Всяка година около 200 младежи напускат центровете за настаняване от семеен тип и специализираните институции, в които са отглеждани и в които, за по-голямата част от тях, е минало цялото им детство. За тези младежи започваме по-активно да говорим около абитуриентските балове, организирани от президентската институция и обикновено фокус на дискусиите е дали и доколко те са подготвени за живота, който им предстои след напускане на държавната грижа. И всяка година отговорът е един и същ -не, не са подготвени. Срещаме ги и в почти всички аналитични доклади, свързани с насилие, зависимости, проституция, трафик на хора като една от високо рисковите групи. Те са високо рискова група и по отношение на отпадане от училище, реализация на пазара на труда, личностна реализация и още редица социално - значими проблеми.
Проблемите на младежите би трябвало да са сериозна част от политиката по деинституционализация и когато анализираме постиженията в тази политика, не бива да спираме до смяна на стария модел на институционални грижи с нова система от услуги в общността, която България изгради, а да обърнем внимание на нагласите и отношението към децата и младежите, настанени в тези услуги, на качеството на грижата в тях. И това се оказа ключов проблем, защото качеството на грижата е в голяма степен зависимо от качеството и професионалните компетенции на хората, които се грижат за децата и младежите. А фактите показват, че в процеса на провеждане на деинституционализацията, инвестицията в хората остана на заден план и институционалната култура в голяма степен се прехвърли в новите услуги - децата продължават да се приемат като аутсайдери, да нямат социални умения и да не се подготвят за живота след напускане на държавната грижа.
Да погледнем отвъд констатациите и да видим кои са тези рискови младежи, как живеят, с какво се занимават, какви са мечтите им – това беше фокусът на изследователския интерес на екипът на Ноу-хау център към НБУ, и основен мотив да направим съвместен проект с Фондация „Проджекта“, който да помогне на децата и младежите да излязат от образа на аутсайдери, да започнат да мечтаят и да вярват, че мечтите могат да станат реалност с упорит труд и целенасоченост. Насочихме усилията си и към повишаване на знанията и уменията на професионалистите, които се грижат за децата и младежите, да променят отношението и нагласите си и да повярват в тях.
Съчетахме академичното знание с практиката и създадохме модел на работа, който включва: (1) нови методи и подходи в работата на екипите на услугите, свързани с подкрепа за създаване на личен проект за живота след напускане на държавната грижа на всеки младеж и (2) изграждане на подкрепяща мрежа от различни специалисти и хора, които да помогнат на младежа да започне да изпълнява целите ни своя личен проект за живота. Основен инструмент за промяна на качеството в работата на услугите са методологиите, които екипът ни създаде:
Методология за обучение на специалисти за подпомагане на младежите в процеса на създаване на Личен проект за живота след напускане на държавната грижа - дава познания, свързани с изграждане на идентичност; придобиване на самостоятелност и необходима подкрепа в периода на преход към възрастност; познания, свързани с това какво представлява личния проект и как да го постигнем с децата и младежите; помага за трениране на умения и прилагане на подход, основан на силните страни и подход на личностно центрирано планиране;
Методология за обучение на специалисти за прилагане на методи за справяне с враждебна или рискова среда за младежите, напускащи държавната грижа. Тя е организирана около четири въпроса, по които децата мислят, докато създават своите лични проекти за живота: Кои са видовете среди? Кои са рисковете, които тези среди крият и какви са стратегиите за справяне с тях? Кои са възможностите на тези среди и как да ги използвам? Кои са възможностите и рисковете в мен при реализирането на моя проект?
За да постигнем целите си беше нужна мотивацията на екипите на услугите за приемане на новите подходи и методи на работа, което се оказа сериозно предизвикателство пред нас. Сблъскахме се със системни проблеми – недостатъчен на брой, нискоквалифициран персонал, който първоначално прие прилагането на новите методики като допълнителна работа, а не като възможност за усъвършенстване и придобиване на професионални компетенции, които да направят по-ефективни отношенията и общуването им с младежите. В процеса на съвместна работа и постоянна супервизия, тези първоначални съпротиви се преодоляха и се създаде екип от 65 лични наставници, който започна по-интензивно общуване с младежите. Създадоха се по-силни доверителни връзки между тях, промениха се отношенията. Заедно с младежите преживяваха емоциите, свързани с мечти за бъдещето и трудностите да повярват, че има смисъл да планират живота си. И като резултат - 132 младежи на възраст 14-18 г. направиха своите Лични проекти за живота след напускане на държавната грижа.
