Таксиджиите победиха: СОС ще гласува по-високи минимални цени от Нова година

Богомил Николов от Асоциация "Активни потребители": Това е законен картел

OFFNews Последна промяна на 25 ноември 2021 в 07:34 2384 2

Снимка Архив

Минималната цена, на която ще возят такситата в София от 1 януари, става 1,05 лв./км през деня и 1,21 лв./км. през нощта. До края на годината тарифите се запазват от 0,77 лв. дневна и 0,88 лв. нощна. Максималните цени за ЧНГ 2022 се вдигат на 1,78 лв./км. през деня и и 2,19 лв./км. през нощта. 

Това ще гласува днес Столичният общински съвет. Докладът е внесен от съветниците Карлос Контрера от ВМРО, Борис Бонев от Спаси София и  Зафир Зарков от ГЕРБ. 

Според Закона за автомобилните превози общинските съвети трябва да определят всяка година минимални и максимални цени за километър пробег. В столицата обаче сегашните максимални цени са от 2011 г., а минималните - от 2018 г. Те не бяха променяни с довода, че няма методика, по която да се извършва това, а таксиметровите фирми трябва сами да регулират пазара, на който работят. 

В нормативната уредба липсва регулация, която да насочва общинските съвети въз основа на какви критерии или показатели да формират посочените цени, както и да ги актуализират, пише и в този доклад на тримата вносители, а текстовете за минимални и максимални цени на таксиметров превоз на пътници не са обвързани с изисквания за пазарно ориентирани цени. Представители на бранша нееднократно протестираха пред "Московска" 33 през последните години. 

Столичният общински съвет от юли досега е залят от настоявания за срещи, писма и становища, всички касаещи искане за актуализиране на определените минимални и максимални цени за таксиметров превоз на пътници за един километър пробег, валидни за територията на Столична община. 

Мотивите в доклада сега добавят към непроменяната от 2018 г. тарифа, ограниченията и локдауните заради COVID-19 и продължаващата тенденция за покачване цените на природния газ. 

Вносителите предлагат за определяне на минимални и максимални цени да се ползват показателите инфлация по НСИ, прогнозна инфлация по данни на Министерство на финансите и цена на природен газ по решенията на КЕВР. Съгласно данните, твърдени от таксиметровите превозвачи горивото представлява около 20% от разходите им за дейността т.е. тежестта на показателя изменения в цените на природния газ следва да бъде 1/5 от цената, обясняват вносителите на доклада. 

По данни от дирекция „Транспорт“ към 31.10.2021 год. са издадени 5568 разрешения за таксиметров превоз на пътници, става ясно още от текста на документа. 

Позиция на Богомил Николов от Асоциация "Активни потребители": Създава се законен картел

Столичният общински съвет готви решение за по-високи минимални цени за таксиметровите услуги, което ще създаде законен картел в таксиметровите услуги в София. От гражданите се очаква само да плащат и да благодарят на своите избраници си за грижите. 

Столичният общински съвет е на път да приеме решение, с което да легитимира по законен път мечтата на всеки бизнес – прилагането на картелни цени на таксиметровите услуги, разбира се по-високи от пазарните. Понастоящем основната част от такситата в София работят на цени близки до минимално установените - 0,77 лв./км за дневна тарифа и 0,88 лв./км нощна. Компаниите могат да увеличават цените до максимално установените по закон - 1.30 лв./км зa днeвнa и 1.60 лв./км зa нoщнa, но те не го правят. Защо? Защото настоящите цени са пазарни и конкурентни. На таксиметровия бранш обаче му пречи пазара и затова иска СОС да приеме по високи минимални цени. 

Това е възможно благодарение на приетото в Закона за автомобилните превози (ЗАП) през 2011 г. (в чл. 24а, ал.5) право на общинските съвети да определят максимални цени и през 2014г. да определят минимални и максимални цени. И докато прилагането на максимални цени е разбираемо, защото предпазва гражданите от измами, то определянето на минимални цени остава неразбираемо. Комисията за защита на конкуренцията не веднъж е изразявала негативно отношение към прилагането на минимални и максимални цени на таксиметровите услуги (Решения №553/17.07.2007 г., №731/25.06.2010 г. № 251/18.03.2015 г. и №1054/17.12.2020 г.). Основният аргумент на КЗК е, че минималната цена сама по себе си не може да бъде гаранция за качество и сигурност, а ефектът от минималните цени е предпазване на съществуващите участници на пазара от конкуренция и ограничаване възможността за ценова конкуренция. 

В законодателството за защита на конкуренцията съгласуването на цени от участниците на пазара се нарича картел и е строго забранено. Когато обаче желаните от бранша цени се съгласуват с административен орган като общината, как да го наричаме? Нека отговорят вносителите на предложението общинските съветници Карлос Контрера, Борис Бонев и Зафир Зарков.

Простият извод е, че Столичният общински съвет иска да предпази компаниите от пазара и конкуренцията, което ще стане напълно легално, но в противоречие с базови пазарни и конкурентни принципи. Ако предложението бъде прието минимaлнaтa днeвнa тapифa в София ще стане 1,05 лв./ĸм., a нoщнaта - 1,21 лв./ĸм. Това значи, че на всеки изминат километър гражданите ще плащат около 30 стотинки непазарна премия, гарантирана от Столичната община.

Граждани и гости на столицата, да ви е честит новия законен картел на таксиметровите услуги!

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

2378

2

Име на профила

25.11 2021 в 10:57

Що изобщо трябва да задават ценови диапазон не мога да разбера.. Не сме планова икономика, а това не е услуга от първа необходимост като тока и водата.

Вместо цени да въведат истински контрол за изправност и качество на автомобилите и ценз на шофьорите (такъва има, ама от лични преживявания виждам, че цели фирми не ги спазват). И да оставят хората да се возя

5944

1

Станчо Панса

25.11 2021 в 10:22

Ходи пеша бе...Ходи пеша