Учителският синдикат заплаши с масова стачка, ако родители продължават да свикват протести

OFFNews 21 август 2018 в 16:05 20596 7

Снимка КТ "Подкрепа"

Д-р Юлиян Петров, председател на СО към КТ "Подкрепа"

Синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“ обяви, че учителите са готови на стачни действия за запазване на авторитета си.

От писмо до медиите, подписано от председателя на синдиката д-р Юлиян Петров, става ясно, че повод за това са зачестилите протести, свиквани от родителски организации. Ако тези протести продължат, учителското съсловие може да излезе в стачка с мащаби по-големи от тези през 2007 г, посочва синдикалистът.

Синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“ заявява категорично, че учителите са готови на всякакъв вид законови действия за запазване авторитета и достойнството на изчезващия вид - българския учител. И ако някои родителски организации продължават да рушат образователното равновесие с призиви за протести, митинги и стачки, то българските учители и директори този път ще бъдат безкомпромисни, дори и с най-силните свои действия, познати от 2007 г., пише в обръщението на СО към КТ "Подкрепа".

Синдикатът осъжда "лова на вещици" срещу учителите и цитира за пример готвен протест от родителска организация за първия учебен ден. Посочва още, че трудната комуникация между учители и родители, наложила се вече като тенденция, е една от причините тази професия да не е привлекателна за младите кадри, от които образованието изпитва критична нужда.

Пълният текст на писмото:

До всички медии

Наближава времето да удари първият училищен звънец и да призове безгрижното детско ято отново в клас. Заедно с трепетите, свързани с началото на учебната година, нараства обаче вече традиционно и страхът от това дали ще има достатъчно учители, които да застанат пред учениците в първия учебен ден. Със страшна сили виси и въпросът дали високият брой пенсиониращи се учители ще бъде компенсиран от млади, мотивирани педагози, които да влязат и продължат своята кариера в родната ни образователна система.

Какво разкриват безпощадните и безспорни факти?

В системата в момента работят 91 000 учители и директори, а не по-малко от 5000 предстои да бъдат пенсионирани още тази година. Броят на работещите пенсионери или педагогически специалисти във възраст 60+, заедно с нередовните учители, остава рекордно висок – над 7500.

От провеждащите се кастинги на директори, търсещи нови назначения, се установява, че огромен брой от кандидатите са завършили сега или преди години, но не само нямат стаж по специалността, но и реални практически знания за трудната и отговорна професия на учителя. Много от кандидатите, запознавайки се отблизо и пряко с професията, сблъскайки се с непосилната бумащина и безкрайния списък от задължения и отговорности, непряко свързани с професионалните им компетентности и очаквания и на фона на една начална брутна заплата от 760 лева, не вземат ентусиазирано решение да станат учители. Често приемат работата в училище като временна трудова заетост, докато намерят нещо подходящо, което да удовлетвори техните потребности и амбиции.

Без илюзии трябва за заявим, че кризата за учители ще нарства. За съжаление, тя има вече десетилетни корени, а няма изградени работещи политики за подготовка, привличане и задържане на младите учители в системата. Твърде бавно и доста със закъснение все пак днес се правят усилия тези политики да се формират и можем само да се надяваме, че те ще са работещи и ще имат желания ефект.

По някои специалности откриването и привличането на специалисти в образователните институции е задача твърде трудна. Когато става реч за училище с ученици под средния брой, тогава е почти невъзможна, защото годишната норма от часове преподавателска заетост за учители, примерно по физика, информационни технологии, музика, изобразително изкуство, е много малка. Това веднага означава невъзможност тези специалисти да получават пълна заплата. Тогава се налага директорите да назначават неспециалисти, което е за сметка на качеството по преподавания предмет. Тревожна е тенденцията за дефицит на учители, като най-големият недостиг на педагогически специалисти предстои да се случи през идните от 5 до 10 години. Основната причина е поради пенсионирането на половината от сега работещите учители, но и в момента вече нараства липсата на правоспособни учители с необходимите специалности, които мотивирано да започнат работа и да останат да работят като учители. Все по-висок е броят на неправоспособните учители по редица предмети, които навлизат в образователната система, често на случаен принцип, а това е голям минус за цялото общество и най-вече за бъдещето на страната ни. Изискванията за висок професионализъм и сериозни знания и умения са вече не желателни, а абсолютно задължителни в 21 век.

Прогнозата на Синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“ е за продължаваща и негативна тенденция, отблъскваща младите хора от учителската професия. Надеждите на СБУ за хиляди млади учители, влизащи в образователната система, са по-скоро наша обща мечта, която е далеч от сегашната реалност. Според КТ „Подкрепа“ се очаква едва няколко стотин млади учители да влязат в системата, като се запазва тенденцията, работилите до пет години в нея, да я напускат безвъзвратно!
Синдикат „Образование“ приветства МОН и заявява своята позитивна позиция относно изгражданата информационна система за търсени преподаватели-специалисти, още повече, че това ние сме го предлагали многократно през годините.
Учителската професия е тази, която, освен професионалното, раздава и най-много любов – към знанието, към природата и света, любов към семейството, към родното, любов към традициите, българщината, будната гражданска съвест и чувството за дълг и отговорност пред род и Родина, пред бъдещето. Въпросът е дали българското общество е готово да приеме този ценен дар от учителя или ще продължи да толерира генерирането на индивиди в българското образование, ограмотени, но не и приобщени от единна ценностна система. Дали родителите и техните организации са готови за позитивното партниране, познато в образователните системи, които даваме като примери или ще продължат “лова на вещици”, като една родителска организация, която подготвя родителски протести за първия учебен ден. Безспорно трудната комуникация с родителите, наложила се доста трайно и устойчиво във взаимоотношенията в българската образователна система, се явява и като една от силните спирачки, стопиращи младите учители да влязат и останат в образованието.

Синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“ заявява категорично, че учителите са готови на всякакъв вид законови действия за запазване авторитета и достойнството на изчезващия вид - българския учител. И ако някои родителски организации продължават да рушат образователното равновесие с призиви за протести, митинги и стачки, то българските учители и директори този път ще бъдат безкомпромисни, дори и с най-силните свои действия, познати от 2007 г.

21.08.2018 д-р Юлиян Петров

гр. София председател на СО „Подкрепа“

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

6005

7

Деляна Гергова

25.08 2018 в 13:33

Здравейте! Аз съм учител и смятам,че някои коментари са твърде шокиращи! Хора, които нямат никаква представа за истинското положение, дават своето некомпетентно мнение! Проблемите са много и не могат с вълшебна пръчка да се решат? Но ще ви кажа, че родителите ни имат за противници в някаква тяхна измислена борба! А всъщност ние - учителите и родителите трябва да вървим ръка за ръка, защото всъщност имаме една обща цел - възпитание и образование на децата! Ако това го разберат родителите и съдействат адекватно на цялостния процес, съвсем други ще са нещата! И тогава децата ще имат и подобаващо поведение и респект към нас! Няма ли го респекта, подклажда ли родителя негативната си отношение към учителя, проблемите винаги ще ги има! Единствено докато е малко детето,родителя е безкрайно заинтересован! После, защото е твърде зает с всякакви други неща, не и с възпитанието на детето си, прехвърля вината в нас! Нещата започват от къщи! Затова и ще има частни уроци, защото на родителя не му се занимава с детето, а на детето му е по-лесно така - да му наливат знанията индивидуално - в училище са просто за забавление! Децата в училище си имат свой живот, съвсем различен от този в къщи и това родителя много пъти не иска да разбере! Казва - моето дете не е такова! Родители, ако вие ни сътрудничите и сме заедно в осъществяване на образователната цел, децата ви ще полагат повече усилия и ще имаме успех! Замислете се дали вие в къщи обръщате достатъчно внимание на децата си и тогава мисля, че ще ме разберете! Шокиращото е че в България няма санкции за немарливи родители, нехайни! При много права имат, а задълженията - ги няма! Едва, когато има парични санкции за фалшиви мед.бележки и подобни, за закъснения, едва тогава може би родителя ще разбере сериозността на естеството на нашата работа!

11671

6

безпартийна

21.08 2018 в 23:00

Пропуснах да отбележа, че по мое време в училище, а това беше преди повече от 50-60 години, при нас нямаше такова явление - частни уроци. Имаше занималня, кръжоци, школи провеждани от учители. За деца с определени образователни нужди, за интересуващи се от предмета, за особено напреднали деца. Но частни уроци - нямаше такова нещо.
Сега се оказа, че училището произвежда неграмотни хора и частните уроци компенсират загубите, там където родителите могат да си го позволят. А това е пагубно за обществото.

23293

5

Стефан

21.08 2018 в 22:57

А няма нито домашно, нито училищно възпитание. Някакво обучение има, а възпитание - не.
И се пораждат социопати, които се интересуват единствено от себе си. И не могат нищо, освен да пищят във фейсбука, че държавата им е длъжна. За което ще протестират на третата плочка, в 18 часа. А против държавата - половин час по-късно, на същото място.
Но не се явяват даже:)

11671

4

безпартийна

21.08 2018 в 22:13

Ужасно е, че учители и родители, призвани да изградят новото поколение на страната, срещат трудности в комуникацията. Не знам кога и от къде е започнало това. Нямам други причини да хваля соц.времената, но средното образование беше на много по-високо ниво. Понеже образованието е инертна система, то беше добро и доста години след промените. Какво точно се случи може много да се обсъжда, но то започна последователно да се срива. Тестовете Пиза показват това ясно. Но едно е сигурно. Децата се нуждаят както от качествени и добре мотивирани учители, така и от семейство, което им дава основните ценности в живота и респект към учителите. Иначе не става.

23293

3

Стефан

21.08 2018 в 20:00

Сам съм бил даскал три месеца, в края на 80-те. От любопитство. Ужасно.
Проблемът не е в учителите. В системата е.
Там просто махнаха възпитанието от училището, и всичко рухна. Сега вече невъзпитани, в смисъл възпитани в нищо мамчета, се опитват да танцуват живота. А това не винаги се свежда до патетични джипчета пред училището, и до скъпи раници и телефони. Всяка година - нови.
Ние - човечеството, водихме световни войни, познахме структурата на атомите, и излетяхме в космосът без това.

12000

2

Velislav Minev

21.08 2018 в 16:41

Не разбирам за какво точно реват? Направиха им заплатите по-високи от асистентските в половина ВУЗ, а скоро ще изпреварят и доцентските... Освен това някой да познава що-годе кадърен учител, който да не води частни уроци?!? А там - няма да ви казвам какви пари капят (какво ти капят - направо текат!!!) и то абсолютно без контролно, без каквито и да е данъци... Вече уроците са по минимум по 30 лв., а масово - по 40лв. Да ги смятаме ли... Затова си претупват материала в у-ще и си гледат частните уроци - те децата, каквото не разберат ще отидат на честен урок... 30-години се наслушах за бедните лекари и учители, а всъщност едните отвориха частни кабинети и там, естествено, НЕ работят със здравната каса, а другите те цедят с частни уроци от 6-ти до 12-ти клас

10571

1

Hissarion

21.08 2018 в 16:30

Нещо не се разбира от тая статия и декларацията, цитирана в нея кой за какво се бори.