Ако първата част на модела на работа, който екипът на Ноу-хау център към НБУ разви по проекта, включваше да помогнем на младежите да започнат да мечтаят и да създадат своите лични проекти, то втората част е свързана със създаване на условия за изпълнение на проектите и увереност у младежите, че личният проект не е просто лист хартия и че може да стане реалност. Тази увереност се постигна с работата на създадената подкрепяща мрежа, включваща консултанти на младежите в сферата на образованието, социалните услуги и заетостта. В това усилие бяхме сериозно подкрепени от общините, дирекциите за социално подпомагане към АСП и Бюрата по труда.
Освен с индивидуални консултации, свързани с възможности за продължаване на образованието и кариерно развитие, със започване на работа и получаване на доходи, консултантите провеждаха групови дискусии по теми, които младежите са заявили като актуални; проведоха се срещи с работодатели в реална работна среда, организира се участие на младежите в трудови борси; срещи с ключови хора от общината и различни социални услуги. Мечтите, заложени като цели в личните проекти, започнаха стъпка по стъпка да стават реалност –повече от 20 младежи бяха подкрепени от консултантите и започнаха работа, бяха подкрепени и в предоставяне на общински жилища; получават допълнителна подготовка за да продължат образованието си в средното училище, а някои и в университет.
Освен на младежите, проектът помогна и на консултантите – представители на различни институции да заработят в мрежа, като екип и да видят смисъла от това взаимодействие.
В процеса на работа се видяха сериозни системни грешки и грешки в политиката като: хроничен недостиг на квалифициран персонал в услугите, ангажирани с грижата към децата и младежите/ ниско заплащане, липса на желаещи да започнат работа в услугите, голямо текучеството на специалисти/, което се отразява на качеството на грижата и отношението към децата; подготовката на младежите за живота след напускане на държавната грижа не е приоритет и почти липсва в практиката на услугите; липсва стратегия за квалификация и кариерно развитие на екипите на услугите/ голяма част от работещите в услугите не са посещавали никакви обучения за повишаване на квалификацията и уменията за работа с децата/; липсва взаимодействие между различните институции, които имат отношение към децата и тяхната подготовка за живота след напускане на държавната грижа; услугите се чувстват не подкрепени и оставени сами да се справят с всички проблеми на децата; все още не е въведена практиката на супервизия като професионална подкрепа от външни специалисти, която помага на хората в услугите да преодоляват по-лесно кризите и проблемите и да са по-полезни и на себе си и на децата.
Проектът създаде модел на работа, който показа на практика как голяма част от тези проблеми могат да бъдат преодолени или поне ограничени и затова е необходимо:
-МТСП, АСП, ДАЗД и общините да въведат изискване за качество в работата и да инвестират в повишаване квалификацията на специалистите – да въведат в практиката на всички услуги разработените по проекта методологии, чието апробиране даде много добри резултати.
- да се направи добър анализ на натовареността на екипите в услугите и да се осигури допълнителен човешки ресурс за да се започва активна подготовка на младежите за живота след напускане на държавната грижа, още от 14 годишна възраст. Това би трябвало да са работещи с младежите специалисти, които да се асоциират предимно с тази задача и които да поддържат връзки и да работят с представители на подкрепящите мрежи.
- да се регламентира функционирането на постоянно действаща подкрепяща мрежа от държавните институции и услуги, базирани в общността, които имат професионалното задължение да работят с младежите по тяхната подготовка за живота след напускане на грижата. Мрежата да работи почти ясно разписани правила и структурирана програма в координация с резидентните услуги.
Длъжни сме да направим промени в политиката и практиката, след като сме допуснали тези деца и младежи да не живеят в семейна среда. Длъжни сме да правим всичко възможно за да ги извадим от образа на аутсайдери и бройки от статистиката на най-различни рискови и уязвими групи. И тези инвестиции са стократно по-малки от разходите, които ще направим, ако превърнем тези деца и младежи в неуспешни възрастни, неконкурентноспособни на пазара на труда и трайно зависими от социални помощи.
Тези промени са крайно наложителни и спешни и тяхното приемане не изисква много – моделът е създаден, просто трябва да се въведе на практика.
Повече за „Цената на мечтата“ и разговор с трудови и образователни консултанти на младежи без родителска подкрепа можете да научите на един от организираните и проведени по проект „Да изпълним невъзможните мечти“ уебинари – тук.
Тази публикация е създадена с финансовата подкрепа на Програма „Права, равенство и гражданство (2014-2020)” на Европейския съюз. Цялата отговорност за съдържанието се носи от партньорите по проект „Да изпълним невъзможните мечти“ - Ноу-хау център за алтернативни грижи за деца към НБУ и Фондация „Проджекта“. Европейската комисия не носи отговорност за употребата на информацията, която документът съдържа
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
''Най-доброто предстои!''. Пеевски сменя устава на ДПС в НДК (видео, снимки)
Депутатите ще разгледат Бюджет 2025 на 7 януари
PISA: Българчетата са най-функционално неграмотни в Европа. Къде сме година след теста
Орбан обвини имиграцията за нападението в Магдебург