според Константин Райков един от основните проблеми е невъзможността развитието на регулативните норми да отговаря адекватно на бързото развитие на технологиите в световен мащаб, но в ЕС има изградена система и регламенти за връзка между бизнес и потребители, които работят и всеки потребител може да получи помощ и съдействие при възникнал проблем.

Посетителите могат да си направят и забавна снимка в специална фото будка, а след това да я публикуват във фейсбук страницата на ЕПЦ, за да се включат в игра с награди.


Европейският потребителски център-България предлага безплатно информация и съвети по извънсъдебни трансгранични потребителски въпроси. Той е част от мрежата от 30 центъра в ЕС, Исландия и Норвегия, които работят заедно, за да разрешават потребителски спорове по доброволен път. В България ЕПЦ е към Комисията за защита на потребителите.

Допълнителна информация може да намерите на сайта на Европейски потребителски център България:
http://www.ecc.bg/