Ограничаване на извънредния труд при учителите поиска днес синдикат "Образование" към Конфедерацията на труда "Подкрепа".
За огромно съжаление системата на образованието в Република България е сектор с повишено използване на извънредния труд от педагогическите специалисти - посочва председателят му д-р Юлиян Петров в позиция, изпратена до медиите. По синдикални изчисления учителите и директорите работят "много над установената кодексна норма от 40 часа". Някои от тях преминават психологическата бариера от 60 часа, предупреждава д-р Петров.
Той цитира и данни от образователни институции, според които директорите работят всекидневно не по-малко от 2 часа над официалните 8 в работния ден, но това не се заплаща или компенсира. Причината е "брутално увеличените административни процеси", пише д-р Петров. Той посочва още, че учителите работят "твърде често" над законовата норма и това е "утвърден негативен ефект", който отблъсква младите в професията.
Като примери за извънреден и в повечето случаи незаплатен, нито компенсиран труд той посочва олимпиадите и състезанията, които се провеждат в съботни и неделни дни от декември до март, а също външните оценявания и матури, при които учителите - квестори и длъжностни лица - отиват в училищата в 5 ч. сутринта. Срещите с родителите също са извънреден труд. Те се осъществяват между 17 и 20 ч.
"Българските родители, за разлика от практиките в европейските образователни системи, далеч не са готови да дойдат в училище в рамките на работното време на учителя, а го правят във време, което те самите си определят. Много родители дори отказват контакта с педагогическите специалисти, а новият образователен закон не е предоставил механизъм на педагогическите специалисти да задължат недобросъвестните родители. Често учители и директори разговарят с родители през нощните часове", пише д-р Петров.
Друг извънреден труд, полаган от учителите, е по време на дежурство в коридора и училищните дворове. Този труд, освен че е несвойствен, лишава педагога от основни физически нужди и прави учителската професия непривлекателна за огромна част от дипломираните специалисти - пише председателят на образователния синдикат.
Според него най-вредната последица от извънредния труд при учителите е синдромът на "прегаряне". Именно него ще изследва екип с участието на синдиката. Проучването ще обхване още влиянието на демографските фактори, факторите на професионалната, семейната и социалната среда върху появата на синдром. Резултатите ще се използват от българските синдикати и МОН за създаване на липсващата образователна политика за компенсиране на труда на учителя, посочват от "Подкрепа".
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Коледна проповед: Папа Франциск забрани на служителите на Ватикана да клюкарстват
Терористът на коледния базар в Германия бил противник на исляма
Орбан обвини имиграцията за нападението в Магдебург
PISA: Българчетата са най-функционално неграмотни в Европа. Къде сме година след теста