Тревожно ниски са резултатите по математика от националното външно оценяване след 7. клас. Средният брой точки е 33.62 при максимални 100, което на практика ги приравнява с оценката Среден (3) в училище, показва представеният днес анализ на Министерството на образованието и науката. Резултатите по български език и литература са над средата - 53.06.
И тази година в Топ 10 на училищата и по български, и по математика преобладават математическите.
"Резултатът по математика е тревожен" - призна зам.-министър Таня Михайлова, а министър Красимир Вълчев обясни, че няма драматични разлики в резултатите на децата тази и миналата година, но сега форматът на изпита е различен, което дава това отражение. Сега изпитът е единен, не е разделен на два модула, има повече задачи за проверка на функционалната грамотност, увеличен с една е броят на задачите, изискващи пълно решение, т.е. с отворен отговор.
"Ясно е, че тазгодишният випуск деца не са много по-различни от миналогодишния. Няма драматични разлики в резултатите или мотивацията. Очевидно е, че се дължи на формата", каза той, но допълни, че "очевидно имаме проблем с резултатите по математика, който е от много години". Насочихме дейности по интереси към математиката и природните науки, за да провокираме интереса, но е факт, че той е понижен, сподели министърът.
Причините са и външни, и вътрешни - смята той. "Имаме различно поколение, при което много по-трудно се провокира интересът за учене, особено по математика и природни науки. Има и вътрешни за системата фактори. Основният е необходимостта от подготвени и мотивирани учители. Изводът ни е, че трябва да продължим да правим повече от същото - повече мотивирани учители, повече методическа подкрепа от регионалните управления на образованието, повече квалификация относно прилагането на компетентностния подход. Изготвихме програма, но това далеч не е достатъчно. Трябва да настроим системата за придобиването на функционална грамотност", коментира министърът.
Според него на учителите трябва да се даде достатъчно свобода, за да могат да работят ефективно и да вложат повече усилия в работата с всяко дете.
Анализът
55 567 седмокласници се явиха по български, 55 474 - по математика.
Резултатите показват, че повече деца са работили върху всички задачи, което показва, че смяната на формата (от изпит с два модула към единен изпит) дава положителен резултат.
По български 44.3% са се справили с отворените въпроси, 57.9% - със затворените. По математика съответно процентите са едва 19.2% и 49.9%.
Няма как тук да се направи съпоставка с миналата година, тъй като изчисленията тогава са правени за всеки от модулите поотделно, докато сега изпитът е единен. Липсата на разделение между първи и втори модул, по който традиционно работеха по-малко деца, е и причината общите резултати да са по-ниски.
С максималните 100 точки по български език и литература са 16 ученици при трима миналата година. При математика са съответно 141 и 68.
Нула точки по български имат 107 при 127 през 2018 г., а по математика - 109 и 174.
Едно единствено дете има 100 точки и по двата предмета. Миналата година не е имало такъв ученик.
С нула точки и по двата предмета сега са 12 души, докато миналата година не е имало такива.
Броят ученици с максимален брой точки на затворените въпроси по български е 2031, по математика - 1054.
Максималният брой по български на отворените въпроси имат 24-има, по математика - 191.
С нула точки на отворените въпроси по български са 3081, по математика -17 501.
"Изпитът не може да бъде съпоставен с предходните години. Не можем да кажем дали децата са се справили по-добре или не, тъй като форматът е различен, броят на задачите е различен, типовете задачи - също, задачите, насочени към функционална грамотност са повече. По съпоставимите между двете години показатели има по-добри резултати", коментира Евгения Костадинова, директор на дирекция „Съдържание на предучилищното и училищното образование".
По думите ѝ единният изпит е довел до значително намаляване на учениците, които не работят върху въпросите, изискващи отворен отговор. По български намалението е с около 8 500 ученици, по математика - с около 3 500.
По български учениците се справят най-добре със задачите за намиране на информация в текст, с лексикологията, с тези, които изискват разпознаване на факти от художествен текст. Най-трудни са им граматиката, синтактичната синонимия и тълкуването на текст.
По математика най-успешно се справят с: намиране на корен на уравнение; решение на неравенство; прилагане на заучен алгоритъм и с формулите за съкратено умножение. Най-трудни са им: вероятност на случайно събитие; еднакви триъгълници; моделиране на числови изрази; разчитане на данни и задачите с практическо приложение на наученото.
Класация
И по български, и по математика областта на първо място по резултати е София град. По български я следват Смолян, Перник, Варна, Габрово и Благоевград. По математика - Варна, Смолян, Бургас, Русе, Кърджали и Пловдив.
Отзад напред първа по български е Ямбол, а преди нея са Сливен, Шумен, Монтана, Хасково и Силистра. По математика последна е Видин, преди която се нареждат Шумен, Монтана, Враца и Сливен.
Училищата с най-високи резултати по български език и литература*
1. Математическа гимназия "Акад. К. Попов", Пловдив - среден успех 90.4 т.
2. Софийска математическа гимназия - 90.13 т.
3. Математическа гимназия, Варна - 89.93 т.
4. ЧОЕ "Света София", София - 89.75 т.
5. ППМГ „Гео Милев“, Стара Загора – 89.45 т.
6. ППМГ „Акад. Иван Ценов“, Враца – 86.84 т.
7. ПЧМГ, София – 86.64 т.
8. ПМГ „Акад. Сергей Корольов“, Благоевград – 85.62 т.
9. ППМГ, Ловеч - 85.71 т.
10. 145 ОУ „Симеон Радев“, София – 85.39
*Класацията не включва училищата с по-малко от 20 ученици
Училищата с най-високи резултати по математика*
1. МГ „Д-р Петър Берон“, Варна – 96.13 т.
2. СМГ – 94.92 т.
3. МГ „Акад. К. Попов“, Пловдив – 94.28 т.
4. МГ „баба Тонка“, Русе – 92.64 т.
5. ППМГ „Акад. Никола Обрешков“, Бургас – 91.66 т.
6. ПЧМГ, София – 91.22 т.
7. ЧОУ „Света София“, София – 87.66 т.
8. ПМГ Христо Смирненски“, Перник - 84.81 т.
9. ПМГ „Акад. Боян Петкавнчин“, Хасково – 83.99 т.
10. ППМГ „Гео Милев“, Стара Загора – 78.78 т.
* Класацията не включва училищата с по-малко от 20 ученици
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
17444
3
03.07 2019 в 23:14
2. Времето е повече от това, което децата на тази възраст могат да са силно съсредоточени.
6774
2
03.07 2019 в 15:57
А си прочети кви ги каканиже по-видната от теб УЖ европейска герберка МАЙДЕЛЧЕТО: 16 май 2019..
" " Работим до 2030 г. всички млади да завършват средно образование функционално грамотни."
ГЕРБ е единствената партия, която постави образованието като основен приоритет, инвестирайки огромни средства за по-високи заплати на учителите, подчерта кандидатът за евродепутат."..
И сега децата показали как са изпълнява "успешно" работата ви.. А вие сега - ВЪЙ, ВЪЙ, ама и ВЪХ..
И дечицата ли са ви виновни, че ВИЕ - ТЯ и МИНИСТЕРСТВОТО ТИ, не знаете,
че ФУНКЦИОНАЛНО ГРАМОТНИ ДЕЦАТА СТАВАТ В НАЧАЛНОТО УЧИЛИЩЕ..
А задачата за средното училище е друга..
13510
1
03.07 2019 в 15:57
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара
Koel
Банан, залепен с тиксо за стена, се продаде за 6,2 млн. долара
Деспин Митрев
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)